Informacions diverses |
|
Segon període d'inscripció als cursos telemàtics
Us comuniquem que des de l'1 al 15 de desembre restarà obert el termini d'inscripció als cursos telemàtics dels blocs Escola inclusiva i Currículum i innovació. Aquests cursos s'iniciaran el mes de gener. |
|
Espai Moodle del SEBE
Aquest curs, el nostre Servei Educatiu ofereix la possibilitat d’obrir espais telemàtics per als cursos de formació dins de la plataforma Moodle.
Podeu veure aquest espai a la nostra pàgina web a ESPAI SEBE à ESPAI MOODLE.
Hi trobareu els cursos que de moment utilitzen aquesta plataforma. Alguns d’ells podeu visitar-los entrant com a visitants.
http://agora.xtec.cat/se-baixemporda/moodle/
|
|
|
|
|
Recursos didàctics virtuals de l’Empordà |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mediateca CRP: Novetats Materials didàctics |
|
|
-
La Central lletrera. És una maleta que exteriorment té forma de camió. Està pensada per a escolars d’entre 4 i 12 anys.Un cop desmuntada, el camió esdevé una fàbrica estructurada en cinc parts:
Vista panoràmica: una pancarta de roba introdueix els nens en el món de les lletres.
Tallers de Construcció: peces de mecano de plàstic, arquitectura de escuma i de cartró per a construir lletres, paraules, cal.ligrames, rètols.
Gabinet de Decoració: creació de lletres divertides o animades amb adhesius, joc de tampons, caixetes amb objectes diversos.
Cadenes de Muntatge: joc de monosíl·labs, joc de jeroglífics, cal·ligrames en relleu.
Departament Secret: escriure missatges en clau amb rodes de missatges secrets i tinta invisible.
(En préstec al nostre CRP els mesos de desembre, gener i febrer).
- Globus terraqüi. Globus terraqui físic i polític de 70 cms. inflable. Amb sis sectors units per a poder oferir mides exactes i un plàstic molt gruixut, ofereix una gran resistència a les punxades. Una vàlvula evita que es desinfli i s'inclou un kit de reparació ràpida.
- 5Kxs és un conjunt de recursos, en forma d’activitats, per a formadors i formadores i per als centres que desitgin treballar amb l’alumnat aspectes generals i específics dins dels projectes de convivència. 5Kxs suposa disposar d’un seguit d’activitats i materials per aplicar directament a l’aula, per tant potser molt útil per treballar aspectes de convivència des d'un punt de vista curricular atenent a les competències bàsiques. Totes les activitats de 5Kxs són auto avaluables, aspecte que afegeix un avantatge per al/a la docent que l’utilitza. Els materials es classifiquen en cinc caixes: comunicació, emocions, mediació, metodologia i tutoria.
http://www.xtec.cat/lic/convivencia/index.html
|
|
|
|
|
|
Novetats Llibres |
|
|
Llengua i literatura
- Te trueco un cuento. Animación a la lectura e interculturalidad. El conte és màgic, canvia amb qui el conta i amb qui l'escolta. A través d'ell, sommiem, ens identifiquem amb els seus personatges i ens movem en un viatge d'anada i tornada entre cultures, entre generacions, entre passat i futur.
- A la carta. Activitats de comprensió lectora.
Aquest material posa a l’abast del professorat una sèrie d’activitats de comprensió lectora útils per a l’alumnat que comença a consolidar la mecànica de la lectura. És un material obert quant a la metodologia d'aplicació i, per tant, adaptable als diferents nivells maduratius, tenint en compte la diversitat a l'aula i les necessitats dels alumnes. Per aquest motiu pot utilitzar-se en els diferents cicles d'Educació Primària, però també es pot utilitzar amb alumnes amb necessitats educatives especials, amb alumnes d'incorporació tardana a les aules d'acollida...
-
El meu primer diari de lectura. Llibre amb disseny de diari de lectura perquè els pares i mares puguin recollir tota la informació referent als tres primers anys de vida dels seus fills o filles referents als seus primers contactes amb el món dels llibres.
|
|
|
|
|
|
Coneixement del medi
- Làmines d'anatomia humana. Carpeta que inclou 9 làmines amb text a doble cara i 9 làmines mudes retolables a doble cara: sistema esquelètic, el crani; sistema muscular, visió anterior; sistema muscular, visió posterior; sistema nerviós, l'encefal; aparell circulatori; aparell respiratori ; aparell digestiu; aparell excretor; aparell reproductor; embaràs i cicle menstrual; els sentits, l'oïda i el tacte, el gust i l'olfacte, la vista i les dents; sistema endocrí.
- Blat, farina i paisatge. El contingut del llibre introdueix la problemàtica ambiental i social dels models actuals de consum alimentari com els monocultius, els cultius transgènics, l'agricultura ecològica, el transport de productes alimentaris i les despeses energètiques que se'n deriven. Tot això lligat a la Farinera de Castelló d'Empúries que ens permet comprendre el procés tecnològic de la mòlta del gra i observar un dels paisatges més significatius de la geografia catalana, la zona humida de la plana de l'Empordà.
- Fongs en acció. Aquesta monografia s'endinsa en el món misteriós dels fongs, ja que darrera d'aquests éssers vius hi ha una valuosa tasca en el funcionament de la biosfera. La revista parla de fongs i no de bolets perquè vol emfatitzar el paper ecològic d'aquests éssers vius, més que no pas la vessant culinària que hi ha darrera els bolets, que són tan sols el carpòfor o aparell reproductor dels fongs. I és que parlar dels fongs és parlar d'un viatge per la vida.
- Excursionisme i descoberta. Treball de síntesi de 2n d'ESO.Pretén obrir per a l'alumnat una via d'iniciació a les activitats de muntanya i a l'excursionisme. Aquest treball de síntesi és format per un conjunt d'activitats d'ensenyament-aprenentatge que impliquen una feina interdisciplinària afavoridora de la integració de coneixements i del treball en equip. Recull tant l'aspecte esportiu de l'excursionisme com el vessant científic i de descoberta de l'entorn natural on es desenvolupa.
- La terrissa negra. El llibre pretén donar a conèixer la terrissa negra tradicional, ja en desús, feta als diferents centres terrissers que han existit, especialment a les comarques gironines. Alhora, vol recuperar la memòria dels centres desapareguts, retre homenatge als terrissaires coneguts i als anònims, i fomentar el coneixement de la terrissa i valorar aquest patrimoni cultural que tanta informació proporciona sobre els costums i les relacions entre els pobles.
- Pau. Aquesta monografia presenta el que coneixem fins ara de la història de Pau (Alt Empordà) des de les èpoques més reculades - en el seu terme municipal s'hi han trobat les restes més antigues de presència humana a la comarca -, fins al moment present. Conté moltes fotografies d'època i actuals en blanc i negre.
|
|
|
|
|
|
Educació per a la ciutadania i el desenvolupament personal
- Marxa més segura. Proposta educativa sobre alcohol i seguretat viària. Proposta educativa orientada a evitar la conducció sota els efectes de l'alcohol i a afavorir l'adopció de comportaments més segurs. Promou la reflexió i la presa de consciència sobre el risc i les conseqüències de beure alcohol i conduir. S'adreça a joves d'entre 15 i 18 anys, preferentment per utilitzar-la en l'àmbit escolar (últim curs de l'educació secundària obligatòria, el batxillerat i els cicles formatius).
- Guia de recursos sobre la diversitat religiosa i de conviccions. Guia per al coneixement inicial i aprofundit de la diversitat religiosa al país i al món. S’hi presenten succintament materials (llibres i recursos multimèdia de prou qualitat) que es troben al mercat i que poden servir per respondre interrogants, descobrir causes i orígens històrics, conseqüències i perspectives de futur.
- Guia d'educació en drets humans. ESO i Batxillerat. Presenta una selecció de 58 activitats sobre drets humans per a desenvolupar a l'aula i ajudar a millorar l'educació en drets humans. El llibre s'adreça tant al professorat com a l'alumnat de secundària. Es tracta d'una proposta multidisciplinària i cadascuna de les propostes es relaciona amb un àrea curricular, amb suggeriments i criteris d'avaluació.
- Estils educatius que promouen les competències personals de l'alumnat i la convivència. Llicència d'estudis 2008-09 de Rosa Guàrdia. El projecte realitzat en aquesta llicència vol ser útil per a la reflexió i la millora de la pràctica docent, mostrant models d'intervenció que faciliten el desenvolupament de les competències personals, promouen una bona convivència, i en conseqüència milloren els resultats de l'acció educativa. Els resultats es presenten en quatre àmbits: El centre (lideratge i projecte educatiu); El rol docent (actituds, temps i espais); L'expressió de l'alumnat (el joc) i Escola, Família i Entorn. Hi ha dotze propostes d'activitats per a la reflexió.
Pàgina web de l'autora: http://blocs.xtec.cat/participacioceip/.
La llicència és a: http://phobos.xtec.es/sgfprp/resum.php?codi=1933
|
|
|
|
|
|
Novetats DVD |
|
|
Cinema- Gladiator. Pel·lícula interessant per l'ambientació d'escenes del món romà aconseguida mitjançant la utilització de tècniques d'animació i de realitat virtual. Maximus és un poderós general romà estimat per la gent i pel vell emperador, Marcus Aurelius. Abans de morir, l'emperador l'escull com a hereu sobre el seu propi fill, Commodus. Després d'una lluita pel poder, Maximus i la seva família són condemnats a mort.
- Cuento de Navidad de Charles Dickens. És Nadal. Dos policies arriben per emportar-se el Dr. Lambert a la presó a causa dels grans deutes que té el seu hospital. Belle, la infermera, intenta ajudar-lo però, se n'assabenta que ara han de pagar els diners al maligne Scrooge. Però una nit, l'avar Scrooge rebrà tres visites inesperades, tres fantasmes que intentaran fer-li veure la vida d'una altra manera.
- Wallace & Gromit. La maldición de las verduras. S'acosta el concurs anual de verdures gegants i es desencadena una autèntica "vegetalmania" en el poble on resideixen Wallace i Gromit. Els dos amics, tan emprenedors com sempre, s'estan fent d'or amb el seu nou invent, el sistema 'Anti-Pesto', una forma humanitària de controlar als conills que intenten envair els preats horts. De sobte, tot s'ensorra quan una enorme, misteriosa i voraç "bèstia" comença a atemorir al veïnat, atacant els horts de nit i destrossant-ho tot al seu pas.
- Ponyo en el acantilado. Narra la història d'amor i d'amistat entre un nen anomenat Sosuke i una curiosa peixeta vermella amb poders màgics anomenada Ponyo. Quan el nen la rescata entre l'escombraria del mar, Ponyo decideix que vol convertir-se en humana i estar sempre al costat de Sosuke malgrat el temor i la negativa del seu pare: un fetitxer del mar. Una obra d'art repleta de màgia que ensenya als nens i nenes la importància de la natura i de l'amistat per sobre de qualsevol cosa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enllaços recomanats |
|
Currículum i organització: EDUBIB
En aquest enllaç hi trobareu les noves adreces on hi ha recollida la informació actualitzada sobre el currículum. Dins dels apartats de cada etapa educativa (educació infantil, educació primària, ESO, Batxillerat...) hi trobareu documentació sobre el currículum, la normativa i les orientacions que van sortint.
www.xtec.cat/edubib
|
|
|
|
Des del LIC (SEBE) |
|
El Projecte Rossinyol a la Bisbal
El dia 14 de novembre es a fer la festa d’inici del Projecte Rossinyol a l’ajuntament de la Bisbal. A la festa van intervenir la Rosa Tarradelles en nom de la UDG, la Núria Felip en nom de l’Ajuntament i l’Elisenda Romeu en nom del Servei Educatiu.
La festa anava dirigida als nens i a les nenes que aquest any comencen aquest programa i a les seves famílies, per tal que coneguessin els mentors que els havien tocat i es poguessin intercanviar els telèfons i les seves dades per començar les trobades setmanals.
Aquest projecte va encaminat a obrir les expectatives d’alumnat nouvingut que té possibilitats de poder estudiar, per això mentor i mentorat es troben un dia a la setmana per fer activitats de lleure i conèixer l’entorn, la llengua i la cultura del nostrepaís.
|
|
|
|
Des de l'EAP |
|
La Síndrome d'Asperger
El divendres dia 9 d’octubre d’enguany, es va realitzar a Girona una Jornada sobre la Síndrome d’Asperger, organitzada per l'Associació Síndrome d'Asperger Girona.
La ponent, la psicòloga Noemí Balmaña, va aproximar-nos de manera molt entenedora a les principals característiques d’aquesta síndrome, que es troba dins la conceptualització del Trastorn Generalitzat del Desenvolupament - Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). D’entre aquestes, cal destacar:
-Dificultats en la relació, o falta de reciprocitat social o emocional. No hi ha un retard de llenguatge, però es manifesten dificultats per realitzar intercanvis socials apropiats segons la capacitat, en la comunicació tant verbal com no verbal.
-Dificultats en la conducta, amb interessos o activitats restrictives, repetides o estereotipades.
La prevalença de la SA és d'1 per cada 1000 nens/es.
És fonamental realitzar un treball des d'un enfocament comunitari -família, escola, agents educatius i socials,...- , entendre el concepte, funcionament i diversitat dels TEA, i realitzar una intervenció intensiva i primerenca encarat a aconseguir la intervenció amb millors resultats.
Podeu trobar més informació sobre la Síndrome d'Asperger al següent enllaços:
www.asperger-girona.es
www.aspergercat.es
|
|
|
|
|