La fira es documenta l’any 1048. Es celebrava per la Mare de Déu d’Agost i tenia una segona edició per Sant Miquel.

El comte destinava una desena part dels tributs recaptats als comerciants a ajudar a l’església.

És a partir del segle XIV que es comença a fer a primers de novembre i pren el nom de fira de Sant Ermengol.

El dia tres de novembre, festivitat de Sant Ermengol, nombrosos comerciants entraven pels quatre punts cardinals de la Seu però, per poder entrar, havien de pagar impost pel trànsit del bestiar i les altres mercaderies als “burots”.

Els tractants s’allotjaven als hotels i fondes:  L’actual Hotel Andria, Cal Bartolo ( el desaparegut hotel Mundial ), Fonda Llebreta, (ara desapareguda, situada prop de les escales llargues que porten al Parc del Segre.

Tots aquests locals tenien quadres a la vora. En aquestes quadres s’estabulaven els animals que portaven els “tractants” i allà els “matalots” o mossos tenien cura del bestiar, de netejar-lo, donar-li menjar.

La fira durava tres dies en els què els pagesos compraven i venien animals, eines del camp, diferents productes alimentaris per a passar l’hivern i també la roba i espardenyes.

La gent molt gran recorda al Panxo que oferia un ungüent que ho curava tot. Alguns atreien la gent amb el joc del Catxo que era similar al Quinto. Les taules de “llepolies” o llaminadures tenien una clientela particular, els nens i nenes. Les nenes tenien sort si podien aconseguir que els compressin una nina Pepa de cal Maravilla.

La ubicació de la fira de bestiar va anar variant, les vaques s’havien venut a diferents llocs com són el passeig, el carrer Joaquim Viola, el prat del Codina... però el firal dels porcs sempre era a l’actual carrer Bisbe Benlloch, prop del Seminari. D’ovelles i cavalls no se’n venia a la fira de la Seu, calia anar-los a comprar a la d’Organyà.

Tenien molta cura amb el bestiar i si hi havia pesta s’avisava que es suspenia el mercat.

També es feia mercat de gra a les mesures situades als porxos del Carrer Major.

Els anys que hi havia hagut abundància de bolets la gent comprava més roba i coses per la casa, s’havia pogut fer una bona fira.

Edgar, Ignasi, Marc P. ,Roger, Pol, Nil, Jordi, Aleix, Pau, Gerard, Josep, Anna, Steffanny, Marc N. ,Alex P.