|
Les migracions
humanes |
|
Matemàtica
04
|
|
|
|
|
Precisem
el concepte de migració |
|
L'ús de representacions
gràfiques |
|
|
|
|
Hem cercat al diccionari la definició del concepte
migració: |
|
Anar d' una zona de la Terra a una altra zona
per tal de residir-hi.
|
|
Us sembla correcta aquesta definició?
Una definició és correcta si compleix dues condicions
- Primera condició:
Esmentar els trets, o característiques, essencials.
Els trets de migració son: anar, zona de sortida, zona d'arribada i residir.
Aquests quatre trets son essencials, doncs si a la definició n'hi
manqués un, ja no seria migració.
Però atenció! Cada tret es podria haver anomenat amb altres
paraules (sinònims).
Per exemple: |
|
Desplaçar-se
d'una regió del planeta a una altra per a instal·lar-s'hi |
|
|
|
La frase "Un grup d'alumnes de l'Hospitalet
ha anat de colònies al Montseny" no defineix una migració.
Per què? Quin tret, o característica, li falta?
|
|
- Segona condició: Emprar
paraules ja conegudes (definides) anteriorment
Les paraules emprades en la definició del diccionari son: anar, de, una,
zona, la, Terra,
altra i residir. Segur que ja coneixíeu
abans aquests paraules.
La frase "El resultat de ajuntar l'emigració i la immigració" no és
tampoc una definició de migració. Per què?
La Matemàtica us ajuda a comprendre
i a expressar-vos de la forma més precisa i senzilla.
A vegades ho fa representant cada concepte amb una línia tancada
(conjunts).
Observeu aquest dibuix de tres conjunts i llegiu les definicions dels tres
conceptes que representen.
|
|
|
|
Migrants:
persones que migren
Migració dés del Marroc: anar del Marroc a una
altra zona de la T per residir-hi.
Migració vers Catalunya: anar d'alguna zona
de la T. a Catalunya per residir-hi.
Al dibuix hi hem afegit alguns noms de persones: benhavid, aladin...
- benhavid i aladin son migrants dés del Marroc.
D'acord?
- c
migra vers Catalunya? i a?
- Se sap que d és
una migrant. Que més en podeu dir?
- Què els passa a les persones, com l'aladin, situades dins del conjunt colorat
de blau?
- De l'eustaqui només
en sabem una cosa. Quina?
Aquest mateix dibuix us permetrà
entendre conceptes aritmètics.
Per exemple: Trobar els divisors
comuns a varis nombres naturals.
Si dividim 10 per 4 no dona un nombre natural (dona 2'5 que és un
nombre decimal). En canvi si dividim 10 per 2 dona exacte (5 és un
nombre natural).
El nombre 10 es pot dividir, exactament, només pels nombres 1, 2,
5 i 10. Diem que aquests son els divisors de 10. Ho podem escriure
així: D10 = 1, 2, 5 i 10.
De la mateixa manera: D15 = 1, 3, 5 i 15.
|
|
Activitats |
|
- Féu un dibuix de tres
conjunts amb tres colors (com el dibuix dels migrants) El conjunt negre l'anomeneu
amb una N (tots els nombres naturals). El vermell l'anomeneu D10 i el verd
D15.
- Després poseu els nombres divisors de 10 i de 15
als llocs que correspongui. Poseu algun nombre a les zones que ocupaven l'eustaqui
i la diana.
- Al conjunt blau (el que abans hi havia aladin) hi haurà
els nombres que son divisors del 10 i també del 15. Son els seus divisors
comuns. Podem escriure: DC 10 i 15 = 1, 5. Quin és el més
gran d'aquests dos divisors?
- A aquest divisor més gran, la Matemàtica
l'anomena el màxim comú divisor de 10 i 15. I s'escriu:
mcd (10, 15) = 5
- Féu el dibuix i trobeu el mcd de cada parella de
nombres: (12, 20), (12, 18), (10, 20) i (8, 9)
|
|
|
|
|
|
Retorn a l'índex |
A l'activitat següent |
|
|
|