Ponències |
|
|
- "Taller
d'escriptura creativa"
Escola Matagalls
-
Núria Pascual
-
Montse Mas
-
Calixte Vallvé
|
L’escriptura creativa és una proposta de text escrit per els alumnes de
cicle superior que té la intenció d’apropar als nens i nenes a
experiències diferents per tal de motivar a escriure textos que
parteixin de vinculacions directes amb allò que es farà. |
- "Racó
de la fotografia (llenguatge escrit)"
Escola Trentapasses
|
Mitjançant la utilització de la càmera de fotos, realitzem activitats on
és necessari explicar per escrit el què es veu o hem fet. |
- "Atenció
a la diversitat, una estructura diferent"
-
Maite Corts
-
Tomeu Santapau
-
Teresa Antiga
-
Rut Aixandri
|
L |
-
"
Treball cooperatiu"
Escola Salvador Sanromà
-
Martha García
-
Núria Salvador
-
Cristina Teixidor
|
-El perquè d’un treball cooperatiu
-El perquè de l’aprenentatge de la llengua mitjançant el treball
cooperatiu
-Ús significatiu de la llengua
-Ajuda mútua entre companys
-Experiència de treball cooperatiu en un grup de P5-1r a l’escola
Salvador Sanromà
Resum:
Els nous canvis que estem patint en el sistema educatiu ens fan
plantejar noves maneres d’enfocar l’aprenentatge, de manera que
puguem donar resposta a tots i cadascun dels alumnes que tenim a
l’aula. Per aquest motiu vam iniciar el treball cooperatiu en els
grups de P5 el curs passat, i seguim portant a terme aquest curs a
primer. Des d’aquest enfocament es pretén treballar totes les àrees,
de manera global i integrada i l’aprenentatge de la llengua és un
dels puntals en aquest procés. Pensem que només donant sentit als
aprenentatges i fent-los funcionals podrem parlar d’una veritable
formació.
|
-
“Sentimientos
de papel”, un exemple de treball de l’expressió escrita basat en
l’acció.
Institut Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar
|
“Sentimientos de papel”
és una experiència que té com a protagonistes l’alumnat de primer de
l’ESO. Neix de la voluntat de fer front al següent repte: “Som
capaços de produir un cover de cançons infantils , amb veu i
instruments escolars, per a reescriure aspectes de l’univers i
l’estructura de Lorca”?
A partir de l’anàlisi d’aquesta experiència,
reflexionarem sobre els avantatges de treballar el currículum a
partir de la formulació explícita de reptes tangibles i
significatius que impliquin la movilització i transferència de
coneixements d’altres matèries lingüístiques i no lingüístiques.
|
- "Expressió
escrita a partir de frases científiques"
INS Giola
|
A través de frases científiques es remarca la importància de la
lectura en un entorn fora de les àrees lingüístiques, potenciant la
lectura reflexiva.
Es vol transmetre que la ciència és un procés evolutiu a través de la
lectura de la història i remarcar la necessitat de la comprensió lectora
a l’àmbit de la ciència.
Paral·lelament s’insisteix en el correcte ús de les TIC aprenent a
llegir nous formats.
També és vol afavorir la motivació per la lectura potenciant la lectura
seleccionada per l’ alumne. |
- "Llengua
a la carta": Activitats de comprensió
lectora.
-
Carme Cáceres i Noemí
Santamaria.
|
Aquest material posa a l’abast del professorat una sèrie d’activitats
per treballar la comprensió lectora. Consta de 3 títols, un per a
cadascun dels tres nivells: inicial, mitjà i superior. Cada títol està
format per una guia didàctica i un bloc de materials.
Les guies didàctiques contenen les explicacions i l’annex fotocopiable
amb els exercicis per als alumnes.
Cada guia didàctica està organitzada en 20 unitats, equivalents a 20
tipologies de textos diferents; per a cada unitat s’han elaborat 6
activitats diferents on la dificultat augmenta gradualment.
Els textos a treballar són breus i de tipologia ben diversa, ja que
engloben creacions de tipus poètic, visual, narratiu, gràfic...
combinant diversos formats que els alumnes poden trobar en el seu entorn
més proper. Es pretén que l’alumne no acabi responent les qüestions
plantejades per record immediat, sinó que elabori i comprengui, fent-lo
gaudir amb la lectura. |