GRUP DE TREBALL D'AULES D'EDUCACIÓ ESPECIAL.


Títol del treball: La dislèxia. Revisió dels plantejaments i de les estratègies a l'escola. Resum del treball elaborat al curs 01-02

.Activitat formativa inscrita en el marc de:
PFZ Curs 01-02 Montcada-Ripollet-Santa Perpètua.

 

Objectius assolits

Recollir informació de les darreres teories sobre la dislèxia:

S'han pogut recollir dades actualitzades sobre les darreres investigacions i plantejaments sobre la dislèxia, sobretot les aportacions de la neuropsicopedagogia i la psicologia cognitva.
Bàsicament hem constatat que els enfocaments actuals analitzen les dificultats dislèctiques en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura com:

  • Dificultats per la decodificació del llenguatge escrit.
  • Dèficit específic en el desenvolupament del llenguatge (dificultats específiques en els reconeixement i memòria auditiva dels fonemes i en deficiències verbals específiques.)
  • Dificultats en el processament de la informació. (en els circuits que processen l'aprenentatge: Planificació, seqüenciació, simultaneïtat, atenció).

Revisar la nostra pràctica educativa en relació a les estratègies i mètodes que fem servir:

S'han revisat els materials que es fan servir a l'AEE per treballar específicament amb alumnes que tenen dificultats a l'escriptura i la lectura, tot comparant amb els suggeriments dels nous mètodes de treball, sobretot els mètode multisensorial i el programa PASS. Caldrà incorporar-los a la pràctica de l'AEE i de l'AO.
Mitjançant la presentació de casos i d'observacions a l'aula també hem revisat les estratègies que han tingut més èxit per atendre les necessitats educatives d'alumnes amb aquestes dificultats.
Al voltant de les dificultats d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura hem constatat les següents situacions:

  • Sovint es considera com a problema de tipus perceptiu-visual i motriu.
  • Sovint no es disposa ni d'un diagnòstic ni d'un tractament multidisciplinar.
  • Moltes dificultats queden amagades com a problemes d'actitud, manca d'esforç...
  • A les AEE només s'atenen els alumnes amb dificultats més greus.

A l'AO i a casa són necessàries orientacions específiques per poder compensar les mancances.

Elaborar instruments per la detecció d'aquesta problemàtica.

Hem començat a discutir la possibilitat d'elaborar uns indicadors per permetre la identificació dels alumnes de parvulari que podrien presentar dificultats quan inicien l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura.

Sensibilitzar als centres sobre el tipus d'atenció que requereix aquest
alumnat.

Pel que fa a aquest objectiu, s'ha treballat sobretot en relació als tutors/es que tenen alumnes amb aquestes dificultats d'aprenentatge,
Ha estat important la revisió de les característiques dels alumnes dislèctics per entendre les dificultats amb les que es troben davant del llenguatge escrit. Des de l'AEE, també obliga a considerar la intervenció amb aquests alumnes com a prioritaria, doncs en els casos més greus, aquests alumnes necessiten d'adaptacions importants i d'un treball específic per superar les mancances en les àrees on el gruix dels coneixements es transmeten en suport escrit.

Recollir material i establir estratègies d'actuació.

Els materials restaran al dossier-memòria del curs. El proper curs es dedicaran les primeres trobades del grup de treball a l'elaboració d'unes orientacions per al treball a l'aula ordinària. D'aquest material també es farà arribar als centres el que fa referència a les característiques dels alumnes dislèctics.

Valoració

Les sessions amb especialistes han estat molt positives tant per l'actualitat de les seves aportacions com pel fet que han contribuït a augmentar la sensibilització davant un problema que de vegades resta amagat per la manca d'un diagnòstic acurat o sota altres problemàtiques.
Tanmateix ha estat profitosa la revisió del material i la bibliografia. Considerem que
és totalment necessari incluore en la pràctica educativa les darreres aportacions dels estudis sobre la dislèxia. Tot plegat ha facilitat eines pràctiques davant el treball amb els/les alumnes.

Material elaborat:

Dossier amb el resum de les xerrades, recull de material teòric (bibliografia, jornades, articles, casos presentats....).
Indicadors per la detecció a parvulari.
Orientacions per l'aula ordinària.


Més informació sobre la DISLÈXIA :

ASSOCIACIÓ CATALANA DE DISLÈXIA

C/ Canet, 4 08017 Barcelona

Telèfon/fax: 93 203 03 46 acd@infomail.lacaixa.es