CICLE SUPERIOR
 LLENGUA CATALANA
 
  • Els alumnes fan els racons preferentment per parelles, si bé n'hi ha alguns que els fan individualment.
  • Tots els alumnes no fan el mateix racó al mateix temps, si no que es tracta d'anar fent una roda fins que passen per tots.
  • Cada sessió aproximadament es fa un racó, encara que sovint n'hi ha que triguen més d'un dia per a fer-lo.
  • A l'acabar una sessió l'alumne anota el que ha fet a la fitxa guia. 
 
Racó 1 Els dictats preparats
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Els alumnes realitzen el racó per parelles. Entre els dos tenen un dictat sencer que abans de començar es llegeixen dues vegades. Cada alumne/a té un dictat amb línies en blanc que el seu company li va dictant fins a acabar-lo.
 
- La correcció la realitzen els mateixos alumnes.
- Es valora l'ortografia i la correcció realitzada.
  QUÈ ES TREBALLA?  AUTOAVALUACIÓ
Dictat 1 Accent diacrític Intercanvi dels dictats
Dictat 2 Puntuació Intercanvi dels dictats
Dictat 3 Majúscules Intercanvi dels dictats
Dictat 4 Apòstrof i guionet Intercanvi dels dictats
Dictat 5 H i altres lletres mudes Intercanvi dels dictats
Dictat 6 G / J Intercanvi dels dictats
Dictat 7 C / Ç / S / SS / Z Intercanvi dels dictats
Dictat 8 Accents Intercanvi dels dictats
Dictat 9 Accents obert i tancat Intercanvi dels dictats
Dictat 10 B / V Intercanvi dels dictats
Racó 2 El parxís ortogràfic



















FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Els alumnes realitzen el racó per parelles, ( o de tres ). Cada dues sessions canvien de tauler per tal de treballar un aprenentatge ortogràfic diferent. Els alumnes juguen com si es tractés del parxís que tots coneixem; a cada casella hi ha un dibuix o bé una paraula incompleta la qual han d'escriure en el full del racó. Si l'escriuen bé segueixen tirant fins a un màxim de tres vegades, si no ho fan bé l'han de tornar a escriure correctament, i passen el torn al següent company. Per saber si l'han escrit bé hi ha la solució al mateix tauler.
 
- La correcció la realitzen els mateixos alumnes.
- Es valora l'ortografia i la correcció realitzada.
 
 
QUÈ ES TREBALLA? 
AUTOAVALUACIÓ
Tauler groc
r / rr
Solucionari del tauler
Tauler taronja
b / v
Solucionari del tauler
Tauler roig
h
Solucionari del tauler
Tauler marró
c / qu / g / gu / ç / c / g / j
Solucionari del tauler
Tauler gris
z / s / ss / c / ç / x 
Solucionari del tauler
Tauler verd clar
a / e / o / u 
Solucionari del tauler
Tauler verd fosc
accents
Solucionari del tauler
Tauler blau
repàs
Solucionari del tauler
Racó 3 Comprensió lectora













































































FUNCIONAMENT DEL RACÓ:Són una sèrie de fitxes ( 30 per a cada curs del cicle ) que els alumnes realitzen per parelles o bé individualment on s'ha procurar recollir diferents tipologies textuals. 
L'avaluació la fa el mestre junt amb l'alumne. 
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora la comprensió i ,si s'escau, l'expressió.
  
FITXA
QUÈ ES TREBALLA?
1
Velocitat lectora
2
Comprensió contingut de notícies
3
Comprensió lectora ( meitat dels mots amagats )
4
Quin dia de la setmana vaig néixer
5
Ordenar paràgrafs
6
Encreuats de vocabulari
7
Relacionar textos 
8
Ordenar vinyetes
9
Sinònims 
10
Localització al plànol de carrers
11
Velocitat lectora
12
Comprensió contingut de notícies
13
Omplir buits de receptes de cuina
14
Relacionar textos 
15
Ordenar vinyetes
16
Sinònims 
17
Comprensió text de teatre
18
Velocitat lectora
19
Posar títols als paràgrafs
20
Joc de lògica
21
Vocabulari
22
Joc telepàtic
23
Relació / comprensió
24
Comprensió del text
25
Omplir buits de receptes de cuina
26
Continuació d'una notícia
27
Educació vial
28
Completar vinyetes
29
Vocabulari
30
Velocitat lectora
31
Encreuats d'educació vial
32
Omplir buits 
33
Omplir buits de receptes de cuina
34
Continuació d'una notícia
35
Localització al plànol de metros
36
Ordenar vinyetes
37
Velocitat lectora
38
Continuar notícies
39
Encreuats
40
Comprensió lectora
41
Omplir vinyetes
42
Omplir buits 
43
Joc de lògica
44
El mapa telefònic
45
Comprensió lectora
46
Velocitat lectora
47
Continuació de notícies
48
Encreuats
49
Comprensió lectora i vocabulari
50
Velocitat lectora i entonació
51
Joc de lògica
52
Comprensió i Expressió plàstica
53
Velocitat lectora
54
Localització al mapa de comarca
55
Completar vinyetes
56
Comprensió de text 
57
Recomposar enganxant un text
58
Paràgrafs
59
Comprensió i Expressió plàstica
Racó 4 Vocabulari
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Són una sèrie de fitxes (10 per a cada curs del cicle) que els alumnes realitzen per parelles o bé individualment de vocabulari bàsic. En aquestes fitxes hi ha una escena dibuixada on els alumnes han de cercar paraules que comencen o acaben per una lletra en concret. Quan es tenen totes les paraules cal ordenar-les alfabèticament.
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora el nombre de mots trobats, la correcció i l'ordre de les paraules. 
 
FITXA
QUÈ ES TREBALLA? 
1
Paraules que comencen per la lletra A
2
Paraules que comencen per la lletra B
3
Paraules que comencen per la lletra C
4
Paraules que comencen per la lletra D
5
Paraules que comencen per la lletra E
6
Paraules que comencen per la lletra F
7
Paraules que comencen per la lletra G
8
Paraules que comencen per la lletra H
9
Paraules que comencen per la lletra J
10
Paraules que comencen per la lletra LL
11
Paraules que comencen per la lletra M
12
Paraules que comencen per la lletra N
13
Paraules que comencen per la lletra NY- 1
14
Paraules que comencen per la lletra NY -2
15
Paraules que comencen per la lletra Q
16
Paraules que acaben en R muda
17
Paraules que comencen per la lletra S
18
Paraules que comencen per la lletra T
19
Paraules que comencen per la lletra V
20
Paraules que comencen per la lletra X - 1
21
Paraules que comencen per la lletra X - 2
Racó 5 Expressió escrita. Racó de l'escriptor
  
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Aquest racó està dividit en set subgrups (que poden ser més); cada vegada que a l'alumnat els toca fer aquest racó (una vegada al mes aprox.), fan un apartat diferent:
  • Carta informal.
  • Text narratiu.
  • Carta formal.
  • La descripció
  • El diàleg.
  • La notícia.
  • La Publicitat
  • L'entrevista
Carta informal i  Carta formal
 
 
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Amb una pauta que les alumnes poden seguir, per parelles o individualment han de realitzar una carta .
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora l'expressió, la riquesa del vocabulari, la puntuació , la cal·ligrafia i l'ús de les fórmules de la carta. 
Text narratiu
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es fa individual o per parelles.
En aquest racó hi ha quatre capses amb les següents preguntes: qui?, quan? , on ?, amb qui ?;els alumnes agafen a l'atzar un paper de cada capsa i amb ells creen l'esborrany d'una història que després passaran a la fitxa del racó.
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora l'expressió, la riquesa del vocabulari, la puntuació i la cal·ligrafia. 
 
La descripció
 
 
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza per parelles.
En aquest racó un alumne fa una descripció a la part de dalt del full . En acabar li dóna al seu company que dibuixarà allò que exactament ha descrit el seu company.
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora la precisió la coherència en la descripció, l'ús d'adjectius i la puntuació . 
 
La notícia.
 
 
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment.
El racó està pensat per a treballar-lo individualment. Es tracta de comentar notícies positives o negatives que hagin llegit o vist per a la tv.
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora la coherència de 'expressió escrita, el vocabulari i la puntuació.
 
La Publicitat.
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment.
Cal crear un objecte i fer-ne la publicitat per a comercialitzar-lo.
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora l'originalitat de l'objecte, la seva descripció , la puntuació i l'eslògan i l'anunci publicitari.
 
La Publicitat
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment.
Cal fer una entevista imaginària de'uns personatges donats. Cal diferenciar entre preguntes personals i professionals.
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora l'originalitat, l'expressió i la correcció ortogràfica.


Racó 6 Biblioteca d'aula

FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment.

Cada dia es llegeix 20' en començar l'horarie escolar. Cada alumne escolleix un llibre de la biblioteca d'aula. Quan l'agafa ho marca a la fitxa de lector que té a la carpeta. Quan l'ha acabat de llegir cal que faci la fitxa del llibre i un petit escrit i si es vol  dibuix per a penjar-ho al mural . Finalment cal que anoti el seu grau de satisfacció envers el llibre llegit al tauler de control del racó.

- Es valora la fitxa de lectura i el text del mural.
Racó 7 Jocs de llengua


FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó està pensat per a treballar-lo individualment o  per parelles.

Cada alumne fa les diferents activitats  per ordre. Es tracta d'un racó "calaix de sastre" on hi ha activitivats de llengua d'un caire lúdic: la frase maleïda, dòminos ortogràfics, la baldufa de la frase,.....
Racó 8 PAI i PROGRAMA DE COMPETÈNCIA SOCIAL
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment.

Cada alumne ha de fer les fitxes proposades pels dos programes.
Racó 9 Expressió escrita. Al món passen coses

FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment o per parelles
En veure que una bona part de l'alumant de l'escola al cicle superior sovint no seguien les notícies, es va decidri fer aquest racó. 
Cada alumne -o per parelles- són responsables de cercar a internet cada mes alguna notícia d'abast nacional o mundial que, redactada amb les seves paraules, serà després exposada al tauler de notícies de l'escola o al bloc.
 
- La correcció la realitza el mestre amb l'alumne/a.
- Es valora l'expressió, la riquesa del vocabulari, la puntuació, la cal·ligrafia i l'ús de les fórmules de la carta. 
 
Racó 10
Projecte d'ortografia
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment o per parelles.
Fitxes d'ortografia que es fan al llarg del cicle.
 
Racó 11 Racó del protagonista
Racó 12 Jocs de taula
Racó 13




Racó d'eficàcia lectora
FUNCIONAMENT DEL RACÓ: El racó es realitza individualment o per parelles
El racó és una sèrie de fitxes de diferents registres i tipologies textuals que l'alumnes ha d'anar realitzant segons el seu ritme.
La correcció la realitza el mestre posteriorment.
Racó 14















































Racó TIC

FUNCIONAMENT DEL RACÓ: Recull de diferents tasques web per a fer a l'ordinador de la classe o a la PDI del cicle. Dins d'aquest racó
l'alumnat
crea activitats PDI per a la resta de companys i companyes amb el programa SMART Notebook.


Aquí tenim una petita mostra d'enllaços web d'ús com a exemple:

Llengua catalana

 
General

 

Lectura i expressió:

Ortografia:

 

Diccionaris Vocabulari:

 
 

Lectura eficaç:

Dictats

 

Verbs