crp-blanes@xtec.cat

Teoria

Extret del llibre Reciclajuego de Francesc Martín Martínez

Què és reciclajoc?

Reciclajoc és una proposta educativa basada en la reutilització del material de rebuig, per a fabricar nous materials físico-esportius útils en les sessions d’Educació Física altres contextos de caràcter motriu. A partir de la transformació o adaptació de diferents materials de desfeta es poden construir infinitat de nous objectes que ampliaran el ventall de propostes motrius a oferir als nostres alumnes.

Reciclajoc i el tractament dels eixos transversals

El Currículum de d’Educació Primària defineix els eixos transversals com: continguts educatius valuosos, que responen a un projecte vàlid de societat i educació, i que en conseqüència estan plenament justificats dins del marc social en el que s’ha de desenvolupar tota l’ educació.

Són aquells continguts, principalment de caire actitudinal, que la societat entén que han de ser transmesos a l’escola, en tant que universals i assumits per tothom, amb la finalitat de conscienciar als alumnes sobre diferents aspectes socials, culturals o naturals.

En el moment que posem en marxa el projecte Reciclajoc, no ens podem oblidar del tractament sistemàtic d’aquests:

.............Educació per al respecte pel medi ambient

Sembla evident que a partir de la reutilització de material de rebuig d’ús quotidià, podem realitzar un treball de reflexió sobre aspectes mediambientals com la recollida selectiva, el reciclatge, la despesa energètica, etc. L’emmagatzematge selectiu i la reutilització de material usat en el dia a dia pot ser una eina útil per a conscienciar als alumnes de les grans quantitats de material de rebuig que es generen en una casa i pot esdevenir un motor que afavoreixi la recerca de solucions mediambientals fàcils de portar a la pràctica.

..........Educació per al consum responsable

El fet de dissenyar objectes amb material de rebuig i després vivenciar-ne la seva utilització pot ésser una molt bona manera de que els nens interioritzin que no cal fer grans despeses econòmiques per a passar-s’ho bé. L’ús de marques concretes o de material molt específic (totalment justificat en altres àmbits i moments en la mateixa classe d’Educació Física), queda aquí superat per la utilització d’un material que a més, ha construït el mateix nen o nena.

..........Educació per la no discriminació per raons de sexe

A l’hora de jugar haurem de cercar estratègies que afavoreixin la interacció entre els alumnes de diferents sexes aprofitant que els jocs i els esports inventats no estaran contaminats per prejudicis d’aquest tipus i que els podem fer a una mida justa tenint en compte raons de gènere. Els esports alternatius que es fomentaran no han estat “etiquetats” com a exclusius “per a homes” o “per a dones” (Allès i Llodrà, 1998)

...........Educació pel respecte per la diversitat cultural

Entesa com la resposta pedagògica a l’exigència de preparar a futurs ciutadans per a desenvolupar-se en una societat pràcticament multicultural i idealment democràtica. Una educació pensada per a tot l’alumnat, per a que assoleixi una sòlida competència cultural basada en el respecte per la diversitat. (Bantulà i Mora, 2002). Davant dels nous moviments migratoris i de la nova realitat multicultural de les nostres aules, Reciclajoc ofereix la possibilitat d’apropar d’una manera real i fidel a l’alumnat a la resta del món proposant-los jocs d’arreu del planeta, que per raons socials es juguen tradicionalment amb material de rebuig. Amb la vivenciació d’aquests jocs oferim la possibilitat als nens i nenes de gaudir de la diversitat cultural d’una manera lúdica i propera a ells.

En aquest sentit, ja la conferència d’Educació Pública de Ginebra (1968) redactava la següent resolució: “L’educació hauria d’ajudar als joves a adquirir un millor coneixement del món i dels seus habitants i a formar actituds que desenvolupin en ells un esperit d’estimació i respecte mutu per la resta de cultures, races i estils de vida.”

..........Educació per la pau

Com a procés de conscienciació de la persona i de la societat, que tendeix a cercar l’harmonia de l’ésser humà amb sí mateix, amb els qui l’envolten i amb el medi natural on es desenvolupa [...] hem d’intervenir sobre tres àmbits: personal, social i ambiental (Velázquez i altres, 1996). En l’elaboració i disseny de material caldrà treballar en equip, arribar a acords i dialogar amb es companys i companyes. Quin millor instrument per educar per la pau que comunicar-se compartir?

amunt

CRP Selva II