Bloc A
Formació TIC en centres educatius
Pràctica A112. Configuració del mesclador

Pràctica que treballa la configuració del mesclador de so: volum, activació/desactivació de dispositius i opcions més avançades.

Per fer aquesta pràctica necessitareu:
  • Un micròfon connectat a la targeta de so. El més important és que estigui connectat adequadament. En cas de no tenir micròfon (i només en cas absolutament extrem de necessitat), podeu fer servir uns auriculars grans (els que tenen esponja o similar), ja que, tot i que no us oferiran gens de garantia de qualitat, us faran el servei de micròfon parlant a l'altaveu que va a les orelles (el que feu és invertir el procés).
  • Un disc compacte de música. Qualsevol.
  • Altaveus o auriculars. Si esteu en un lloc on podeu arribar a destorbar a les persones que teniu al voltant, és recomanable emprar els auriculars.
En aquesta pràctica obrireu diverses finestres alhora. Recordeu que per passar d'una finestra a l'altra podeu utilitzar la barra de tasques.
  1. Feu un doble clic en la icona que representa un altaveu a la barra de tasques del Windows 95/98/XP .
    Us apareixerà la finestra del mesclador, que serveix per ajustar el balanç i el volum principal de sortida, així com el de cada una de les fonts d'entrada:

2. Activeu el menú Opcions | Propietats. Assegureu-vos que esteu ajustant el volum d'Interpretació i en la llista de camps marqueu totes les caselles. Confirmeu l'operació amb el botó D'acord.
  3. La situació normal és que la casella Mut només estigui marcada al camp Micròfon. Comproveu què passa quan desmarqueu aquesta casella: el so que entra pel micròfon surt amplificat pels altaveus o els auriculars. Si teniu els altaveus connectats, acosteu-hi el micròfon i veureu com se sent el xiulet d'acoblament. Per tornar a la situació normal, deixeu marcat el camp Mut del Micròfon.
  4. No tanqueu encara la finestra del mesclador i obriu aquestes finestres. Activeu el menú Inici | Programes | Accessoris | Diversió| Intèrpret multimèdia (Inicia | Programes | Accessoris | Entreteniment | Reproductor de Windows Media... en el cas del Windows XP).
  5. Si feu servir Windows 95/98
    • Desplegueu el menú Dispositiu | So... .
    • Obriu el fitxer anomenat El so Microsoft.wav i escolteu-lo.
    • Obriu una altra finestra de l'Intèrpret Multimèdia.
    • Desplegueu el menú Dispositiu i seleccioneu l'opció Seqüenciador MIDI... .
    • Obriu el fitxer Canyon.mid i escolteu-lo.
  6. Si utilitzeu Windows XP:
    • El Reproductor de Windows Media, permet cercar directament els arxius multimèdia a l’ordinador. Utilitzeu el menú Archivo | Abrir... per a localitzar-los. Al directori C:\Windows\Media, n’hi trobareu força. Proveu amb Entrada de Windows XP.wav i, si hi és, amb town.mid (o qualsevol altre amb l’extensió .mid).
  7. Ara poseu el disc de música a la unitat de CD-ROM. Espereu uns segons i veureu com es posa en marxa automàticament el programa Intèrpret del CD. Si no s'activa aquest programa, poseu-lo en marxa manualment (és a la mateixa secció del menú Inici que l'Intèrpret multimèdia).
  8. Aneu activant la interpretació en les diferents finestres que heu obert, i ajusteu el volum de cada component en el mesclador, perquè tinguin uns nivells semblants. No cal que ho feu sonar tot alhora, sinó que podeu anar alternant entre les diferents fonts de so per poder comparar els volums de sortida. Si noteu que sona tot excessivament fluix, o que se sent un so aturat, jugueu amb el volum principal i el botó de volum dels altaveus.
  9. Depenent del model de targeta de so, pot ser que us aparegui un botó amb el text Avançades a sota del Volum principal. Activeu-lo i podreu ajustar també els valors d'aguts i greus.
  10. Quan cregueu que les condicions de reproducció són òptimes, tanqueu totes les finestres excepte la del Mesclador.

Aquesta pràctica està basada en el curs Manteniment d'aules d'informàtica en Windows 98.