|
Aquesta pràctica pretén
que us familiaritzeu amb el treball en capes. El treball en capes és
una de les característiques més importants dels editors d'imatges
i una de les formes de treball més útils per a la composició
d'imatges. |
|
|
|
Què és una capa?
Una capa és una
superfície d'una imatge. Una imatge pot tenir diverses capes que
es poden superposar una sobre l'altra. Seria com una pila de fulls transparents,
cadascun dels quals tindria algun component de la imatge. La idea més
senzilla per entendre què és una imatge en capes, és
pensar en el sistema antic de realitzar els dibuixos animats. Sobre un
fons o paisatge (segon pla o primera capa) se situava un o més
fulls transparents d'acetat on es pintaven els personatges (segona capa,
tercera capa, ...). El disseny d'una imatge en capes ens permetrà
tenir un control més acurat de cadascun dels components de la imatge
i modificar-los de forma individual com si cada capa fos una imatge individualitzada.
Algunes capes poden estar totalment pintades i tenir diversos graus de
transparència; d'altres poden ésser totalment transparents
i tenir només un dibuix o imatge en una zona determinada o bé
poden contenir únicament text.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
- Obriu el programa Paint Shop Pro.
- Quan es crea una imatge amb el Paint
Shop Pro, aquesta té únicament
una capa, que s'anomena Segundo plano
(2º plano). Aquesta capa apareix amb
el color que tinguem definit en la paleta de colors per al segon pla
o color de fons (fletxa blava). Quan dibuixem o incorporem una imatge,
aquesta ho fa com si estigués pintada sobre la capa, però
sense formar-ne una (altres programes com és el cas de l'Adobe
PhotoShop si que incorpora la imatge com una
nova capa). El color amb què estigueu pintant el tindreu a la
paleta de colors al requadre de primer pla, indicat amb la fletxa vermella.
|
|
|
|
- Si voleu afegir un text, un dibuix o una imatge en una segona capa,
li heu d'indicar que ho faci. Un altre aspecte important és que perquè
una imatge tingui capes ha d'estar definida en
color de 24 bits o escala de grisos.
- Creeu una nova imatge:
- Aneu al menú Archivo | Nuevo.
Us ha d'aparèixer un quadre de diàleg com el següent:
|
|
|
|
- Aquí és on definireu les característiques de
la imatge que aneu a crear. L'amplada i llargada de la imatge es defineixen
normalment en pícsels; la resolució normal per a una imatge
que s'ha de veure en el monitor és de 72 píxels per polsada.
El color es definirà a l'apartat de Color
de segundo plano. Per defecte surt el color que tingueu definit
a l'inici del programa, però si obriu la pestanya veureu que
podeu escollir els colors entre els colors bàsics o bé
definir el fons com a transparent. Recordeu que a Tipo
de imagen heu de definir 24 bits (16,7 milions de colors)
o bé escala de grisos si voleu treballar en capes.
- Accepteu amb les opcions que veieu al dibuix i us haureu creat la
vostra primera imatge, probablement en blanc. La finestra que se'ns
ha obert té una sola capa anomenada 2º
plano. Comproveu-ho obrint la Paleta
de capas
.
Us apareix un quadre de diàleg com el següent:
|
|
|
|
- Allargueu amb el ratolí el quadre de diàleg fins que
es vegi tot. Fixeu-vos com a sota de Capas
ens indica l'existència d'una sola capa (2º
plano).
|
|
- El botó que hi ha a la dreta
serveix
per visualitzar o no la capa. Per defecte, totes les capes estan visibles.
Si el premeu, veureu com la capa deixa de veure's i apareix un reticulat
blanc i gris indicatiu de transparència a tots els editors d'imatge.
- Canvieu el color de primer pla:
- Feu clic sobre el quadre indicat amb la fletxa vermella i escolliu
un color crema clar.
- Després, premeu la icona Inundar
sobre la imatge i observeu com canvia el color de tota la capa.
- Aneu a crear una nova capa. Hi ha diverses formes de fer-ho:
- Seleccioneu l'opció Nueva
del menú Capas. Podeu situar-vos
amb el botó dret del ratolí sobre el botó de
2º plano i seleccionar Nueva,
o bé podeu prémer el botó
de
la Paleta de capas. En tots els
casos apareix el quadre de propietats de la capa:
|
|
|
|
- Accepteu i observeu com a la Paleta de capas
us apareix una nova capa anomenada Capa 1.
|
|
|
|
- Aneu ara a incloure un text en aquesta capa:
- Primer, seleccioneu un color de primer pla del tipus blau fort
i accepteu.
- Premeu el botó
.
Observeu com canvia l'aspecte del ratolí. Situeu-vos a la
zona central de la imatge i premeu el botó esquerre del ratolí.
Apareix un nou quadre de diàleg anomenat Agregar
texto.
|
|
|
|
- Escriviu la paraula Biodiversitat i feu clic sobre el botó
Aceptar. És important tenir
seleccionada l'opció Antiarrugas,
ja que d'aquesta manera el text apareix sense la vorera esglaonada típica
dels textos d'ordinador. Us apareixerà el text sense color i
amb una línia discontínua mòbil en tot el perímetre,
anomenada selecció flotant. Feu clic amb el botó dret
del ratolí i apareix el text. Teniu ara una imatge similar a
aquesta.
|
|
|
|
- Torneu a seleccionar el botó Agregar
texto i ara escriviu Animal. Accepteu i observeu que la
paraula apareix com abans en una selecció flotant. En lloc de
fer clic amb el botó dret sobre la paraula, aneu al botó
de Selección flotante, que tot
just acaba de mostrar la paleta de capas
i feu clic sobre el botó amb el botó dret del ratolí.
Apareix un menú emergent del qual seleccionareu l'opció
Ascender a capa. D'aquesta manera,
tindreu aquest text en una nova capa. Proveu ara de seleccionar una
o una altra capa i intenteu de moure-les
independentment
l'una de l'altra, de manera que ens quedi una imatge similar a aquesta:
|
|
|
|
|
|
Recordeu que no podreu realitzar cap
acció sobre la imatge o text d'una capa si no la teniu seleccionada
des de la paleta de capes. Feu clic a la capa amb què vulgueu treballar. |
|
|
|
- Modifiqueu el text. Seleccioneu la Capa
1 i seleccioneu Sombra descendente
del submenú Efectos del
menú Imagen. Feu-ho augmentant
una mica la Turbiedad. Accepteu i seleccioneu
la capa Seleccion ascendida i repetiu
l'operació. Us ha de quedar una imatge similar a aquesta:
|
|
|
|
- Incorporeu una nova capa. Creeu-la tal i com ho heu fet el primer
cop. Us apareix a la Paleta de capas
una nova capa anomenada Capa3.
Ara ja comenceu a tenir un nombre de capes una mica alt i, en aquests
casos és molt útil que cada capa tingui un nom. Si feu clic dos cops
amb el ratolí a sobre del botó de la capa a la Paleta
de capas s'obre el quadre de Propiedades
de la capa, i és aquí on podreu canviar el nom. Feu-ho si ho
creieu convenient. Un consell pràctic és anomenar les capes que tinguin
algun contingut. D'aquesta forma, podeu saber sempre quines capes esteu
reservant per afegir altres coses més endavant.
- En la situació actual teniu tres capes i la capa de Segundo
Plano, amb els noms que vosaltres els hagueu atorgat. Incorporeu
ara una imatge, que podeu introduir al dibuix de formes molt diferents.
- Una de les formes més freqüents d'incorporar les imatges és obrir-la
en una finestra diferent, retallar-la i enganxar-la com una capa nova
(opció Como una nueva capa del submenú
de Pegar del menú Editar
de la barra de menús). Amb tot, aquesta opció no és una forma
massa ortodoxa de fer-ho. Podeu reservar aquest mecanisme per quan vulgueu
enganxar parts d'una altra imatge.
- Utilitzar l'opció Examinar
del menú Archivo és l'opció
més adequada. S'obre una finestra del tipus Explorador
del Windows on a la dreta se'ns mostren les imatges que podeu incorporar.
|
|
|
|
- Amb les imatges a la vista, localitzeu la imatge fons1.jpg.
Amb el ratolí, arrossegueu la imatge fins a la finestra on esteu treballant
amb les capes. Apareixerà una nova capa anomenada 2º
plano 1, que correspon a la imatge que heu incorporat. La Paleta
de capas ofereix un aspecte similar a aquest:
|
|
|
|
- En aquesta situació observeu que la nova imatge incorporada no deixa
veure les altres capes i, a més a més, teniu una capa (Capa
3) que està buida. Premeu el botó dret del ratolí posant-vos
sobre el botó de la Capa 3 i seleccioneu
l'opció Eliminar del menú emergent.
D'aquesta manera, ja haureu eliminat la capa sobrant. Fixeu-vos que
aquest menú emergent també us permet duplicar, crear o canviar les propietats
de la capa.
- Per traslladar la capa que acabeu d'incorporar enrere, heu de fer
el següent:
- Assegureu-vos primer que teniu seleccionada (boto enfonsat) la
capa 2º plano 1.
- Aneu al menú Capas
i desplegueu el menú Organizar.
Seleccioneu l'opció Mover hacia abajo
i veureu com la capa s'ha desplaçat una posició cap a sota. Repetiu
l'operació i ja es farà visible el text complet.
- Mantenint-vos en aquesta capa (2º plano1)
premeu la icona Selección
de
la Barra d'eines. Obriu la Paleta
de controles
i escolliu l'opció Elipse del menú
desplegable Tipo de selección. Amb
el ratolí, seleccioneu ara una àrea el.líptica que inclogui les paraules
Biodiversitat Animal, tal com mostra
el dibuix:
|
|
|
|
- Retalleu (Ctrl + X) o esborreu (Supr/Del).
El resultat serà el següent:
|
|
|
|
- Feu clic amb el botó dret del ratolí i desapareix el límit mòbil de
l'àrea seleccionada. Seleccioneu ara la capa 2º
plano. Escolliu l'opció Ruido - Agregar
del menú Imagen. Us apareix
un quadre de diàleg on veieu quin és l'efecte de l'opció escollida.
|
|
|
|
- Escolliu un % de soroll d'entre un 15
i un 35 % i accepteu.
- Ara aneu a la capa 2º plano 1 i intenteu
(té la seva història) seleccionar una àrea el·líptica una mica més gran
que l'el·lipse que heu escollit abans, com mostra el dibuix següent:
|
|
|
|
- Finalment, escolliu l'opció Viento
del submenú Deformaciones del menú
Imagen. Observeu com només es modifica
l'àrea seleccionada dins de la capa activa. Agafeu la intensitat de
vent i l'origen que vulgueu per difuminar les voreres i accepteu. El
resultat de la pràctica ha d'ésser similar a la imatge següent:
|
|
|
|
- Modifiqueu la transparència d'algunes capes canviant el % d'opacidad
a la Paleta de capas. La imatge que
heu utilitzat de fons ha estat també creada a partir de capes i efectes.
Però, quan l'heu obert no ens ha aparegut com un seguit de noves
capes, ja que, prèviament, havien estat fusionades (recordeu que aquesta
opció us ha aparegut prement el botó dret del ratolí sobre del botó
d'una capa). En realitzar aquesta pràctica autoguiada heu utilitzat
alguns efectes i deformacions. Podeu practicar amb altres efectes i
veure quin és el resultat. Deseu la imatge amb el nom c104.
|
|
|
|
Aclariments
Teniu tres maneres diferents de codificar el color:
- RGB (RVA) (Red, Green, Blue).
Codificació del color primari amb 1 byte (rang 0-255).
Cada pícsel precisa 3 bytes (1 per color) = 24 bytes/píxel.
- HSB (Hue, Saturation, Bright).
Definició del color per la combinació de tres característiques: el to,
la saturació i la lluminositat.
- CYMK (Cyan, Yellow, Magenta, Black).
Codificació dels pigments de quatricromia emprada en la impressió gràfica.
Incorporada en els programes avançats de retoc fotogràfic: PhotoShop,
Paint Shop Pro. A les pàgines web el
color que poseu per definir les fonts o el fons es posa en format RGB;
normalment en format hexadecimal. Cada component (R,G i B) pot tenir
un valor entre 0 i 255, o el que és el mateix, entre 00 i FF. Per això
us trobareu casos com per exemple FFFFFF, que seria com dir R=255, G=255
i B=255 o sigui el color blanc. A la finestra de la definicó de colors
del Paint Shop Pro veureu que us surten
els tres components: en RGB, en HSB i per sota el valor corresponent
en hexadecimal, que és el que posareu en la pàgina web.
|
|
|
|
|
|
|
|
Aquesta pràctica està basada en el curs
Eines bàsiques multimèdia.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|