Escoles de l'Ateneu Igualadí

RAMON ENRICH, PINTOR IGUALADÍ

QUI ÉS EN RAMON ENRICH?

És un home que té 37 anys, tot i que nosaltres el veiem més jove. Està casat amb una monitora de la piscina d'Igualada que es diu Mònica i té 28 anys.

Li agraden més les coses antigues que les coses modernes perquè les coses antigues tenen totes una història. Ens va explicar que quan les persones es fan grans tenen arrugues i mirant les arrugues pots saber si de joves eren serioses o simpàtiques o si la vida els ha estat dura o més fàcil. Les arrugues ens poden explicar la història d'una persona.

Quan en Ramon anava a l'escola no escoltava gaire a la classe i s'entretenia fent dibuixos a la taula i quan el mestre passava ho tapava i a l'hora del pati ho esborrava.

Quan va ser gran volia ser arquitecte, però com que no escoltava a classe no va poder ser arquitecte i al final va fer-se pintor i va decidir dibuixar i pintar cases.

COM ÉS EL SEU TALLER?

El taller del Ramon Enrich està força desendreçat. Està situat en un edifici vell i té dues plantes i és a la planta de dalt on pinta. Per terra hi ha pots de pintura i papers. També hi ha les teles per terra, com si fossin estores, i després les utilitza per pintar quadres. Ja ho sabem: li agraden més les teles quan són velles que quan les acaba de comprar.

Sempre pinta al pis de dalt en dues parets diferents. Hi ha la paret de pintar al matí perquè no hi toca el sol i la paret de pintar a la tarda que fa servir a la tarda perquè aleshores no hi toca el sol i no li molesten les ombres que fan les finestres i les cases del davant.

Al taller hi té uns quants quadres i algunes escultures. També hi ha un suro a la paret amb postals i dibuixos. En el jardí té unes estàtues de guix de quan ell estudiava a la universitat.

ELS SEUS QUADRES

En Ramon Enrich pinta en tots els quadres paisatges amb cases, arbres i arbusts, camins... No acostuma a pintar figures humanes i si ho fa són molt esquemàtiques.

Fa servir moltes figures geomètriques i li agrada fer ombres barrejant en el color una mica de negre. Acostuma a fer servir colors vius.

Les portes de les cases acostumen a ser altes i estretes. Els arbres els fa amb esferes o cons i els pinta de color verd.

A vegades dibuixa primer el quadre en un paper però sovint ho fa directament sobre la tela i quan una cosa no li agrada agafa un rodet i ho tapa. Després torna a pintar a sobre.

Els títols de les seves obres poden fer referència a allò que ha pintat o bé tenir un títol amb paraules que nosaltres no entenem però que per a ell tenen un significat.

EXPOSICIONS

L'última exposició la va fer del 17de desembre de 2004 al 28 de gener de 2005 a la Galeria 22 d'Igualada. Nosaltres la vam anar a veure i ens va agradar molt. Hi havia quadres de diferents mides i tots, menys un, estaven pintats sobre tela.

Ara està preparant una exposició a França i li han demanat que porti també les escultures dels elements que pinta.

Ha exposat a molts països del món: Espanya, França, Alemanya, Estats Units d'Amèrica, Bèlgica, Xina i Itàlia.