Autors: Montes Rodés i Antoni Caralt.
CEE Llevant. Badalona
Els materials que hem elaborat són una proposta de treball per reforçar l’aprenentatge de la lectura en els seus inicis, pensada per alumnes amb Necessitats Educatives Especials (NEE).
Consisteixen en 11 Quaderns per imprimir i 6 paquets d’activitats informàtiques JClic que segueixen la mateixa seqüenciació ,i estan pensats per complementar-se.
Els Quaderns Llevant i els JClic Llevant, són força uniformes i repetitius en les tasques, amb la finalitat que l’alumnat a mesura que coneix la dinàmica dels exercicis, pugui treballar de forma més autònoma i segura.
Els Quaderns estan seqüenciats de manera progressiva i les lletres s’introdueixen en l’ordre següent:
Quadernet Llevant 1: |
i
|
i, illa, indi, oli, pila, pilota, pinta, dit, fil, nina |
Quadernet Llevant 2: |
o |
meló, moto, mou, no, o, oca, oli, olla, ós, ou, pilota, polo, poma, sol |
Quadernet Llevant 3: |
a |
a, ala, avió, ase, gat, iaia, mà, muà, oca, olla, pa, pala, patata, pinta, pila, pilota, pinta, sal, tela |
Quadernet Llevant 4: |
e |
ase, ela, elefant, mà, maleta, meló, meu, muà, ós, pala, seu, tela, teula, ulleres |
Quadernet Llevant 5: |
u |
ase, cau, iaio, iaio, lupa, mà, mel, meu, mou, muà, ós, ou, pala, peu, seu, tela, tuela, ull, ulleres |
Quadernet Llevant 6: |
Repàs de
vocals i diftongs.
|
ala, ase, avió, dit, elefant, fil, iaia, iaio, illa, indi, lupa, maleta, mama, meló, meu, moto, nina, oca, oli, olla, ós, ou, patata, peu, pinta, poma, sal, seu, sopa, tela, ull |
Quadernet Llevant 7: |
m |
iaia, mà, mama, meló, meu, miau, moto, mou, muà, ou |
Quadernet Llevant 8: |
p |
mapa, mà, oli, ou, pa, papa, peu, pi, pinta, pipa, piu piu, pom pom, poma |
Quadernet Llevant 9: |
l |
ala, ela, iaio, l, la, le, li, lo, lu, lupa, mapa, meló, mira, moto, oli, pala, patata, pila, pipa, polo, polo, poma, poma, tren |
Quadernet Llevant 10: |
s |
ase, oli, os , pala, sal, set, seu, sis, sol, sopa, suma, ulleres |
Quadernet Llevant 11: |
t |
maleta, moto, oli, paleta, patata, petita, pilota, taula, tela, teula, tia, tió, ton, tot |
Els Quaderns són 11 documents en format pdf preparats per imprimir.
Els Quaderns estan dissenyats en lletra de pal (Lletra LLevant)
En cada full s’incorporen unes orientacions pel mestre i es proposen activitats prèvies que els alumnes han de realitzar amb l’ajut del mestre.
A partir del so L també s'introdueix l'ús de l'article i apareixen petits sintagmes com "oli i sal".
Exercicis de conscienciació fonològica i de picar paraules
Com a suport pels alumnes apareixen uns pictogrames (SPC) que els indiquen i recorden quina és la tasca que han de realitzar.
Aquestes tasques són bàsicament:
Escriure la data a cada full. El mestre haurà de decidir quin és el suport que li ofereix i com el va graduant: etiquetes, repassar, còpia amb model, còpia diferida.
Realitzar treball de grafisme: sanefes, lletres i més endavant, paraules.
Discriminar visualment les lletres treballades dins les paraules.
Exercitar la consciència fonològica: identificació oral del so dins la paraula, consciència de síl·laba, paraules llargues i curtes.
Les activitats JClic Llevant consisteixen en sis paquets d’activitats informàtiques complementàries als Quaderns Llevant.
Estan seqüenciades de la següent manera:
JClic Llevant 1: |
i, o, a, e, u |
JClic Llevant 2: |
m |
JClic Llevant 3: |
p |
JClic Llevant 4: |
l |
JClic Llevant 5: |
s |
JClic Llevant 6: |
t |
En començar cada activitat l’alumne compta amb un suport oral que li explica la tasca que ha de realitzar. I també a la barra de missatge hi té un altre suport en SPC.
Les tasques que bàsicament es treballen són:
Discriminar la lletra que està aprenent
Associar la lletra treballada a una imatge, el nom de la qual comença per la mateixa lletra.
Aparellar síl·labes i paraules.
Relacionar imatge-so-paraula, imatge-paraula i so-paraula.
Escriure síl·labes i paraules.
Ordenar paraules i frases.
Exercitar la consciència fonològica: identificació oral del so dins la paraula.
Ambdós materials han estat elaborats amb la Font Llevant (True Type) que hem creat especialment per aquest treball.
Aquesta font es caracteritza per:
Perquè les activitats es visualitzin cal prèviament haver instal·lat a l’ordinador la Font Llevant (True Type).
La resolució de pantalla òptima és de:1024 x 768 píxels o superior.