Característiques
de la sortida
Itinerari:
Cal adreçar-se a Ponts per visitar l'indret on neix
el Canal d'Urgell. Allí es pot veure la presa i la casa de comportes
sobre el riu Segre. Després ens podem adreçar a Montclar per
fer una incursió a la boca nord i la boca sud del tunel o mina.
És de llei completar la sortida amb una visita comentada al
castell de Montclar. Finalment ens podem adreçar a Agramunt
per tal de veure el pont de ferro.
Durada
de la sortida: mitja jornada
Durada
del trajecte a peu: una hora
La
presa del Canal d'Urgell
La
construcció i ubicació en el llit del riu Segre de la presa
que havia de derivar l'aigua cap al canal d'Urgell, va anar
precedida de detallats i llargs estudis.
Finalment
es va decidir col.locar-la en el terme del Tossal (poble avui
dia agregat a la vila de Ponts), on el riu fa uns meandres molt
acusats, en el lloc conegut com la Llenguadera. En l'emplaçament
d'aquesta presa es va tenir en compte, entre altres motius:
-
La naturalesa geològica del sòl on assentar-la
-
El lloc més adient on situar-la
Les
obres de la presa varen finalitzar l'any 1862. Tenia una llargada
de 170 m. i una altura de 4,80 m. Estava fixada a terra ferma
mitjançant 16 pilots de fusta, revestits de maçoneria.
A
l'octubre de 1907, una forta riuada del Segre perjudicà la presa
i produí alguns desperfectes, com també va succeir el novembre
de 1982
A
més de la presa, en la finca propietat de la Comunitat de Regants
del Canal d'Urgell hi ha la primera casa de comportes,
construïda l'any 1908 i la moderna església dedicada a Sant
Isidre Llaurador, alçada durant els anys 1949-1950
Accés:
Només sortir de la vila de Ponts, en direcció a Artesa de Segre,
entre el pont del riu Llobregós i la casa de la Creu Roja, s'inicia
la carretera del poble del Tossal, cal agafar aquesta carretera
enquitranada fina a una creu situada dalt d'una columna, que
es troba a 1,200 Km de l'inici. Aquí cal deixar la carretera
del Tossal i agafar una pista, a la dreta. Al cap de 1,400 Km.
arribem a la presa i la primera casa de comportes.
El túnel o mina de
Montclar
L'obra
més important, decisiva i de més dificultat de totes les que
es van arribar a fer per a la construcció del canal d'Urgell,
fou la perforació de la mina o túnel de la Serra de Montclar.
En
l'època que es va construir, de l'any 1856 al 1860 (les feines
no s'acabaren fins al 1862), va representar una obra faraònica;
era el túnel més llarg d'Europa (ho va ser durant molts anys),
i, de molt, el més important de l'Estat Espanyol. Representà
el major esforç econòmic i de treball de tota la construcció
del Canal.
Per
fer-se una idea d'aquest esforç, cal dir que hi van treballar
més de 6.000 persones. Hi havia 4681 peons, 480 paletes, 977
presidiaris -penats a treballs forçats, que feien les feines
més perilloses-, a més dels tècnics i personal de servei.
La
longitud del túnel és de 4917 metres, la seva amplada és de
prop de 7 m. , 4,5 m. d'altura i el punt per on passa a més
profunditat sota terra és a 150 m. A l'entrada i sortida del
túnel s'hi va excavar una gran trinxera. La de la boca nord,
a la vall Foradada, té una longitud de 800 m. i una profunditat,
en la part més fonda, de 18 m. La de la boca sud, excavada
a la vall dels Coscolls, té una longitud de 1500 m. i una profunditat
de quasi 20 metres.
Una
de les coses que cal tenir en compte és que pràcticament tots
els treballs els van fer a força de braços, els homes, tan sols
foren ajudats per cent cinquanta animals de càrrega. Disposaven
de cinc-cents carros, per al transport dels materials. Els llocs
de més dificultat foren oberts a base d'explosius.
La
tècnica de perforació fou la següent: es van obrir tretze pous
al llarg de la línia per on havia de passar el túnel, la profunditat
dels quals era diferent, segons la configuració del terreny.
Aquests pous s'enllaçaven els uns amb els altres, així es treballava
al mateix temps al llarg de tot el túnel. Per aquests pous baixaven
els homes dins dels mateixos cabassos que servien per pujar
la terra. S'havia de treballar amb moltes dificultats, els accidents
per despreniments eren molt freqüents, i moriren molts presidiaris.
No
se sap del cert les vides que va costar aquesta perforació perquè
tan sols es tenen les dades dels anys 1861-62, que no van ser
els anys en què es feren els treballs més perillosos, tot i
així, en aquests dos anys van perdre-hi la vida 114 persones,
la majoria dels quals moriren de malalties degudes a les pèssimes
condicions de treball i als accidents.
Si
avui dia pugem a la serra de Montclar, seguint la línia per
on passa el túnel, encara podem veure els grans munts de terra
que es van extreure dels pous. Els veïns del poble de Montclar
anomenen les seves finques amb el número que corresponia als
pous i també amb els noms dels llocs més característics de la
seva construcció, com el "presidi", indret on hi havia
l'edifici destinat a llotjar els presoners.
A
ponent del poble de Montclar, en el cim de la serra per on passa
el túnel, 150 m. sota seu, es va aixecar un monòlit de pedra
i totxos, d'uns vuit metres d'altura que els servia d'orientació
a l'hora de construir la mina i poder així anar en línia recta.
Accés:
L'entrada del canal es troba a l'esquerra de la carretera de
Lleida a la Seu d'Urgell (C-1313), a 2 quilòmetres abans d'Artesa
de Segre. Per anar a la sortida del canal, cal anar al poble
de Montclar i al costat del cementiri, en un collet proper,
hi ha un encreuament de pistes, s'ha de prendre la que va en
direcció al sud, al cap d'uns 2 quilòmetres trobem una altra
pista a l'esquerra, cal seguir-la uns 300 metres.
Montclar
i el seu castell
Dalt
de la serra, a 470 m. d'altitud, en el vessant de migdia, i
de cara a la ribera del Sió, s'alça Montclar, poble que pertany
al municipi d'Agramunt, amb una població que no arriba als dos-cents
habitants. És a 8 quilòmetres d'Agramunt, a l'esquerra de la
carretera que comunica aquesta vila amb la d'Artesa de Segre.
A
més de l'església parroquial dedicada a Sant Jaume, del conjunt
del poble destaca el gran edifici del castell, també conegut
per "la casa del senyor", mansió senyorial fortificada,
construïda durant el segle XVII, sobre un edifici més antic.
En la dovella central de la porta d'accés del gran casalici,
sota l'escut heràldic, hi ha gravat l'any 1638
L'historiador
Lluís Pons i Serra, en la Gran Geografia Comarcal de Catalunya
referint-se al poble de Montclar i el seu castell diu: "Montclar
fou conquerit pel comte d'Urgell i en el cens de 1380 tenia
11 focs. La jurisdicció senyorial era, al segle XIV, dels Ponts
i més tard passà als Guimerà i el 1599 de Gispert de Guimerà),
que problablement bastiren o refrmaren eel castell de Montclar
(1638). El 1686 passà per enllaç als Despujol, que foren marquesos
de Palmerola des del 1767, i que mantingueren la senyoria fins
a la seva abolició; la baronia de Montclar fou reconeguda com
a títol del regne el 1919 a favor de Josep M. Despujol i Ricard,
marquès de Palmerola". No fa molts anys, el castell fou
restaurat pel seu propietari, respectant la fesomia original.
I l'any 1979 va ser declarat monument històric i artístic..
El
Pont de Ferro
L'any 1857 es
construí molt a prop d'Agramunt l'aqüeducte per on el canal
d'Urgell travessava el riu Sió. Una obra de set arcs. Una obra
de set arcs, de pedra, totxos i maçoneria. Cada arc tenia 6
metres de llum i era sostingut per sis pilastres de 1,80 metres
d'altura. És una obra d'estil neoclàssic.
Aquest
primer pont durà pocs anys, perquè la nit del 23 de setembre
de 1874 un fort aiguat, conegut com la rubinada de Santa Tecla,
va emportar-se el pont sencer. Les aigües, que arrossegaven
tota mena d'objectes, al trobar-se amb el pont, obstruïren els
arcs, de manera que el nivell del riu superà els nou metres,
l'aigua passà per sobre el pont, i formà una gran cascada, fins
que l'obra cedí.
Aquesta
desgràcia va tallar el subministrament d'aigua a tot l'Urgell,
per això calia una actuació ràpida i efectiva.
S'encarregà
el nou aqüeducte a la Maquinista Terrestre i Marítima, empresa
barcelonina, que designà un dels seus joves enginyers, en Josep
Maria Cornet i Mas, com a responsable de l'obra. Aquest va projectar
un pont seguint una tècnica puntera i basant-se en els models
que acaben d'arribar de França i d'Anglaterra.
El
resultat fou esplèndid: una obra d'enginyeria molt avançada
per l'època. El nou aqüeducte era una gran biga caixa d'acer
i formigó, en tres trams, sostinguda per dos grups de tres pilars
de formigó revestits amb planxes també d'acer, tot d'acord amb
tècniques que encara avui dia
La
seva construcció fou ràpida, com les circumstàncies ho requerien,
en dos anys quedà enllestida l'obra, s'iniciaren el 1874 i s'acabaren
el 1876
Accés:
Situat als afores d'Agramunt. Cal prendre des d'Agramunt la
carretera de Balaguer, uns cinc-cents metres enllà la carretera
passa per sobre el canal, llavors s'ha de prendre la pista de
l'esquerra, i després d'uns 250 m., pel costat del canal, arribarem
al pont de Ferro.
|