Centre de Recursos Pedagògics de Sant Cugat
aps
Aprenentatge i Servei -curs 2012/13
Sobre ApS PROJECTES DE CENTRES EDUCATIUS ApS a Sant Cugat

ESCOLA COLLSEROLA - APADRINAMENT LECTOR
 

Els alumnes de 6è apadrinen als alumnes de primer i els acompanyen en la lectura durant una sessió setmanal

ESCOLA CIUTAT D'ALBA - PADRINS
 
Els alumnes de primària apadrinen una classe d’educació infantil. Aquest apadrinament consisteix en que en totes les festes, diades o projectes que impliquen a tota l’escola de manera transversal els nens i nenes de primària comparteixen alguna activitat amb els seu grup apadrinat.
Les activitats que es proposen al llarg del curs són de dos tipus: individuals o de gran grup.

Activitats de gran grup:
1. Repartiment de la fruita en el projecte fruita al que estem adherits.
2. Acompanyament en les danses per la Castanyada.
3. Preparació d’una activitat relacionada amb un poema per Sant Jordi.

Activitats per parelles:

1. Elaboració panellets i pa de tardor

ESCOLA LA FLORESTA- ENDINSAT EN LA LECTURA
 
L’activitat consisteix en que setmanalment un grup de pares i mares dediquen temps en horari lectiu a l’acompanyament individual a la lectura d’alumnes de primària (de primer a sisè) a l’acompanyament del treball de llenguatge oral pels alumnes d’infantil per grups.

GERBERT D'ORLHAC - RESIDÈNCIA STA. ROSA
Taller de bosses d'herbes aromàtiques
 

Els alumnes de 4t i de 2n de Primària col•laboren
Amb la gent gran de la Residència Centre de dia i Casal Sant Cugat en la realització d’un taller d’herbes aromàtiques.
Periodicitat: 1 Sessió el dia 1 d’octubre. Dia internacional de la gent gran.
Durada: 2 hores.

GERBERT D'ORLHAC - PADRINS DE LECTURA
 
Els alumnes de 6è de primària comparteixen estones de lectura amb els alumnes de 1r de Primària.

Periodicitat: 1sessió setmanal de 45 min.

Durada: Tot un curs escolar.

INS ANGELETA FERRER, INS ARNAU CADELL, INS LEONARDO DA VINCIi INS PLA FARRERAS I ESADE
TALLER JOVE COMUNICA
 

Aquest projecte es duu a terme en el marc d'una nova assignatura optativa, Lideratge Social, impartida amb metodologia d'aprenentatge servei. En aquesta assignatura els estudiants de ESADE cursen, en primer lloc, un mòdul de Comunicació en Públic que els permet, en segon lloc, programar i dinamitzar un taller d'expressió oral, el Taller Comunica en instituts de secundària.

D'aquesta manera, els alumnes dels instituts milloren les seves competències comunicatives i els estudiants universitaris, a més d'aplicar i aprofundir els coneixements i habilitats de comunicació en públic apresos en l'assignatura, entrenen la seva capacitat de lideratge social, provocant canvis positius en l'entorn pròxim a l'incidir en una necessitat real dels instituts.

Preparació de l’exposició oral dels projectes de recerca de quart d’ESO


INS ANGELETA - PARELLES LINGÜÍSTIQUES
 
Alumnat voluntari de 4t d’ESO fan conversa en català una hora de pati amb alumnat nouvingut. Fan l’aprenentatge en horari lectiu, una hora a la setmana, dins l’assignatura de l’ètico cívica
Activitats d’integració i acompanyament sota la supervisió del departament de Psicopedagogia i la coordinadora LIC del centre per fomentar la cooperació i solidaritat de l’alumnat amb els companys i companyes que s’han incorporat al nostre sistema educatiu.
Actuació emmarcada dins el Pla Educatiu d’Entorn

INS LEONARDO DA VINCI - PARELLES LINGÜÍSTIQUES
 
Alumnat voluntari de 4t d’ESO fan conversa en català una hora de pati amb alumnat nouvingut. Fan l’aprenentatge en horari lectiu, una hora a la setmana, dins l’assignatura de l’ètico cívica
Activitats d’integració i acompanyament sota la supervisió del departament de Psicopedagogia i la coordinadora LIC del centre per fomentar la cooperació i solidaritat de l’alumnat amb els companys i companyes que s’han incorporat al nostre sistema educatiu.
Actuació emmarcada dins el Pla Educatiu d’Entorn

INS ANGELETA FERRER I ESCOLA THAU - TALLER D'HORT ESCOLAR
 

El grup de treball de recerca dels Horts Escolars de l'INS Angeleta Ferrer, han ensenyat a alumnes de primària de cinquè, la seva experiència i els han donat consells sobre el manteniment d’un hort escolar.

INS ARNAU CADELL - MON DIVERS
ASDI, Associació l’Ortiga, el Cau Amic, Escola Bressol de Valldoreix, Residència d’Avis Sant Salvador, Jardins de Valldoreix, Virgen de la Puerta, Cugat Natura i el Taller Jeroni de Moragas
 
A 4t d'ESO, en el marc d'Alternativa a la religió, hem treballat els valors en petits grups i cada un ha triat una entitat on explorar-los i practicar-los. Després han exposat la seva experiència a la resta de companys.

Els diferents grups han participat en dos o tres sessions, fora de l'horari escolar, de diversa durada.

Els serveis han estat molt variats: acompanyar un grup de discapacitats físics al teatre de Mirasol per a l’assaig d’una obra de teatre, arreglar el jardí d’Asdi; teatre, futbol i altres activitats esportives al Taller Jeroni de Moragas; cantar, animar i conversar amb diversos grups d’avis; acompanyar infants preescolars en les seves activitats a l’escola bressol, participació en la campanya de recollida de menjar, col•laboració amb l’Associació Ortiga en tasques de l’hort i confecció de cistelles, passejar gossos ...

Per exemple: amb la residència Jardins de Valldoreix: els alumnes de l’Institut ajuden a preparar la Diada de Sant Jordi, fent treballs manuals creant una rosa de Sant Jordi en tricot i confeccionant el llibre dibuixat pels residents de Jardins de Valldoreix, un altre grup participarà a la II Gymkhana d’Aigua on els residents gaudiran de jocs d’aigua a l’exterior durant l’estiu.


INS PLA I FARRERAS - CONTES I MÚSICA PER A TOTS
 
Alumnat voluntari de 4t d’ESO prepara contes musicats per poder anar a representar a escoles bressols, escoles d’ed. infantil o llars d’avis. Fan l’aprenentatge en horari lectiu, una hora a la setmana, dins l’assignatura de l’ètico cívica.
INS PLA I FARRERAS - ESCOLA COLLSEROLA - TALLER DONA'M JOC
 




Alumnat de 3r d’ESO es prepara i dinamitza els patis de l’Escola Collserola.

Fan l’aprenentatge en horari lectiu en una assignatura optativa.

INS PLA I FARRERAS - MEDIACIÓ I VOLUNTARIAT
 


Alumnat voluntari de 4t d’ESO preparen actes i activitats per tal de fomentar la implicació voluntària, la resolució de conflictes mitjançant la mediació i el desenvolupament dels valors relacionats amb la tolerància, la participació....

Fan l’aprenentatge en horari lectiu, una hora a la setmana, dins l’assignatura de l’ètico cívica, intervenen fent mediació.

INS PLA I FARRERAS - PARELLES LINGÜISTIQUES: COMPARTIM CONVERSES
 

Activitats d’integració i acompanyament sota la supervisió del departament de Psicopedagogia i la coordinadora LIC del centre per fomentar la cooperació i solidaritat de l’alumnat amb els companys i companyes que s’han incorporat al nostre sistema educatiu.

Actuació emmarcada dins el Pla Educatiu d’Entorn

INS PLA I FARRERAS - 2X2 ESTUDI SOLIDARI
 


Alumnat voluntari de 4t d’ESO fa el reforç a les tardes d’alumnes de 1r i 2n d’ESO.

Fan l’aprenentatge en horari lectiu, una hora a la setmana, dins l’assignatura de l’ètico cívica


PQPI - ESC CATALUNYA - TALLER ELS JARDINERS
 


Els jardiners és un projecte d’aprenentatge i servei basat en la relació grans petits. Els alumnes del PQPI-PTT a partir dels dubtes que els nenes i nenes de P4 tenen els expliquen la feina del jardiner, com cuidar un hort, el cicle de vida de les plantes i tot d’aspectes relacionats amb l’agricultura. Aquesta activitat la fem a partir de l’experiència a l’hort i dels materials didàctics que els joves produeixen pensant en el grup de nens i nenes que tutoritzen. Cada jardiner tutoritza 3 o 4 nens/es. Els nens i nenes de P4 faciliten als joves que treballin les seves habilitats socials, l’empatia, la capacitat de compartir, la responsabilitat, l’esforç...


ESCOLA AVENÇ - L'AMIC LECTOR
 

Un primer moment on el protagonisme recau sobre els mestres implicats en la tasca de planificació i organització de l’activitat. Cal tenir present aspectes com la coordinació entre els mestres: programar les sessions que es duran a terme, escollir les parelles tenint en compte la tipologia de l’alumnat...
El segon moment es correspon amb la pròpia tutorització en sí: en com els amics lectors ajuden els petits a llegir i com es van desenvolupant les sessions. En aquest cas els protagonistes són els nens i les nenes, però sense oblidar el paper dels docents.

La finalitat principal d’aquest tipus d’experiència es correspon amb la de treballar la lectura en el seu sentit més ampli: a nivell de velocitat, de vocabulari, de pronúncia, de comprensió...


ESCOLA EL PINAR - FEM I APRENEM



Els i les alumnes del cicle formatiu d'educació infantil realitzen diferents activitats als grups de primer i segon cicle d'Ed. infantil del mateix centre.

Suport en la realització d’una activitat cada trimestre on l’alumne prepara, realitza i avalua una activitat.

1r trimestre: “la castanyada”
2n trimestre: “El Nadal”
3r trimestre: “Sant Jordi / Setmana cultural"



STA. ISABEL - APADRINAMENT LECTOR
 
Cada alumne de sisè apadrina un de primer.

Comparteixen cada setmana una estona de lectura, els de sisè els preparen també activitats de comprensió lectora.

Al llarg del curs els alumnes de sisè van escrivint un diari que al finalitzar el tercer trimestre entregaran a l'alumne de primer a qui han apadrinat.

ESCOLA VIARÓ - RESIDÈNCIA AMMA : PROJECTE CIENTÍFIC
 


Al participar el la First Lego League, aquest any calia presentar un projecte científic d’un tema que millores la vida de les persones grans. Per anar a 3r i 4t d’ESO a estar amb els residents de l’AMMA, varen projectar una polsera amb diferents sistemes d’ajut. Per exemple: Disseny d’una polsera amb: un xip amb la informació medica de l’intern que es possible llegir amb una aplicació de l’iphon, GPS i límit de mobilitat, giroscopi que avisa -per sms o watshapp- si la persona cau; aparell que avisa si la persona pateix un infart o un atac epilèptic.


FEM UN MUSEU
fem un museu
 

Documental


curs 2012/13