Aplicació dels recursos web (TIC) al treball de les llengües.

  1. Introducció
  2. Concepte de Bloc
  3. Exemples d'aplicació de blocs
  4. Objectius
  5. Metodologia
    1. Avantatges
    2. Requeriments tècnics
  6. Annex


Introducció

Una de les finalitat de l'educació secundària és que l'alumnat sigui capaç de respondre a les necessitats de la societat actual, és per aquests motiu que no es poden deixar de banda els recursos TIC com a procés per assimilar els aprenentatges.

Últimament hi hagut un canvi conceptual en la manera d'entendre Internet, substituint la idea de webs com a espai de lectura a pàgines de lectoescriptura i que es coneix amb el nom de Web 2.0. Es tracta d'un conjunt de recursos web que estan en la xarxa i es carateritzen per ser gratuits, de fàcil funcionament i que potencien l'aprenentatge col·laboratiu i autònom. Aquests recursos han suposat una veritable revolució tecnològica ja que s'ha substitit la necessitat de disposar del software (programes) i passar a utilitzar a serveis web d'accés universal.

Així doncs, els principals recursos web que faicliten el treball de les llengues són els Blocs i Wikis.

Concepte de Bloc

Un Bloc (o webloc, o bitàcola, o edublocs) és una pàgina web amb aportacions ordenades cronològicament entesa com una eina col·lectiva que promou la creació de la informació des d'una perspectiva de reflexió personal. Una mena de diari en línia, un lloc web que una persona utilitza per a escriure periòdicament, en el qual tota l'escriptura i l'estil s'utilitza via web. Un bloc està dissenyat per a que, com a un diari, cada article tingui data de publicació, de tal forma que la persona que escriu (blocaire) i les que llegeixen poden seguir un camí de tot el que s'ha publicat i editat.La magnitud d'aquesta revolta tecnològica és desmesurada, actualment hi ha uns 50 milions d'usuaris d'internet que són partíceps regulars dels Blocs i cada dia es creen al voltant de 75.000 de nous. A l'agost del 2006, segons l'inventari que realitza Blogcensus, la llengua catalana és la segona amb més blocs (123.320), just per darrere de l'anglès (195.8443) i per davant del francès (83.950).

El concepte de Bloc pot resultar novedós per al professorat però resulta molt proper a l'alumnat ja que estan familiaritzats amb l'ús de la missatgeria instanània (Messenger), serveis d'espai personal que incorpora un Bloc. Aquest seria un dels motius que explica la motivació que suposa per a l'alumnat els recursos web, fet que cal aprofitar per dinamitzar l'aprenentatge de les àrees.

Un recurs web semblant al Bloc seria el Wiki, lloc web col·laboratiu elaborat a partir d'un constant treball col·lectiu de molts autors que permet una millora del document. La diferència amb el Bloc és que al Wiki qualsevol persona pot editar els seus continguts. Un exempe és l'enciclopèdia lliure Viquipèdia, la més gran del món però amb una taxa d'errors considerable.

Exemples d'aplicació dels Blocs

Bloc de llengua
http://www.xtec.cat/ceip-santmiquel/online/quadern.htm

Bloc d'angles
http://www.xtec.cat/~msanz127

Bloc de castellà
http://terepe.blogspot.com/

Bloc de tecnologia
http://www.xtec.cat/%7Ejprunono/entretots.htm#Inici
http://practiques4teso.blogspot.com/

Objectius

Els objecius que es vulgun aconseguir amb la utilització dels recursos web al treball de llengües dependrà de les propostes plantjades pel claustre de professors. No obstant això, sembla que la proposta que més encaixa per la naturalesa dels recursos és l'àmbit de l'expressió escrita, a través de la qual també es pot incidir en l'ortografia de d'una perspectiva més reflexiva. Així doncs, gràcies a la participació de tot el grup classe, l'alumnat serà capaç de crear una interacció entre els companys en la qual es generarà una corresponsabilitat entre el propi aprenentatge i l'avanç del grup-classe.

Metodologia

L'aplicació dels recursos web al treball de les llengües afavoreix la interacció entre els estudiants, la capacitat per comunicar-se, de col·laborar i sobretot de ser els veritables protagonistes de l'aprenentatge. Es tracta d'una metodologia motivadora on el professor assumeix un rol d'orientador i promotor i l'alumnat de presa de decisions i de desenvolupament d'habilitats, demostrant que també es pot aprendre de la resta de companys, dels mitjans de comunicació i de la societat en general.

Els objectius que es vulguin aconseguir condicionaran la tipologia de Blocs a utilitzar, destacant les següents possibilitats:

Una vegada decidit el model a seguir, es a dir, quina estructura vol seguir-se, pot iniciar-se el procediment del recursos web al treball de les llengües. L'organització de les activitats podrien ser de periodicitat quinzenal, de manera que hi hagués temps suficient per estimular la participació de l'alumnat i que el professorat pugués revisar els articles redactats, complementant les orientacions o modificacions en negreta. D'aquesta manera tots aprenen de tots i les correccions que es fan són visualitzades pel grup sencer. Per aprofitar els avantatges que suposa aquesta metodologia es podria seqüenciar en les diferents fases: reflexió, estructura i planificació, execució i creació de xarxes de comunicació (retroalimentació).

Avantatges:

Requeriments tècnics:

Annex

Bibliografia

MOLIST, M: La Blocosfera Catalana.

http://www10.gencat.net/dursi/generados/catala/departament/recurs/doc/cis10_molist.pdf

SARDA, J.M. TenoCat, Espai de Tecnología, Informatica i Educació.

http://phobos.xtec.cat/jsarda/moodle/

Webgrafia bàsica de treball

1.-Curs sobre Blocs del Departament d'Educació.

http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/jtec0607/jtec04/index.htm

2.-Curs sobre Webquest de la Consejería de Educación y Ciencia del Gobierno del Principado de Asturias.

http://web.educastur.princast.es/cursos/cursowq/

3.-Comunitat Catalana de Webquest.

http://www.webquestcat.org/index1.htm

Creació de blocs

http://www.bloc.cat

http://www.blogger.com

http://www.bitacoles.net

http://www.blogspirit.com/es

http://b2evolution.net

http://spaces.msn.com

http://www.technorati.com