1. Orígens i naixement de l’esplai:

El nostre centre d’esplai té una característica diferencial d’alguns altres centres, encara que sabem que no és l’únic: la idea i iniciativa va ser concebuda dins del model educatiu d’una congregació religiosa (concretament a partir de la comunitat que les religioses terciàries trinitàries tenen a Artigues, Badalona), i durant molts anys van ser el principal motor del centre.

Aquesta congregació té la seva base d’acció en el camp de l’educació (escoles, guarderies i centres d’acollida de menors).

Revisant l’ideari i estatuts de la congregació podem veure com l’acció educativa que es plantegen implica treballar des de la globalitat de la persona amb un caràcter transformador del medi, tal com, específicament, defineixen:

• "Les nostres escoles promouen la formació integral dels alumnes d’acord amb una concepció cristiana de l’home, de la vida i del món, tal com ho subratlla el carisma alliberador del nostre institut, i els prepara a participar activament en la transformació i millora de la societat.

(...) projectem l’educació més enllà de l’aula i de l’horari lectiu, a través de múltiples activitats formatives que ajuden als alumnes a obrir-se a un món de dimensions cada dia més amples i a prendre part en iniciatives socials i pastorals."

•     Va ser a partir d’això, i basant-se en les necessitats que en aquell moment presentava el barri i la mateixa escola que dirigien a Artigues, que es va posar en marxa la creació d’un centre d’esplai com a projecte educatiu de la congregació de religioses que s’identifiqués amb el seu carisma i treballés i s’integrés dins del mateix marc educatiu.

Així va començar a funcionar l’ESPLAI ALEZEYAS, des d’una congregació de religioses i enfocat, exclusivament, en els seus orígens, als alumnes de l’escola Santíssima Trinitat, que les mateixes religioses promovien.