Bloc A
Formació TIC en centres educatius
Pràctica A135. El tauler de control de les finestres

Pràctica que treballa el tauler de control.

El Tauler de control del Windows 95/98 és el lloc des d'on es governa tot l'entorn operatiu. Per tant, és on hem d'anar per fer qualsevol modificació en la configuració de la màquina.
El tauler de control és força similar en el Windows 95 i el Windows 98, que disposa d'algun element nou.

1. Obriu el Tauler de control:
    • Feu clic sobre Inici | Configuració | Tauler de control. També es pot obrir, fent doble clic sobre la icona El meu ordinador. Tot seguit, feu un doble clic sobre la carpeta . És una de les carpetes que apareixen aquí junt amb les unitats de disc. Aquestes carpetes no es poden suprimir encara que ho intenteu.

Els elements que hi ha al Tauler de control poden variar d'una màquina a una altra, depenent del que s'hagi instal·lat. Per exemple, si no esteu connectats a cap xarxa no apareix la icona Xarxa. La majoria dels elements, però, són comuns a tots els ordinadors. Seguidament, en veureu alguns.

Atenció !
Amb el Tauler de control, cal tenir una mica de cura, atès que hi ha alguna opció que pot afectar greument el funcionament de l'ordinador. Cal, doncs, parar compte quan feu modificacions, i sortir amb els botons Cancel·lar un cop hagueu vist les característiques de l'element per evitar fer canvis permanents no desitjats.

Addició de maquinari
  Aquesta és una eina que, com indica el seu nom, facilita la tasca d'afegir components de maquinari a l'ordinador. Actualment, gairebé tots els nous components incorporen capacitats Plug and Play, de forma que les versions del Windows 95/98 detecta automàticament els perifèrics nous i evita conflictes entre ells.

Addició/supressió de programes

Aquesta eina permet tant instal·lar com desinstal·lar programes. Quan activeu la icona, us apareix una finestra amb tres etiquetes:

• Instal·lació/desinstal·lació: opció que permet afegir i treure programes. Quan feu clic sobre el botó Instal·la, s'executa l'auxiliar. Per fer efectiva una desinstal·lació, només cal seleccionar l'aplicació que es vol eliminar i fer clic al botó Afegeix/Suprimeix....
  • Configuració del Windows: opció que proporciona una manera ràpida i intuïtiva d'afegir components de programari propis de l'entorn del Windows. És molt útil per afegir elements que no es van seleccionar al moment d'instal·lar el Windows, o per eliminar-ne d'altres que no es fan servir o utilitzen recursos innecessàriament.
  • Disquet d'engegada: opció que permet fer un disquet de sistema per arrancar l'ordinador en cas que falli el sistema habitual. El disquet d'arrancada que fa el Windows 98 és diferent del que fa el Windows 95. Al Windows 98, en engegar l'ordinador amb el disquet del Windows 98 apareix un menú que permet escollir si es habilitar el CD-ROM o no.

Data/hora

És la manera gràfica per ajustar la data i l'hora del sistema. També permet triar la zona o fus horari a què pertanyem.

Els paràmetres de data i hora també es poden modificar fent doble clic sobre el rellotge de l'extrem dret de la barra de tasques.

Ratolí
  Amb aquest element modifiquem els paràmetres del ratolí. El podeu personalitzar per als esquerrans, canviar la sensibilitat del doble clic i la velocitat de desplaçament; també podeu canviar l'aspecte dels punters.

Pantalla
  Permet controlar des d'un sol lloc tot el que afecta la presentació gràfica del monitor de l'ordinador. A aquesta finestra també es pot accedir de forma més ràpida si feu clic amb el botó dret sobre qualsevol lloc buit de l'escriptori i escolliu Propietats.

Tipus de lletra
  Aquest és un element atípic del Tauler de control. Per començar, aviat veieu que la seva icona no és com les demés, sinó que és una drecera (fixeu-vos en la fletxeta que hi ha en un extrem). A més, el disseny de la icona suggereix que la drecera apunta a una carpeta. Efectivament; si l'activeu s'obre una finestra que correspon a la carpeta C:\WINDOWS\FONTS, que és la carpeta on estan emmagatzemats els arxius de tipus de lletra:

A partir del menú Archivo, seleccionant l'opció Instal·la un nou tipus de lletra ..., podeu instal·lar un nou tipus de lletra.

Sistema
  És un potent recurs per controlar la configuració i els dispositius de l'ordinador. A més, és un instrument molt útil per detectar problemes eventuals i conflictes entre els diferents elements del maquinari. També serveix per fer diagnosis ràpides de tot el sistema i avaluar-ne el funcionament.

El recurs Sistema és una de les zones "delicades" del Windows. Per la seva potència, en aquest apartat, heu de tenir una cura especial per no fer modificacions que puguin afectar negativament el funcionament de l'ordinador.

Aquesta pràctica està basada en el curs Introducció al Windows 95/98.