Curs 2010-2011 Número 4 - abril 2011
Versió per a descarregar o imprimir :
Notícies d'interès
Passejada guiada per la platja de Castell
1a Jornada d'Educació Infantil al Baix Empordà
Fòrums d'Escoles Verdes
Maletes cedides temporalment per a Educació Infantil
Recursos didàctics
2011 Any Internacional de la Química
Novetats llibres

Educació
Necessitats educatives especials
Escola Bressol
Educació Infantil
Coneixement Medi
Educació per a la Salut

Novetats DVD

Cinema

Des dels centres
L’hort escolar: Un espai d’aprenentatge i de convivència
La Laia Noguera, de l'Estació, finalista del Premi Sambori
El Dia de la Pau a l'Escola l'Estació
Des del LIC
II Jornada de tutors i tutores d’Aula d’Acollida
Quina Dona!
 

Notícies d'interés
  • Passejada guiada per la platja de Castell
    Des del CRP del Baix Empordà us volem oferir la possibilitat de participar, de manera gratuïta, en una passejada guiada per la platja de Castell (Palamós), el proper dissabte 16 d'abril de les 10 a les 13 h. El punt de trobada per a l'inici d'aquesta passejada, a les 10 del matí, serà l'aparcament que hi ha poc abans de la mateixa platja de Castell.
    Aquesta és una activitat adreçada a mestres de Primària, organitzada per l'ONG AccióNatura i que forma part d'un dels seus projectes que estan portant a terme actualment: Cuidant el nostre mar. Aquest és el dossier del projecte.
    Durant aquesta passejada, els monitors d'aquesta organització expliquen la biodiversitat existent en la platja en qüestió o bé la que hauria d’existir i plantegen activitats i dinàmiques per a que els mestres les puguin dur a terme amb els seus alumnes i fer-los arribar la problemàtica del nostre litoral.
    Els/les que estigueu interessats/des en l'activitat, si voleu, us podeu imprimir el dossier pedagògic d'aquesta passejada i portar-lo el dissabte 16 o bé tenir-lo a disposició per a treballar-lo tranquil·lament a l’aula amb els alumnes.
    Els/les que estigueu interessats/des en assistir-hi, ens ho hauríeu de confirmar al CRP no més tard del proper dimarts 12 d'abril o bé per correu electrònic o bé per telèfon (972643686), indicant-nos el vostre nom i cognoms, i el centre on esteu destinats actualment.
  • I Jornada d’Educació Infantil del Baix Empordà. Construint ponts entre l’Escola bressol i el Parvulari
    Dissabte, dia 2 d’abril, el SEBE va organitzar la 1a Jornada d’Educació Infantil del Baix Empordà. Més de 100 persones vam compartir reflexions entorn de l’etapa 0-6:
    - Els espais, ambients, materials...
    - Els hàbits, normes, límits, rutines...
    - El món de les emocions
    - La relació amb les famílies
    - El procés de traspàs de 0-3 a 3-6 i el retorn de 3-6 a 0-3
    De cada grup de treball van sorgir diferents propostes i conclusions. Podeu trobar tota la informació de la Jornada (presentacions, fotos, conclusions...) a aquesta adreça.
    Valorem molt positivament aquesta jornada...
  • Fòrums d'Escoles Verdes
    Els dies 29 i 31 de març van tenir lloc els primers fòrums de la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) de les comarques de Girona. Aquests forums han servit, una vegada més, per facilitar l'intercanvi d'experiències entre el professorat i l'alumnat dels centres educatius. De la nostra comarca es van presentar les experiències de Primària següents:
    "El nostre oli" de l'Escola Els Estanys de Platja d'Aro. Les escoles Mas Clarà i La Mercè també ens van explicar projectes que duen a terme al centre relacionats amb la recollida de les olives del seu pati.
    "Decàleg dels bons hàbits ambientals"  de les escoles Barceló i Matas i Torres Jonama de Palafrugell.
    I de Secundària, l'Institut Puig Cargol  va presentar l'experiència "El punt d'informació: una eina per a l'organització, informació i participació ".
    També podeu trobar més fotos dels Fòrums a:
    http://www.flickr.com/photos/mediambientcat/
  • Maletes cedides temporalment per ex- alumnes GFCS Educació Infantil
    Us comuniquem que tenim cedides per a préstec fins a final de curs sis caixes didàctiques elaborades per ex-alumnes del CFGS d'Educació Infantil de l'INS Sant Feliu. Aquestes caixes, que varen estar exposades durant la Jornada d'Educació Infantil, van adreçades a tota l'etapa (0-6). Son les següents:
    - Les emocions a través dels contes, de Laura Jimenez Lopez
    - Estimulació de l'aparell fonador, de Anna Luzuriaga
    - Un món de sensacions, de Rosa Mª Martín Reig
    - El circ, de Carolina Roviralta Andreu
    - Fem Música, de Diam Huong Tran
    - Eduquem amb les emocions, de Faesa El Kattabi Laarar
   
Tornar a l'índex
2011, Any Internacional de la Química: Recursos didàctics
  • L'any 2011 ha estat proclamat oficialment per la UNESCO, Any Internacional de la Química, coincidint amb el centenari del Premi Nobel que es va lliurar a Marie Curie.
    Sota el lema genèric "Química: la nostra vida, el nostre futur", la celebració té com a objectius:
  • Augmentar l’apreciació pública de la química com a eina fonamental per a satisfer les necessitats de la societat.
  • Promoure l’interès per la química entre els joves.
  • Y generar entusiasme pel futur creatiu de la química.
  • SELECCIÓ DE MATERIALS A LA VOSTRA DISPOSICIÓ, PRÈVIA RESERVA, AL NOSTRE CENTRE DE RECURSOS:
  • Física i química. ESO. Dossier del Programa d'Educació Compensatòria
  • L'ozó; Hidrogen solar; Biocombustibles; L'alumini, revistes de l’Associació de Mestres Rosa Sensat;
  • Experiments al taller del vell alquimista. Quadern dels Serveis Pedagògics
  • L'espelma. Llibret dels Serveis Pedagògics; [Barcelona]
  • Física i química. 2n ESO. Dossier del SEBE
  • Exemples d'investigacions experimentals de Química; Com iniciar en química, dossiers del CRP del Gironès
  • Les dissolucions químiques. Llibre de l’Ed. Graó
  • La resolució de problemes de física i de química com investigació. Llibre del CIDE
  • 22 tècniques per al laboratori escolar. Llibre de l’Ed. Graó
  • Principis bàsics de química. Llibre de l’Ed. Reverté
  • Per què les coses són com són. Llibre de l’Ed. La Magrana
  • Experimentos de Química.Llibre de l’Ed. Akal
  • L'aigua i les seves propietats: anàlisi del procés d'hipòtesi en nens de 10-11 anys. Llibre del Min.de Ed. y Ciencia
  • Amants de la ciència. Llibre de l’Ed. Blume
  • Experimentar amb la pressió. Llibre de l’Ed. Graó
  • Obrador d'experiments. Ciència per l'esplai. Llibre de l’Ed. Graó
  • Processos cognitius en la comprensió de la ciència: les idees dels adolescents sobre la química. Llibre del Min.de Ed. y Ciencia
  • Química recreativa; Chemistry for children. Llibre de l’Ed. Santillana
  • Sistemes químics. Llibre de l’Ed. Ciència Activa
  • El libro de los experimentos. Llibre de l’Ed. Adara
  • Terminologia científica. Cambio químico. Llibre de l’Ed. Graó
  • Biblioteca de los experimentos 2. Experimentos y hechos científicos. Llibre de l’Ed. Everest
  • Tractat elemental de química. Llibre de l’Ed. Institut d'Estudis Catalans; Pòrtic; Eumo
  • Experiències de física i química de 3r d'ESO per a realitzar a casa. Llibre de l’Ed. Ajuntament de Reus. Educació i Família
  • Enseñando Física y Química con ideas quijotescas. Llibre del CIDE
  • Problemes de química. La salut i la naturalesa en càlculs químics. Llibre de l’Ed. Serbal
  • Ciencia 0-3. Llibre de l’Ed. Graó
  • Los talleres en educación infantil. Espacios de crecimiento. Llibre de l’Ed. Graó
  • Els petits científics. 5 anys. Llibre de l’Ed. Edebé
  • Els petits científics. 4 anys. Llibre de l’Ed. Edebé
  • El taller de los experimentos. Llibre de l’Ed. Labor
  • Ciencia con humor. Alambique 60. Revista de l’Ed. Graó
  • Hidricus. Joc d’Aigües de Barcelona i el Dep. de Medi ambient
  • La divulgación científica. Química de los elementos. Llibre de l’Ed. Graó
  • Esquemas y mapas conceptuales. La química cotidiana. Alambique 28. Revista de l’Ed. Graó
   
Tornar a l'índex
Novetats Llibres

Educació

  • 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo
    Llibre sobre el foment d’interaccions positives entre l’alumnat i entre aquest i el professor i com portar-ho a la pràctica. Es tracta de fomentar i donar recursos per tal d’afavorir l’organització de les tasques acadèmiques en règim d’interacció cooperativa, i d’aquesta forma atendre la diversitat dels estudiants des d’un enfocament inclusiu en sentit ampli.
  • Llengües, universos en perill. Diversitat lingüística, cultural i biològica
    Carpeta amb un llibre, un DVD i un CD-rom feta amb la intenció de difondre la valoració de la diversitat lingüística com a patrimoni de la humanitat, l'interès solidari per totes les cultures i les llengües del món i la implicació en el procés de normalització lingüística de la societat.
    Tornar a l'índex

Necessitats educatives especials

  • Alumnado con dificultades en el aprendizaje de la lectura
    Tracta de la detecció, avaluació, orientació i intervenció educativa amb relació a l’alumnat amb dificultats en l’aprenentatge de la lectura, tant a l’inici com al llarg de la seva etapa escolar. Exposa situacions d’alumnes i exemples amb propostes educatives per tal que puguin participar i aprendre al costat dels seus companys.
  • Alumnado con discapacidad intelectual y retraso del desarrollo
    Llibre que aborda l’atenció d’aquests alumnes a les escoles ordinàries i ofereix instruments per detectar-los i avaluar-los. Planteja estratègies d’organització i intervenció a l’aula amb exemples de diferents escoles, i aborda la relació amb les famílies dels alumnes per facilitar-ne la inclusió.
  • Alumnado con discapacidad motriz
    Aborda temes com l’avaluació, l’organització del centre, l’adaptació del currículum, les estratègies d’ensenyament, el paper de les tecnologies de suport i la col·laboració entre els professionals implicats, els familiars i els alumnes, els seus germans i els companys d’edat, amb i sense discapacitat. Tot amb exemples de casos reals.
  • Alumnado con discapacidad visual
    Es reflexiona, amb exemples, sobre les implicacions que les discapacitats visuals poden tenir en la manera d’aprendre de l’alumne i en les seves dificultats per desenvolupar determinades capacitats, així com sobre les respostes que els mestres poden donar a les dinàmiques de la classe, la relació amb les famílies...
  • Alumnado en situación de estrés emocional
    Llibre que, a partir de les especificitats del nen, tracta les possibilitats de l’educació en la millora de la seva salut mental, afavorint la seva seguretat, el seu equilibri i la seva confiança. Amb exemples de diferents graus de problemes psicològics, així com les respostes que els mestres poden donar davant d’ells.
  • Alumnado de otras culturas
    Llibre que tracta com és l’alumne nouvingut, com podem facilitar una acollida positiva, quines són les dificultats d’aquest alumnat i la seva família, i com el centre pot facilitar-ne la incorporació. També tracta la manera de treballar a l’aula, per quins itineraris passa, la seva avaluació; el paper del tutor, dels professors de l’equip docent, etc.,
  • Alumnado con pérdida auditiva
    Llibre que tracta sobre els progressos tecnològics, els nous coneixements sobre comunicació i adquisició del llenguatge i els nous plantejaments educatius que han canviat l’educació dels alumnes amb pèrdua auditiva. S’ofereixen propostes, criteris, instruments, orientacions i exemples.
  • Alumnado con problemas de salud
    Llibre amb informació sobre les malalties cròniques més comunes de la infantesa, els trastorns de l’alimentació, el càncer infantil, la mort d’un alumne i les escoles d’àmbit hospitalari, sobre què fer quan la malaltia irromp inesperadament a l’escola, així com suggeriments per a l’atenció educativa a aquests alumnes.
  • Com dir-ho
    El què i el com de la comunicació. L’escenari d’una entrevista; els pares; el temps, l’espai i la durada; el llenguatge, els objectius; com es pot començar i com es pot acabar; l’empatia i l’assertivitat... Llibre pràctic amb suggeriments, casos reals, pautes clares d’actuació i qüestionaris per observar i reflexionar.

    Tornar a l'índex

Escola Bressol

  • Educar en el 0-3
    L’adaptació en aquests primers anys. Facilitar una bona acollida. Organitzar la vida quotidiana a l’escola. Estructurar l’espai de les activitats. La col·laboració amb la família. Reflexió sobre les bones pràctiques per valorar-les, argumentar-les, actualitzar-les i, si cal, reformular-les o modificar-les.
  • Educar en el aula de 2 años
    Proposta per a educadors i mestres de les aules de 2 a 3 anys basada en quatre punts: el disseny de l’ambient (aula, espais comuns, mobiliari, materials...); les relacions personals (amb les famílies, entre iguals); la vida quotidiana; les activitats que combinen el petit grup amb el joc lliure (jocs, taller de plàstica, psicomotricitat....).
Tornar a l'índex

Educació Infantil

  • Miedo a nada... Miedo a todo...
    Sou educadors, psicòlegs, metges, mestres, pares... Us sentiu interpel·lats, pertorbats, molestos, preocupats, fascinats per les manifestacions de por dels infants. En cada etapa del seu desenvolupament, la por està present. Por del llop? Por de la foscor? De la separació? De la mort? «Por de tot… Por de res…».
  • Teatro 3-6
    Manual pràctic per a l’ensenyament de teatre i treball escènic a grups de 3-6 anys d’edat. Es descriuen activitats i exemples de les sessions: la seguretat i les habilitats socials; el mim i l’expressió; el moviment i el ball; la vocalització i el llenguatge; el ritme i el cant; la seguretat i el treball en equip.
    Tornar a l'índex
Coneixement del Medi
  • Vivint el medi
    Aquest llibre desenvolupa una proposta que apropi infants i joves a la vivència directa amb el medi. Apostant per una metodologia basada en la pedagogia de l’acció que es fonamenta en l’aprenentatge mitjançant l’observació, l’experimentació i l’activitat personal, assumint que els infants i joves són protagonistes del seu propi aprenentatge.
  • Geografia 1
    Material del projecte “Educar en la diversitat”. Adreçat al professorat i a l'alumnat nouvingut de primer d'ESO i de l'últim cicle de primària. Els sis temes respecten l'estructura bàsica del temari. Els continguts s'han treballat de manera transversal amb la resta del currículum i s’han adaptat a les necessitats de l'alumnat nouvingut.
    Tornar a l'índex
Educació per a la Salut
  • Al·lucinant! Propostes educatives per fomentar una conducta crítica enfront el consum de drogues
    Recull de 48 activitats agrupades en funció de l' edat dels nois/es a qui van adreçades: 6-8 anys, 9-11 anys; 12-14 anys i 15-18 anys. Vol treballar els valors per tal que infants i joves desenvolupin un pensament crític davant del consum de drogues. Escrit en llenguatge clar i amè, les activitats són variades en recursos i plantejaments.
 
 
Tornar a l'índex
Novetats DVD
Cinema
  • Invictus
    Clint Eastwood dirigeix aquesta verídica i commovedora història sobre un equip inspirat per vèncer i unir a la nació. Nelson Mandela, empresonat durant 27 anys per lluitar contra l'apartheid, després de ser elegit president de Sudàfrica, en lloc d'optar per la venjança, va buscar la unió del país en un lloc diferent: el camp de rugbi.
  • El año que mis padres se fueron de vacaciones
    Brasil, 1970. El país pateix la dictadura militar i, a Mèxic, la selecció brasilera de futbol intenta guanyar la seva 3a Copa del Món. Mauro, un nen de 12 anys, té uns pares que han d’anar "de vacances", com tants altres d’esquerres, teòricament queda sota la cura del seu avi, i somnia que Pelé y companyia aconsegueixin l’esperat títol.
  • El gigante de hierro
    Pel·lícula d’animació. El petit Hogarth Hughes descobreix un amnèsic "home de ferro" caigut de l’espai, i el salva de la electrocució . Agraït, l’infantil Gegant es fa amic seu. Hogarth, amb l’ajuda del beatnik Dean, aconsegueix detenir a un grup militar que vol trobar i destruir al gegant. Amb un gran èxit de crítica, és considerada una pel·lícula de culte.
  • El primer día del resto de tu vida
    Astut, divertit i emocionant melodrama familiar, a càrrec del jove realitzador Rémi Bezançon que repassa cinc dies decisius en la vida d’un matrimoni i els seus tres fills, repartits al llarg de dotze anys. Cada un dels dies del film correspon a un membre de la família, els passos del qual se segueixen del matí a la nit.
  • La joven de la perla
    Film que imagina el possible origen del quadre de Vermeer. En l'Holanda del segle XVI, la jove Griet deixa la casa paterna per servir a casa del pintor. Vermeer, captivat per ella, haurà conciliar els desitjos de la seva sogra perquè pinti un quadre inspirat en la jove, per a un potentat i viciós client, amb la gelosia de l'esposa, que no ha de saber que està treballant en aquest quadre.
  • Siete años en el Tíbet
    Heinrich Harrer i Peter Aufschnaiter, dos austríacs, són capturats pels anglesos mentre escalaven al nord de l' Índia el 1939 en començar la Segona Guerra Mundial. Escapen i entren al Tibet el 1944, aconseguint arribar a Lhasa on són acceptats. Harrer és presentat a l’actual Dalai Lama, encara nen, i es converteix en tutor i amic seu, romanent al Tibet fins que es produeix la invasió Xina el 1950.
 
Tornar a l'índex
 
NOTA: Recordeu que podeu reservar telemàticament qualsevol dels materials disponibles al nostre CRP des d'aquest Formulari de Reserva de Préstec que també trobareu a la nostra pàgina web, dins el menú Mediateca.
 
 
Tornar a l'índex
Des dels centres

L’hort escolar: Un espai d’aprenentatge i de convivència

Al llarg d’aquest curs escolar a l’escola Mn Baldiri i Reixach de Sant Feliu
de Guíxols hem dinamitzat el projecte de l’hort escolar per tal de potenciar
l’aprenentatge de les llengües i aconseguir que esdevingui un espai de
comunicació intercultural entre les famílies i l’escola.
D’aquesta manera els alumnes han tingut cura de l’hort i han après en
diferents llengües el vocabulari i les expressions relacionats amb ell.
Ha hagut diversos pares que ens han ajudat a cuidar de l’hort i d’altres que
han vingut a explicar històries relacionades amb el món rural i amb els seus
diferents països d’origen.
Per últim hem muntat una paradeta per tal de vendre els productes
recol·lectats.

La Laia Noguera, de l'Escola l'Estació, finalista del Premi Sambori

Al llarg del curs els alumnes de 6è de l’Escola l’Estació van treballant l’expressió escrita, fent algunes redaccions sobre temes diversos que els proposen els mestres. D’entre les millors redaccions escrites pels alumnes se n’escullen algunes per classe i s’envien als premis Sambori que organitza Òmnium Cultural. En l’edició de 2011 dels premis Sambori ha resultat finalistaen la modalitat de Cicle Superior la redacció de la Laia Noguera que porta per títol: “El dia que em vaig tornar molt i molt petita”. La mateixa redacció participarà a la final de Catalunya.
Podeu llegir aquest escrit al llibre digital de l’escola a l’apartat: "Treballem l’escriptura".
Enhorabona a la guanyadora i endavant amb l’escriptura !!

El Dia de la Pau a l'Escola l'Estació

El passat 25 de febrer l’Escola l’Estació va celebrar el dia de la Pau com a cloenda del treball realitzat entorn d’aquest tema. Els alumnes varen realitzar diferents activitats per tal de reflexionar sobre el donar i el rebre, tot i entenent que no només es donen les coses materials. D’aquesta manera va quedar palès que allò més apreciat pels alumnes eren gestos com les carícies, abraçades...
Una de les activitats va ser escriure en un paper en forma de fulla d’arbre, per un cantó el que ells reben i per l’altre el que donen. Amb totes aquestes fulles es va elaborar l’arbre de l’escola.
La cloenda de totes aquestes activitats va ser un ball i una cançó interpretats per tots els alumnes de l’escola.
Si voleu saber més coses podeu mirar el reportatge fet per televisió Costa Brava en aquest enllaç.

Tornar a l'índex
Des del LIC

II Jornada de tutores i tutors d’Aula d’Acollida

El passat 18 de març es va celebrar a el Centre Municipal d’Educació de Palafrugell la
II Jornada de tutores i tutors d’AA del Baix Empordà. Ens vàrem trobar 24 persones
per tal de reflexionar a l’entorn del treball i programació per Competències Bàsiques a
l’Aula d’Acollida.
L’Anna M. Moreno tutora de l’Aula d’Acollida de l’Ins. Bernat Metge de Barcelona
ens va exposar el projecte “Les dues cares del mirall: present i passat dels nostres
orígens”, una experiència de coordinació entre l’Aula d’Acollida i l’àrea de Ciències
Socials a l’Aula Ordinària.
La segona part de la Jornada va estar centrada en la reflexió del treball competencial
en els temes de l’Aula d’Acollida. Ens vam dividir en 3 grups i cada grup va treballar
la programació en competències d’una de les unitats.
Podreu trobar tot el treball i fitxers de la Jornada al moodle del SEBE

Quina Dona!

Amb motiu del dia de la dona els centres educatius de Sant Feliu de Guíxols
conjuntament amb les entitats i associacions del poble realitzen una exposició que
aquest any ha tingut com a lema “Quina dona!” i que vol fer palesa la importància i
vàlua de les dones en tots els àmbits.
S’ha pogut visitar aquesta exposició durant tot el mes de març a la Biblioteca Octavi
Viader i Margarit de Sant Feliu de Guíxols on a més l’alumnat ha pogut gaudir d’un
conte amb la temàtica de la igualtat.
La podeu visitar a internet en aquesta adreça del llibre virtual
Us convidem a deixar els vostres comentaris i aportacions al capítol 9 clicant el
botó “afegeix”.


Tornar a l'índex
NOTA: També podeu consultar aquest Full Informatiu des de la nostra pàgina web, a partir del menú Informació / Full informatiu . L'enllaç directe a la pàgina corresponent és http://www.xtec.cat/crp-baixemporda/informacio/informatiu_sebe_abr11.htm
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació
C/ Morró, 37 - Tel.: 972643686 - Fax: 972642029
17100 La Bisbal d'Empordà
crp-baixemporda@xtec.cat