2. Síntesi històrica:
El primer any de funcionament de lesplai va ser el curs 1.972-73. En aquella època funcionava amb un equip de monitors integrat per algunes religioses i alguns professors/es que treballàven de voluntaris els divendres a la tarda (era el dia que es feia activitat, de 17 a 19 hores).
Només estava oberta la inscripció per a les alumnes de lescola Santíssima Trinitat i limitat a uns cursos en concret (des de 5è. a 7è., és a dir de 10 a 13 anys). No estava obert al barri, el que vol dir que com lescola en aquell temps no era mixta (només noies), doncs lesplai també estava integrat només per noies, dividides en dos grups: petites (de 10 a 11 anys) i grans (de 12 a 13 anys).
Així va estar funcionant durant aproximadament cinc anys, amb un bon funcionament, a part de que era la única alternativa a lescola que (al menys per a les alumnes del col.legi) hi havia al barri.
Al 1.978, finalitzant el curs escolar va finalitzar també la primera etapa dAlezeyas com a centre desplai, degut a que, per problemes de disponibilitat dels voluntaris i per noves destinacions dalgunes de les religioses que estaven més integrades a la dinàmica del centre, el següent curs (1.978-79) no va poder continuar funcionant.
Va ser aquí on va haver una aturada en la història de lesplai que va durar gairebé tres anys. Van ser tres anys on lesplai no va funcionar com a tal, però on hi havia persones interessades a tornar-ho a engegar i estimulades a oferir-lo a les alumnes.
Així és com el curs 1.981-82 comença la segona etapa en la història del centre i que sallarga fins a lactualitat.
El recomençament es va fer amb alguna de les noves religioses que integraven la comunitat dArtigues i limportant suport dalgunes ex-alumnes del col.legi que shi van afegir.
La dinàmica de funcionament era semblant a lanterior: només per a noies de lescola, que estudiessin des de 5è. a 8è., (safegia un curs més i amb una altra novetat: lactivitat es desenvolupava ara ja els dissabtes (de 10 a 13h. del matí)
Lany següent (1.982-83) shi van afegir com a premonitores un grup més dex-alumnes (set en total) que van possibilitar que el treball fos una mica més distès (amb les seves limitacions dinici) i generava així una forta perspectiva de futur.
La distribució de grups ja era diferent perquè hi havia disponibilitat de monitores per a poder acompanyar a quatre grups, i alhora vam subdividir els grups segons cada curs de manera que les de 5è. era un grup, les de 6è. altre, ...
Amb aquesta dinàmica (més semblant ja a lactual) vam poder continuar durant aproximadament quatre cursos més.
Al curs 1.986-87 a lequip de monitores que hi havia fins ara shi van afegir tres monitors més i alhora, per raons de disponibilitats de temps, i dintegració duna dinàmica més concorde amb daltres esplais vam optar per portar a terme les activitats en horaris de tarda (dissabtes de 16 a 19 h.)
Això va significar un gran canvi en tots els sentits perquè ens permetia poder fer intercanvis amb daltres grups del voltant (grups escoltes, de la parròquia) per anar cohesionant les nostres característiques i afinitats.
Per altra banda, era lèpoca en que a lescola ja shavien integrat nens, shavia fet escola mixta, al menys començant pels cursos de més petits, però ja sapropava als cursos que formaven part de lesplai.
El curs 1986-1987 també va haver un canvi important a lesplai: va ser quan ens vam federar al MCEC (moviment de centre desplai cristians). Vam veure la necessitat de cohesionar els esforços, mitjans i objectius amb daltres centres similars i va ser quan vam decidir després de molt discutir i valorar en lequip la nostra inclusió en el MCEC on encara avui continuem.
Va ser el següent curs (87-88) quan ja es van integrar nens a les activitats desplai, donat que aquests ja havien arribat al cinquè curs de lescola, encara que la resta de grups de lesplai continuaven essent només de noies. Així es van normalitzar la nostra dinàmica, original en els seus orígens.
Aquest equip de monitors era ja més estable, i amb una millor formació dins el camp de leducació (titulacions de monitors, directors, estudis de pedagogia, cursos monogràfics,...) Va donar una empenta forta la possibilitat de futur (fins i tot en la probable situació de que no formés part de lequip de monitors cap religiosa de la comunitat).
Tot aquest període (86-92) va tenir algunes novetats i/o canvis:
* van entrar i sortir de lequip de monitors membres amb experiència dins del centre
* van deixar de participar les dues religioses que fins el moment hi eren
* vam ampliar les activitats del centre per als nens fins a 8 anys
Ara teníem tres grans grups que abarcaven dues edats cada un dells. El 1992-1993 va ser una altra data important pel centre. dun dels grups de la parròquia de Sant Adrià, (que formaven part del moviment de joves JOC) es van integrar a lequip de monitors, entrant alhora set persones més a lequip. Això va suposar més possibilitats a lhora de dinamitzar els grups, i per segona vegada una millora en la perspectiva de futur del centre (ja que tots ells tenien edats compreses entre els 16 i 18 anys).
Actualment, i durant aquests darrers anys, hem ampliat pels petits i pels grans dos grups més, essent ara la franja dedat coberta des dels set fins els setze anys, dividits en cinc grups dedat i acompanyats per tretze monitors i monitores.