Bloc A
Formació TIC en centres educatius
Pràctica A145. La finestra de l'Explorador (Ampliació)

Aquesta pràctica aprofundeix en alguns dels elements que formen part de la finestra de l'explorador del Windows.

L'Explorador del Windows

Es tracta d'una utilitat del Windows que serveix per veure i gestionar les unitats de disc, les carpetes, els fitxers i altres dispositius del nostre ordinador (impressores, etc.). També es poden veure des de la icona de El meu ordinador, de l'escriptori del Windows, però l'Explorador us permet una visió de conjunt que facilita el treball amb aquests elements. Les unitats, carpetes i fitxers es mostren de forma jeràrquica, segons una estructura d'arbre, amb diferents nivells ramificats de carpetes i subcarpetes.

Repasseu breument el significat de la terminologia emprada:

• Unitat de disc: unitats físiques d'emmagatzematge i, generalment, al disc dur , la disquetera  i el lector de CD-ROM .Hi poden haver més unitats (gravadora de CD-ROM, un altre disc dur, DVD, etc.).
    • Carpetes: contenidors dels diferents fitxers. També s'anomenen directoris, nom utilitzat en l'antic sistema operatiu MS-DOS. Presenten aquesta icona . Les carpetes poden contenir subcarpetes. L'Explorador ho mostra mitjançant el signe . Per veure les subcarpetes, cal fer clic sobre la . El signe es transforma en . Si feu clic a aquest signe, es contrauran fins a tornar a l'estat inicial.
    • Fitxers també anomenats arxius: documents que creeu amb els programes que utilitzeu (de text, de dibuix, etc.). També reben aquest nom els diferents components dels programes. S'identifiquen per diferents icones, segons el programa que els ha creat o del qual formen part. Per exemple  identifica un fitxer d'un document fet amb el programa . El seu nom pot tenir fins a 250 caràcters i acostuma a anar acompanyat de tres lletres més anomenades "extensió", que serveixen per indicar quin tipus d'informació conté el fitxer (ODT, TXT, EXE,...). Entre el nom i l'extensió hi ha sempre un punt.

L'Explorador es posa en marxa des de l'escriptori, prement el botó  | Programes | Explorador de Windows i presenta aquesta pantalla:

La finestra de l'Explorador presenta dues àrees ben definides: a l'esquerra. l'estructura d'unitats i carpetes, a la dreta el contingut de la carpeta que teniu oberta. Situeu-vos amb el ratolí sobre la línia divisòria. Quan el punter es transformi en la forma , premeu el botó esquerre del ratolí. Sense deixar-lo anar, desplaceu la línia divisòria, canviant la mida de cadascuna de les àrees.

• El menú Visualització (Ver) permet escollir entre diferents possibilitats de mostrar el contingut de les carpetes. Per veure la mida que ocupa cada fitxer, aspecte important per decidir si cal comprimir-los per enviar-los per corrreu electrònic, heu de tenir activada l'opció Detalls (Detalles). Mitjançant l'opció Disposa les icones (Organizar iconos), podeu decidir si els voleu ordenar per data, per nom, etc.

• Per crear una nova carpeta heu de fer clic a la carpeta que l'ha de contenir (a la zona de l'esquerra) o sobre la unitat (si voleu que pengi de la C: o de la disquetera A:). Feu clic a Fitxer | Nou (Archivo | Nuevo)  i escolliu l'opció Carpeta. Es crearà una nova carpeta a la qual haureu de posar el nom que vulgueu. Si voleu canviar el nom, feu-hi clic damunt amb el botó dret del ratolí i trieu l'opció Canvia el nom (Cambiar nombre).

Atenció!
És molt important que tingueu cura amb les operacions i accions que feu, especialment, amb el ratolí. L'Explorador té molta potència de gestió. Cal, sobretot, que doneu temps a la màquina perquè faci el que li demaneu, tingueu paciència.

Aquesta pràctica està basada en el curs mòdul zero d'internet.