Bloc A
Formació TIC en centres educatius
Pràctica A116. Compartir una unitat de disc o bé una carpeta amb drets

Pràctica que treballa els procediments que cal seguir per compartir una unitat de disc o bé una carpeta.

Compartir una unitat de disc. Drets d'accés

Un ordinador pot compartir les seves unitats, sigui una unitat de disquet, un disc dur, una unitat de CD-ROM o altres, de manera global o per carpetes.
En aquest cas, tots els ordinadors de la xarxa tenen accés a tot el que hi ha a l'espai compartit. Cal recordar que la xarxa del Windows 98/95 és una xarxa entre iguals que es basa en el criteri de confiança.

Per disposar d'una unitat compartida cal fer dos passos:

• Al Servidor, l'ordinador que té la connexió física a la unitat, ha de compartir aquesta unitat.
  • Al Client, cal accedir a aquesta unitat a través del Veïnatge de xarxa.
Quan es comparteix una unitat cal determinar el Tipus d'accés que tindran els altres ordinadors. Les opcions són les següents:
  • Només lectura: els clients poden llegir la unitat, però no poden escriure-hi. Els fitxers són accessibles a tothom, però se'n pot canvia el contingut. L'únic que podrà modificar-los és l'ordinador propietari (l'ordinador que ofereix el recurs).
  • Ple: els clients poden llegir i escriure a la unitat. Tothom por llegir i modificar el contingut dels fitxers: guardar, modificar, eliminar...
  • Depèn de la Contrasenya: el propietari és el que determinarà quina serà la contrasenya per a l'accés de lectura i quina altra per a l'accés complet.

Passos per compartir una unitat de disc

Per a aquesta pràctica necessiteu un disquet de treball amb algun contingut sense massa importància i que no lamenteu perdre. Podeu copiar-hi alguna imatge o un fitxer de text de la mateixa màquina (de la carpeta del Windows, per exemple).
  1. A la unitat A: inseriu el disquet.
  2. Activeu la icona El Meu Ordinador.
  3. Feu clic amb el botó dret a la icona de la màquina. Escolliu del menú de context l'opció Compartiment... .
  4. Activeu l'opció Compartit amb el nom. Introduïu-hi un nom de 12 caràcters com a màxim; opcionalment, poseu un comentari.
  5. A l'apartat Tipus d'accés, activeu Ple a la unitat A: compartida.
  6. Si disposeu d'algun títol de CD-ROM, com el Sinera, també col·loqueu-lo a la unitat de lector de CD-ROM i compartiu-la. En aquest cas, recordeu que només té sentit l'accés de lectura.
  7. Activeu la icona Veïnatge de la xarxa i accediu als recursos dels altres ordinadors que han fet el mateix, proveu si us deixa esborrar, copiar, canviar el nom d'un fitxer... en el cas de les unitats de disc flexible.
L'ús d'unitats compartides poden tenir moltes aplicacions. Per exemple, si algun ordinador no té unitat de CD-ROM i voleu instal·lar un programa que va amb aquest tipus de suport, podeu utilitzar el lector d'una altra màquina.

En general no fa falta compartir tota una unitat.

Si es vol donar accés a alguns fitxers o carpetes del disc dur d'una màquina es preferible compartir la carpeta específica. D'aquesta manera es preserven altres informacions que poden ser crítiques per a la màquina o per als usuaris.

Quan es comparteix una carpeta, es dóna accés a tots els fitxers que conté, incloent-hi les subcarpetes que hi hagi. Però els usuaris no poden accedir als fitxers de fora d'aquesta carpeta.

Compartir una carpeta és igual que compartir una unitat.

Atenció !
La carpeta ha d'existir abans de poder definir que sigui compartida.

En el cas dels ordinadors Argo de primària les carpetes compartides del Servidor són:

Ubicació real del recurs al servidor Argo1
Nom complet del recurs compartit
Tipus de compartició
Lletra d'unitat assignada
C:\S amb atribut ocult \\ARGO1\S Només lectura S:
C:\T amb atribut ocult \\ARGO1\T Ple T:
I: \\ARGO1\DVD Només lectura I:
H: \\ARGO1\CDWRITER Només lectura H:

En els servidors de les aules de secundària són:

Ubicació real del recurs al servidor S-X
Nom complet del recurs compartit
Tipus de compartició
Lletra d'unitat assignada
E:\PROGRAMARI \\S-X\S Només lectura S:
E:\TREBALL \\S-X\T Ple T:
H: \\S-X\H Només lectura H:

Compartir carpetes i donar drets d'accés

En aquesta pràctica podeu simular que el vostre ordinador és el servidor i fer el mateix que ja heu fet anteriorment.

Atenció !
Aquesta pràctica NO s'ha de fer a l'ordinador Servidor.

1. Activeu El meu ordinador o l'Explorador del Windows.
  2. A la unitat C: creeu dues carpetes; anomeneu-les S i T.
  3. Feu clic amb el botó dret a la carpeta S i compartiu-la amb el nom de S, amb drets Només de lectura.
  4. Feu clic amb el botó dret a la carpeta T i compartiu-la amb el nom de T, amb drets totals (Ple).
  5. Comproveu, a través del Veïnatge de la xarxa, en quines màquines es veuen aquestes carpetes que acabeu de crear i compartir.
  6. Proveu de copiar-hi algun fitxer per comprovar els drets d'accés.
  7. Modifiqueu els drets d'accés d'una d'aquestes carpetes de la vostra estació. Observeu les indicacions següents:
    • Feu clic amb el botó dret damunt de la icona . Escolliu del menú de context l'opció Compartiment... .
    • A l'apartat Tipus d'accés, activeu Depèn de la contrasenya.
    • Escriviu LLEGIR com a Contrasenya només de lectura.
    • Escriviu TOTAL com a Contrasenya d'accés total.
    • Feu clic al botó D'acord.

1. Accediu a les carpetes dels altres ordinadors de la xarxa i comproveu com varien els drets d'accés segons la contrasenya que utilitzeu.

Atenció !

En acabar la pràctica, ESBORREU aquestes dues carpetes que heu creat.

Aquesta pràctica està basada en el curs Manteniment d'aules d'informàtica en Windows 98.