UN COLOR NOU

Descripció pormenoritzada de la comunicació audiovisual:

Un color nou

EXPERIÈNCIA EN COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL

Del 19 al 30 de novembre de 2007 –i durant 10 dies consecutius– va tenir lloc a La Joncosa del Montmell una experiència educativa de comunicació audiovisual sobre el món de l’art, protagonitzada per alumnes d’educació primària.

Hi van participar 10 alumnes del CEIP Teresa Godes i Domènech de la localitat, d’edats compreses entre els 6 i els 11 anys, amb la col·laboració del Claustre de professors i professores, les famílies dels nois i les noies, l’Ajuntament de la localitat i el Centre de Recursos Pedagògics del Baix Penedès.

L’experiència va ser enregistrada en vídeo per un equip de la productora BATABAT per encàrrec de Nous formats de TV3, i formarà part d’una sèrie de 20 capítols de 20 minuts de durada que seran emesos, a partir del dia 10 de març d'enguany, pel Canal 33 de Televisió de Catalunya.

SÍNTESI DEL FORMAT DE TV

Es tracta d’una experiència educativa, cultural i de lleure en què es mostrarà l’univers de la creació artística des del punt de vista dels nois i de les noies. En cada programa veurem l’acostament inèdit i la interpretació que fan els infants d’obres cabdals de l’art mundial, provinents d’artistes d’arreu –clàssics i actuals–. Paral·lelament s’anirà mostrant el procés de creació d’una obra col·lectiva dels propis nois i noies.

Globalment, la sèrie –el muntatge final que es veurà per televisió– no serà un programa per a infants, sinó una reflexió sobre l’art des de l’habitualment sàvia i no intoxicada percepció de les criatures.

ESTRUCTURA DE LA SÈRIE

L’estructura de la sèrie és força simple: cinc grups de 10 nens i nenes de cinc països diferents –Equador, Burkina Faso, Xina, Marroc i Catalunya– analitzaran en cada episodi una obra d’art concreta de referència a nivell mundial (la mateixa per a tots els grups), i, al mateix temps, realitzaran la seva pròpia obra d’art (tots ells utilitzant les mateixes tècniques i materials en cada ocasió i en cada lloc del món).

Així, veurem els nens i les nenes d’aquests cinc països fent de protagonistes en diversos àmbits: jugant i fruint amb l’art, conversant mentre treballen, reflexionant, discutint en grup, creant (individualment i/o col·lectiva), parlant sols a càmera, analitzant els artistes... Tot aquest contingut anirà vertebrat pel procés de concepció, creació i realització de la pròpia obra.

Les obres analitzades al llarg de la sèrie han estat escultures, pintures i fotografies, i s’hi han creuat artistes i creadors dels cinc contextos culturals participants en el programa. D’aquesta manera, tots els infants veuran i interpretaran les mateixes peces, d’artistes i orígens ben diferents.

PROTAGONISTES

L’enregistrament va començar a La Joncosa del Montmell; posteriorment, la primera quinzena de desembre, l’equip es traslladà a Burkina Faso (a Bobo-Diulaso); el mes de gener anaren a la Xina (prop de Beijing); posteriorment al Marroc (a l’Atlas), i van acabar els enregistraments a Santa Marianita, una població de la selva de l’Equador.

No cal dir que l’experiència per als 10 participants de casa nostra ha estat molt enriquidora; durant deu dies van ser les i els protagonistes –creadors i crítics d’art– i els comunicadors d’emocions i percepcions artístiques, sense massa intervenció dels adults. Amb un to desinhibit, lúdic i dinàmic els nois i noies van mostrar la seva particular interpretació del món de l’art.