Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Occidental IV - Sant Cugat
Maleta d'Àlbums il·lustrats
àlbums il.lustrats
Per saber més sobre àlbums il·lustrats i propostes didàctiques

Recull de la formació COM TREBALLAR ELS ÀLBUMS IL·LUSTRATS
  Activitat de formació adreçada a professorat de primària i secundària, organitzada per l'Equip LIC del Vallès Occidental amb la col·laboració dels CRP de Cerdanyola, Sabadell i Sant Cugat del Vallès.

Recull de tota la documentació

Proposta didàctica de Jaume Centelles,per a treballar Els tres bandits a CI
els3bandits  

Lectura a partir de l'anàlisi i l'observació, basada en les hipòtesis i la descoberta de la paraula escrita. Proposem la lectura de "Tres bandits" en una seqüència temporal de tres setmanes on cada dia s’analitzin dues o quatre pàgines. Els tres bandits ofereix al lector imatges que ajuden a la reflexió, des de la portada fins al final. Aturar-se a cadascuna de les pàgines, contemplar-les i analitzar-ne els colors, la composició, els fons, les expressions de les cares, els ulls (sempre els ulls!) i tots els detalls han de permetre al mestre un treball de lectura de la imatge realment creatiu. Tot i que el material que es presenta és en català, aquesta proposta es pot adaptar per a la lectura en castellà o llengua estrangera.

Documents per al professorat
application/pdf iconDossier del mestre

Documents per a l'alumnat
application/pdf iconQuadern alumnat



Propostes didàctiques

escola cesc aldea
 

Alumnes de primària, de l'escola Cesc Aldea de Terrassa, expliquen a la Universitat, com treballen els àlbums dins del seu projecte de llengua
Vídeo de 1h i 20min


La classe de les "Talpetes", el curs de 6è de l'escola Cesc Aldea de Terrassa van fer una classe als alumnes de magisteri. Dividits per grups, van preparar una explicació sobre les seves activitats de lectura a l'escola  al llarg de 4 anys, temps en què han tingut com a mestra la Lara Reyes, membre de GRETEL. La seva exposició, molt clara, entenedora i amena, va ser tota una demostració del que una educació pública i de qualitat pot aconseguir. Els estudiants de magisteri i els professors que hi vam assistir vam quedar ben admirats i els ho agraïm des d'aquí!.

Blog dels alumnes explicant l'experiència

     

 


Activitats de lectura d’àlbums il·lustrats a Educació Infantil. 
Eulàlia Solà, Escola 25 de Setembre de Rubí.

Vídeo de 10 min

De què fa gust la lluna? de Michael Grejniec  (Ed. Kalandraka, 2002)
La provisió de petons de la Zea de Michael Gay ( Corinbo, 2008)

L’Eulàlia Solà, responsable de la biblioteca de l’escola, ens obre la portes del seu saber professional, i ens mostra com treballa a Educació Infantil : La provisió de petons de la Zea   amb un grup de P3 i un altre de P5 i De què fa gust la lluna? amb alumnes de P-4
L’Eulàlia explica els àlbums amb el suport del llibre i altres suports visuals que ella mateixa es construeix per anar presentant la història i la introducció del vocabulari . És molt important la representació de la història per part d’ ella i dels alumnes.  Pel que fa al treball lingüístic també fa servir tècniques d’immersió lingüística, fa repetir als alumnes en les representacions rodolins inventats per ella, per tal de consolidar estructures de frases i utilitza cantarelles populars a l’hora de triar els alumnes per sortir a representar. Per últim destacar la importància de relacionar el tema de l’àlbum amb un fet vivencial dels alumnes: anar de colònies.

 

 
     
magenta i la balena blanca  



La lectura d’un àlbum il·lustrat: Magenta i la balena blanca, elaborat pel Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament, 2013

Proposta didàctica per P-5 o primer de cicle inicial d’educació primària.

L’activitat que es desenvolupa és un bon exemple sobre com es pot treballar la comprensió lectora en un l’àlbum il·lustrat, ja que per comprendre aquest tipus de text cal integrar la informacióque aporta el text amb la informació que aporten les imatges.

     
 
Activitats de lectura d’àlbums il·lustrats a cicle Mitjà. 
Teresa Monsonís, Escola La Floresta de Sant Cugat.
El príncep dels embolics
Vídeo de 4 min


La Teresa Montsonís, responsable de la biblioteca, explica als alumnes de 4t de primària l’ àlbum il·lustrat El príncep dels embolics  de Roberto Aliaga i il·lustrat pel Roger Olmos.  Pel que fa al treball lingüístic la Teresa fa modelatge de lectura, utilitza tècniques d’immersió lingüística quan l’alumnat se li adreça en castellà i treballa les estratègies de comprensió lectora de la predicció i la hipòtesi quan fa referència ,abans de la lectura, al títol, la portada, la contraportada, la ressenya,...Pel que fa als hàbits treballa amb els alumnes com han de participar en la conversa i finalment, com han de demostrar que els ha agradat la lectura. És molt interessant la reflexió posterior a la lectura amb la participació de l’alumnat on treballen el tema de l’àlbum: les conseqüències de malparlar.
     
 
 
El treball amb àlbums il.lustrats: un projecte de centre
Presentació de l'Escola Francesc Aldea de Terrassa, a càrrec d' Anna Oliva, cap d’Estudis
     
ernest
 


Presentació del treball amb àlbums il·lustrats a Educació Infantil.

Mercè Carner, Escola Onze de Setembre de Sant Quirze.
Vídeo de 8 min


Ernest de Lola Casas, Editorial Serres

Com treballem L'Ernest a classe de P-5 (1)

Com treballem L'Ernest a classe de P-5
(2)


Qui caça, el lleó o la lleona?
Parlem de la distribució de rols
. Proposta didàctica de Mercè Carner. Article a la revista GUIX num 412

Treballant els rols familiars a partir d'un àlbum il.lustrat. Blog de Jaume Centelles

     
 


Presentació del treball amb àlbums il·lustrats al Cicle Mitjà.

M. Dolors Dalmases, Escola Antoni Ubach de Terrassa.

Contes silenciosos, Benjamin Lacombe, Editorial Baula

     
 


Presentació del treball amb àlbums il·lustrats al Cicle Mitjà.

M. Dolors Dalmases, Escola Antoni Ubach de Terrassa.

El peix irisat, Marcus Pfister, Editorial Beascoa

     
 
Presentació del treball amb àlbums il·lustrats al Cicle Mitjà.

M. Dolors Dalmases, Escola Antoni Ubach de Terrassa.

L'elefant encadenat
, Jorge Bucay
     
 
 
Presentació de dinamitzacions lectores amb àlbums il·lustrats.
Begoña Zarza, INS Ribot i Serra de Sabadell.

L'alumnat amb els quals es treballa l’àlbum tenen dificultats d’aprenentatge. Es parteix de l’àlbum il.lustat
El pequeño sabio Naga de Manfred Sommer, editorial Everest, per despertar la  motivació i  l’interès vers  la lectura i l’escriptura vinculant-ho amb d’altres àrees com l’artística i la tecnologia.
L’objectiu final del projecte és presentar, dinamitzar la història del Petit savi Naga a les escoles de Primària. Això implica una preparació prèvia de lectura en veu alta: entonació ritme, to, etc....

Naga : el petit savi

Naga vol ser samurai per posar-se a les ordres de l'emperador. Així és com comença un llarg viatge on fa molts amics, cadascun dels quals l' ensenya una virtut. Per fi, arriba a un poble on el savi, més savi, l' ensenya l'escriptura i en Naga acaba fent-se un gran savi
.

Alguns Recursos on line  
 


El libro álbum ¿es lectura?

Irene Savino

Els il·lustrats: una descoberta, diverses veus . Forma part de la campanya El gust per la lectura 2013-14 que promou la Subdirecció General de Llengua i Plurilingüisme (Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics) del departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

EL LIBRO ÁLBUM, UN OBJETO CULTURAL . Manuel Peña Muñoz

L’àlbum il·lustrat com a eina educativa per al desenvolupament lector i emocional dels lectors novells
M.
Dolors Olivé Bernet. Treball del MÀSTER DE RECERCA EN DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA de la UB, curs 2010/11

Procediments i estratègies de lectura d'àlbums il·lustrats en infants de 3 a 6 anys
Maica Castellà Dagà. Resum del projecte de tesi doctoral, sota la direcció de les doctores Mª Cèlia Romea i Teresa Duran

Utilització dels textos literaris per a la integració i l'aprenentatge lingüístic de l'alumnat nouvingut. Proposta de corpus Ana M. Margallo.
Aquest treball forma part d’un projecte de recerca educativa que l’autora ha desenvolupat gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Dirigit per la Dra. Teresa Colomer, curs 2007/08

El Àlbum y el texto. Article de Teresa Colomer, professora de la Universitat Autònoma de Barcelona

La col.lecció d'àlbums d'Anna Juan
Blog d'Anna Juan, exalumna del Màster LIJ, amb anàlisis i recomanacions d'àlbums

Sel.lecció de recursos on line del grup GRETEL de l'UAB
Grup de Recerca de Literatura Infantil i Juvenil

Claves para formar lectores adolescentes con talento

 

1
curs 2012/2013