| Un record dels 
                    seus temps d'escola?- Podria citar records "pedagògics" 
                    per quedar bé, però el primer que em ve al cap 
                    és la llet en pols i formatge americà que ens 
                    donaven al matí a l'escola. Potser després em 
                    trobo pensant en l'enorme diversitat de formes de fer que 
                    hi havia entre els diferents mestres que vaig tenir i com 
                    només d'algú, que realment era un gran home, 
                    tinc records.
 No puc oblidar però que sóc d'aquella època 
                    que torna en la que vaig fer examen d'ingrés, revalida 
                    del batxillerat elemental, revàlida del batxillerat 
                    superior. Malauradament recordo una escola d'exàmens.
 
 Quin personatge del món de 
                    l'educació l'ha influït més?- Com a referència teòrica, 
                    quan començava a endinsar-me en aquests món, 
                    va ser un bon revulsiu per mi l'experiència de l'Escola 
                    de Barbiana. Després, vaig tenir la sort de començar 
                    a col·laborar a "Rosa Sensat" i relacionar-me 
                    amb molta gent dels pioners dels moviments de renovació 
                    pedagògica. A Cornellà, començava a fer 
                    d'educador a l'Escola Sant Miquel amb un equip que la va convertir, 
                    en moments difícils, en una bona escola del CEPEC.
  Citi'ns ara un personatge històric 
                    pel que senti una especial predilecció- És estrany, però se'm 
                    fa difícil parlar de ningú. Més aviat 
                    em sento atrapat emocionalment per la meravellosa gent humil 
                    que està a la base de totes les revolucions. No m'agrada 
                    gaire mirar el passat i per això, en tot cas, admiro 
                    Lula o Mandela.
 Un encert de l'educació actual?- Que encara hi hagi 
                    gent que creu que educar és possible. També, 
                    (parlant de l'educació, no pas de l'escola o del Departament) 
                    que sigui possible una educació més autònoma, 
                    no tan depenent de manuals i d'autoritats.
  I, una mancança?- Només una? S'està renunciant a complir el 
                    dret d'accés a l'educació per a tothom en condicions 
                    d'igualtat, mentre que tant sols es parla del dret minoritari 
                    a escollir escola. No hi ha educació sense ètica, 
                    sense rebotar-se contra les desigualtats educatives.
 Mancança tècnica? Hi ha massa gent que pensa 
                    que la millor escola va ser aquella que ells van viure.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                    l'element més irrenunciable?- Educar ensenyant a pensar, ajudant a ser dones 
                    i homes feliços i lliures. L'adaptació a un 
                    món en canvi.
 Considera certa l'opinió 
                    que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la 
                    responsabilitat en l'educació dels seus fills?- No només les famílies, també una bona 
                    part de l'escola. Si que és cert que en els nous nuclis 
                    familiars (n'hi ha de moltes menes) els fills i filles són 
                    poc més que objectes de valor i que les dinàmiques 
                    de vida obvien l'educació. Es dóna per suposat 
                    que la naturalesa i l'escola ja ho faran. De la mateixa manera 
                    que parlem de ciutat educadora hauríem de definir una 
                    mena de continu educatiu en el que el conjunt d'adults que 
                    envolten l'infant educa, complementàriament i suplint-se 
                    quan una part falla.
 Què 
                    es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                    obligatòria amb èxit?- Evitar que aquesta manca d'èxit 
                    passi al seu procés d'incorporació social. Abans 
                    però hauríem d'haver intentat que surti amb 
                    èxit, tot i que aquest no pugui ser acadèmic. 
                    Després, es tracta de garantir que tindrà al 
                    seu abast adults coneguts i accessibles que l'ajudaran en 
                    la seva transició.
 També podem aplicar-li la nova Ley de Calidad: Que 
                    certament resoldrà tots els problemes!!!!
 
 Quina 
                    opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                    pedagògics?- Molt positiva. Tanmateix estan molt 
                    limitats i no poden ser veritables estimuladors de la renovació 
                    pedagògica. Tinc, a més, la convicció 
                    que queden massa desconnectats del que haurien de ser "instituts" 
                    locals d'educació. Els recursos per a educar són 
                    de molts tipus i han d'organitzar-se d'una altra manera.
 Quin 
                    paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                    a l'escola?- Fer un resum és impossible. 
                    Tot i així destacaria que en la societat digital i 
                    de la comunicació moltes de les formes que ha tingut 
                    fins ara la docència han quedat obsoletes. No es tracta 
                    d'una simple modificació de didàctiques o de 
                    l'ampliació de recursos motivadors. Comporten noves 
                    formes d'aprendre i d'ensenyar.
 Com 
                    es pot fer possible el concepte "L'educació al 
                    llarg de la vida"?- Intentant aconseguir que els nois 
                    i noies no surtin de l'escola odiant qualsevol aprenentatge. 
                    Educant en la curiositat i el desig de saber. Ajudant a construir 
                    identitats obertes, formes de ser que van canviant en el temps.
 Considera 
                    que els mitjans de comunicació, especialment la televisió 
                    col.laboren en l'educació general de la població?- Són condicionadors de moltes 
                    coses. No són determinants. Suposen sempre el context 
                    en el que les persones troben les seves explicacions del món. 
                    El seu gran problema és que tendeixen majoritàriament 
                    a impedir pensar, bloquegen el raonament i cerquen l'adhesió 
                    emocional a veritats simples.
  Què 
                    es més important, preparar els alumnes pel futur o 
                    preparar el futur per als alumnes?- Fer persones que puguin construir 
                    futur. Fer possible que tinguin futur.
  Un 
                    llibre?- La última lectura: "La 
                    sombra del viento" de Carlos Ruiz Zafon.
  Una 
                    cançó?- No tinc cap cançó per 
                    a destacar. He viscut èpoques de tot i miro de descobrir-ne 
                    de noves.
 Una 
                    pel.lícula?- De les últimes: "Las mujeres 
                    de verdad tienen curvas" (2002) de Patricia Cardoso.
  Un 
                    paisatge?- Molts. Tots aquells en els que al 
                    mirar-los et sents ple d'emocions. Pot ser una casa de balcons 
                    amb roba estesa, un llac de Finlàndia o un aiguamoll 
                    ple d'aus.
 Un 
                    desig per a l'escola del futur?- Que tingui al davant responsables 
                    que creguin en l'educació.v
 |