Enrera
Mòdul 3
Ofimàtica amb l'OpenOffice
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és familiaritzar-vos amb el full de càlcul OpenOffice Calc tot fent-ne ús de les possibilitats que té pel que fa al formatat de la informació.

   
Formatem un full de càlcul
   

La primera pràctica amb el full de càlcul serà formatar un full amb les dades d'una estació meteorològica. Per començar, recupereu el fitxer vrodo01.sxc. per fer-lo aparèixer a l'àrea de treball de l'OpenOffice Calc.

Això es pot fer de dues formes: bé fent un clic a la icona corresponent, bé per menú:

 

  Formatat general del full de càlcul
   
 

Aquest és l'aspecte que té el full una vegada recuperat. El primer que fareu serà retocar-lo per millorar-ne l'aspecte:

   
En primer lloc, si no ho heu fet abans, podreu desactivar la finestra de l'estilista fent un clic a la icona corresponent de la barra de funcions. També aconseguireu el mateix objectiu tancant la finestra d'estils clicant la icona de la X amb el botó esquerre del ratolí.
   

A continuació, modificareu l'amplada de les columnes. Per fer-ho, acostareu el punter del ratolí a la línia de divisió que hi ha entre columnes. Tan bon punt s'aconsegueix, la fletxa es transforma i clicant i arrossegant us permet canviar l'ample.

En aquesta situació, si feu un doble clic amb el ratolí, el programa interpretarà que voleu fer la columna tan ampla com perquè hi càpiga el contingut de la cel·la més plena.

   
 

Si voleu determinar l'amplada exacta que té una columna (o un grup de columnes), podreu seleccionar-les fent un clic al nom de la primera columna i, mantenint polsada la tecla Ctrl, anar clicant damunt el nom de les altres.

   
 

Quan ja tingueu seleccionades totes les columnes que voleu deixar a la mateixa amplada, si seleccioneu l'opció de menú Format -> Columna -> Amplada ..., o bé si ho feu pel menú de context que apareix en fer un clic amb el botó dret del ratolí mentre apunteu a la capçalera d'una columna;

podreu fixar l'amplada de les columnes corresponents als mesos en 1,4 cm.

   
 

En aquest moment, hauríeu de tenir el full amb un aspecte similar a aquest:

   
 

El pas següent, en el vostre propòsit d'anar millorant l'aspecte del full de càlcul, serà el de donar format a les quantitats que hi ha a la taula. Per aconseguir això, seleccionareu tots els valors (fent un clic amb el botó esquerre del ratolí damunt la primera casella i arrossegant el punter fins a la darrera sense deixar de prémer el botó).

   
 

Tot seguit, cridareu el menú de propietats del contingut de les cel·les: bé per menú Format -> Cel·les ..., bé mitjançant el menú de context que apareix en fer clic amb el botó dret del ratolí damunt l'àrea seleccionada.

Les opcions de formatat de cel·les estan agrupades en 7 blocs: Números, Tipus de lletra, Efectes de lletra, Alineament, Vores, Fons i Protecció de cel·les.

Com que les dades que teniu al full de càlcul són numèriques, el primer bloc permetrà que les formateu. Poseu les opcions com les teniu a la pantalla anterior (és a dir, que hi hagi dos decimals, que hi hagi separador de milers, i que les quantitats negatives surtin en vermell). Observeu que a Idioma hi apareix Sistema, això vol dir que s'agafen les opcions que s'han determinat a l'apartat de configuració del tauler de control pel que fa a quin és el separador de decimals i quin és el separador de milers.

Salteu directament al quart bloc, Alineament, i el deixeu tal com el veieu a la imatge:

La resta de blocs els deixareu tal com els teniu. Naturalment, podeu navegar per les opcions d'aquest quadre de diàleg i anar provant els efectes dels canvis que es poden aplicar.

   
Una altra forma d'aconseguir que els nombres estiguin alineats a la dreta és actuant sobre la icona corresponent de la barra d'objectes (una vegada teniu feta la selecció de l'àrea que voleu alinear).
   
 

A continuació, fareu els títols i capçaleres de la taula més atractius. Per fer-ho, primer els seleccionareu clicant i arrossegant (recordeu que, si manteniu polsada la tecla Ctrl mentre ho feu, podreu seleccionar àrees irregulars):

També podríeu donar format a aquests títols des del quadre de diàleg que heu treballat abans, però ara ho fareu des de les icones corresponents de la barra d'objectes.

 

   
 

En primer lloc, posareu els títols en font Arial de 12 punts i en negreta tot fent un clic als desplegables i a les icones que veieu a continuació:

   
Atenció !

Tot seguit, donareu format a les caselles indicant que voleu veure una línia a les vores. Actuareu també sobre una icona de la barra d'objectes:

Per cert, aquest menú emergent de tipus de vores que podeu posar a les cel·les, si el voleu tenir sempre a la vista, podeu "punxar" amb el punter del ratolí damunt de la línia blava que té i el podeu arrossegar a la zona on voleu que es mantingui obert.

   
 

Per acabar, posarem un coloret de fons als títols. Seleccioneu el que més us agradi del menú desplegable que apareix en fer un clic a la icona corresponent:

   
 

Arribats a aquest punt, el full de càlcul té més o menys l'aspecte que veieu a continuació:

   
 

Ja només falta que li poseu un títol més o menys vistós i el doneu per acabat. Us situareu a la primera cel·la (A1) i escriureu: Vila-Rodona, any 2001.

Ja està..., però no és gaire vistós. Observeu que el títol que heu posat queda massa a prop de les dades de la taula. Deixareu una mica d'espai. Podreu aconseguir-ho de dues formes: inserint-ne alguna fila o baixant les dades que hi ha introduïdes.

Si voleu inserir una fila nova entre la 1 i la 2, caldrà que feu un clic damunt de la 2 (damunt del 2 que dóna nom a la fila) i aneu a inserir cel·les:

Per menú Per menú de context Per icona de barra d'eines

Notareu que s'ha inserit una sola fila. Si voleu inserir-ne dues o més n'haureu de tenir seleccionades dues o més d'una abans d'executar la inserció.

D'altra banda, no és imprescindible inserir files (o columnes en el seu cas) senceres. Si només haguéssiu seleccionat algunes cel·les, podríeu inserir només cel·les desplaçant les que tinguéssiu seleccionades cap avall.

   
 

Si el que desitgeu fer és desplaçar les dades de la taula cap avall, caldrà que la seleccioneu...

i que feu un clic a la vora de la zona seleccionada i l'arrossegueu cap avall, al lloc desitjat:

   
 

Torneu a la casella/cel·la A1 (on heu posat el títol general) i completeu el format per fer-lo més vistós.

En primer lloc, fareu aparèixer el quadre de diàleg de propietats de format. A continuació, seleccionareu el segon bloc, Tipus de lletra, i posareu el tipus que més us agradi, per exemple, Arial de 14 punts.

El pas següent serà anar a l'altre bloc del quadre de diàleg de format Efectes de lletra,

i allí seleccionareu Estampat en relleu. A la pestanya Vores, seleccionareu que hi hagi un requadre a la cel·la i que hi hagi una ombra fineta (0,18 cm seria correcte).

Per acabar, seleccionareu el bloc Fons i triareu un color de fons que us agradi.

   
 

El full de càlcul, una vegada acabat, podria tenir aquest aspecte:

   
 
Amunt