Puig
i Cadafalch.
Arquitecte, arqueòleg, restaurador, historiador, escriptor, polític...
autor d'algunes de les obres arquitectòniques més importants
del modernisme català, de les innovadores recerques sobre l'art
romànic, pioner de l'arqueologia a Empúries, Diputat de
la Lliga, President de la Mancomunitat de Catalunya entre 1917 i 1924,
promotor de la Junta de museus, co-fundador i president de l'Institut
d'Estudis Catalans, autor de nombrosos treballs sobre l'art gòtic
i romànic.Cal veure el conjunt d'activitats de Puig i Cadafalch
com un tot científic que tenia per objectiu la modernització
de Catalunya. Tenia un pensament alhora conservador i progressista, científic,
tècnic i tradicional, que es manifestà en la seva creació
com a arquitecte, però també en la seva tasca a la Mancomunitat
en agricultura, obres públiques, cultura, ensenyament, formació
professional, beneficència, sanitat i serveis socials.
És una de les figures més representatives de com es pensava
i de com es treballava a Catalunya en el període dels anys finals
del segle XIX i els inicials del segle XX que anomenem Modernisme. I ho
és per diferents conceptes que, de fet, convergeixen en el que
era l'objectiu bàsic del seu pensament: l'amor que sentia pel seu
país i la il·lusió de tornar-lo a veure com un col·lectiu
que gaudia d'una personalitat política plenament recuperada i reconeguda
en tots els terrenys.
Foren uns conceptes que, per mitjans polítics i culturals, tractà
de comunicar a uns contemporanis que estaven situats a diferents nivells.
A uns, els que coincidien plenament amb ell, perquè eren i se sentien
catalans, els oferí elements per recolzar els seus fonaments ideològics,
informant-los d'unes èpoques, com les dels segles XI i XII, en
les quals els seus avantpassats havien aconseguit donar unes estructures
pròpies al seu idioma, a les seves ordenacions jurídiques,
a la seva organització política i a les seves expressions
artístiques. A uns altres, que eren catalans de naixement o de
residència, però no tenien una consciència massa
clara de ser-ho, els donà l'oportunitat de sentir-se'n, obrint-los
uns horitzons que fins aleshores tenien enfosquits per interessos aliens
que, des de bastants anys enrere, procuraven deixar en l'oblit unes realitats
històriques. I, finalment, a aquells que no eren catalans, els
ensenyà que una part de la península ibèrica era
un territori anomenat Catalunya, el qual havia tingut un passat viscut
com una entitat política perfectament definida dins el món
de la Mediterrània i que, en aquells anys entorn del 1900, havia
iniciat un camí, difícil i segurament de llarga durada,
per recuperar aquells aspectes de la seva personalitat.Entre els noms
insignes que, d'alguna manera, compartien aquests esforços de Puig
i Cadafalch, hauríem de recordar-ne alguns com el jurista Manuel
Duran i Bas (1823-1907), el bisbe de Vic, Josep Torras i Bages (1846-1916),
el poeta Jacint
Verdaguer (1845-1902) o el filòleg Pompeu Fabra (1868-1948). Cadascun
d'ells desenvolupà una tasca fonamental dins el seu sector d'activitats,
però Puig i Cadafalch completava el que li era específic
professionalment, col·laborant amb el polític Enric Prat
de la Riba (1870-1917) i emprenent altres vies pròpies.
Ho féu com a investigador de les activitats artístiques
d'aquell període, en els llunyans segles XI i XII, quan l'estil
que anomenem romànic s'estengué arreu d'Europa occidental,
i la Catalunya que estava organitzant les seves estructures hi quedà
perfectament integrada. El resultat de les recerques de Puig i Cadafalch
quedà reflectit en publicacions que, en el seu temps, tingueren
un ressò internacional i que, encara avui, són de consulta
imprescindible. I l'arquitecte s'hi sentí atret perquè els
anys que estava vivint, entorn del 1900, presentaven algun paral·lelisme
amb aquell període de quasi deu segles enrere. Si entre el 1000
i el 1200, els territoris catalans configuraven els aspectes definitoris
de la seva personalitat, en el trànsit del segle XIX al XX, Catalunya
recuperava gradualment una part del seu caràcter específic
i, en molts d'aquells aspectes, tractava de situar-se al nivell que estava
aconseguint l'Europa del seu temps.
Els llocs que ocupà com a polític, a l'Ajuntament, a la
Diputació de Barcelona i a la Mancomunitat
de Catalunya, i el prestigi intel·lectual que ostentava, li
permeteren participar de manera molt activa en l'organització de
diverses institucions culturals que, encara avui, donen caràcter
al nostre món intel·lectual i científic, com són
l'Institut d'Estudis Catalans, el Servei de Conservació i Restauració
de Monuments, la Junta de Museus o la Biblioteca de Catalunya, a més
de les orientacions que donà al Centre Excursionista de Catalunya
o, durant un temps, als Estudis Universitaris Catalans. Paral·lelament,
com a professional de l'arquitectura, es preocupà de donar solució
a problemes bàsics de la vida ciutadana. Alguns pertanyien al subsòl,
dels quals sols s'aprecien aspectes força positius pel que fa al
sanejament, com la xarxa de clavegueres de Mataró o la que després
es plantejà a l'Eixample de Barcelona. D'altres corresponen a la
seva intervenció directa o a la proposta de solucions per a sectors
tan destacats dins l'urbanisme barceloní com eren el pla Jaussely
(1905) per a connectar la
ciutat amb els municipis agregats (Gràcia, Sants, Sarrià...),
o els treballs preparatoris per a organitzar la Via Laietana, la plaça
de Catalunya o la que havia d'ésser l'Exposició Internacional
de l'any 1929, uns nuclis que avui dia són de primer ordre dins
el panorama ciutadà.
Les activitats intel·lectuals de Puig i Cadafalch determinaren
un reconeixement efectiu de la seva personalitat en centres reduïts,
però influents. Les que corresponen als sectors polítics
i urbanístics, tot i que poden ésser fonamentals per a donar
nivell a la vida col·lectiva, no es connecten habitualment a una
sola persona i queden diluïdes en el passat, encara que sigui proper,
però les que podem situar dins la seva faceta d'arquitecte el lliguen
directament a una obra concreta. A més a més, si aquesta
obra sobresurt amb plena originalitat per les seves formes i pel contingut
ideològic que pot assolir, és més fàcil de
mantenir el record de la persona que en fou el propietari, que dóna
nom a l'edifici, i de l'arquitecte que n'és l'autor. Són
molts els que han mantingut la memòria de Puig i Cadafalch connectada
a edificis d'habitatge tan singulars com la Casa Coll i Regàs (1897),
a Mataró, la seva casa d'estiueig (1897-1900) i el casal El Cros,
dels Garí, coetani, a Argentona (Maresme), o les cases Martí
(1895-1896), Amatller (1898-1900), Macaya
(1901), Baró de Quadras (1904-1906) o Terrades, també
dita "de les Punxes" (1905),
i algunes altres, més tardanes, a Barcelona. D'un altre caràcter
fou la seva intervenció a Sant Sadurní d'Anoia, relacionada
amb la casa i les caves Codorniu (1901-1904),
o el projecte per a la fàbrica de filats i teixits Casaramona
(1911), a Barcelona. Són les mostres que sobresurten dins d'un
nombrós catàleg que ens demostra la intensitat del seu treball
i la permanent idea d'oferir-nos, plàsticament, quin era el seu
pensament respecte al paper que corresponia a la seva Catalunya: un país
que podia connectar-se perfectament amb Europa i integrar-s'hi sense perdre
la seva pròpia identitat.
L'arquitectura
de Puig i Cadafalch. La creació d'una escola catalana d'arquitectura
moderna, lligada a les tradicions de la cultura del país havia
estat formulada per Domènech i Muntaner el 1878 i, a partir de
1890, aglutinà un grup important de nous arquitectes nacionalistes.
El desig de reviure el passat arquitectònic català més
esplendorós és el fet més característic
de la nova escola. Avui englobem sota el terme MODERNISME tots els autors
europeus moderns del tombant del segle XX, però per a Puig i
Cadafalch eren més importants la recerca autòctona i el
simbolisme. La major part de la seva obra arquitectònica són
vivendes habitatges de l'alta burgesia catalana: la casa Martí
i Puig "Els quatre gats" (1895-1896), la Casa Amatller (1900),
la Casa Macaya (1901-1906), la casa Pere Serra "Can Serra"
(1904), la Casa Trinxet (1904, desapareguda), la Casa Terrades "La
Casa de les Punxes" (1905); però també trobem projectes
tan interessants com la fàbrica Casarramona, els cellers Codorniu
(1903), l'estació del cremallera de Montserrat, la plaça
de Catalunya (que es realitzà l'any 1923 amb importants alteracions)
i l'enllaç de la Via Laietana amb el nucli antic de Barcelona.
|