Enrera
Bloc A
Formació TIC en centres educatius
Imprimir
Pràctica A153. El NetMeeting
 

Pràctica que treballa la configuració del programa NetMeeting que permet establir comunicació entre les màquines que integren la xarxa.

 
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
El NetMeeting és una aplicació que Microsoft distribueix juntament amb l'Internet Explorer, i que està pensat per treballar amb Internet en contacte amb altres usuaris i/o en xarxa local entre ordinadors.
   
  Què es pot fer?
  En xarxa permet establir comunicació entre les màquines que la integren; visualitzar en pantalla totes les màquines de la xarxa, les aplicacions que decidim compartir durant la sessió. 

Les eines de col·laboració que incorpora són: la conversa i la pissarra, el compartiment d'aplicacions i la col·laboració en treballs de tipus cooperatiu.

   
  On el podeu trobar?
  El NetMeeting versió 2.11 el trobareu a tots els ordinadors que hagueu restaurat amb els CD-ROM de restauració distribuïts a les Jornades Argo de primària (curs 99-00).

Si no hi és, cal instal·lar-lo. L'Internet Explorer 5 el podeu trobar al CD-ROM de Materials de Formació, dins de la carpeta eines.

   
  Metodologia de treball
  Disposa de dos nivells de treball:
  • Compartir: una màquina executa una aplicació i aquesta es pot visualitzar a totes les unitats de la xarxa. Les accions que aneu realitzant també les veuran la resta d'usuaris en el seu monitor, però no poden participar-hi. Aquest nivell, habitualment, s'utilitza per a presentacions, exposicions magistrals, etc.; per tant, us permetrà prescindir del televisor, qualsevol aplicació es veurà molt millor en els monitors de cada màquina.
  • Col·laborar: permet un nivell de treball superior, de cara a la realització de feines realment cooperatives. Així, l'aplicació que és compartida es veu a totes les màquines, però els usuaris poden agafar el control i realitzar qualsevol acció, sempre de forma ordenada, mai dos usuaris poden tenir el control al mateix temps.
   
  Consell en la metodologia de treball
 
És convenient realitzar totes les operacions amb el NetMeeting centralitzades en una mateixa màquina, preferiblement el Servidor. Des d'aquesta màquina inicieu la sessió de treball amb les altres, trucant-hi, compartint aplicacions, col·laborant i, finalment, tanqueu la sessió. 
   
  Maquinari necessari
  Per poder treballar amb el NetMeeting, cal disposar com a mínim d'ordinadors 486 DX2 i del Windows 95. L'aplicació instal·lada a cada ordinador de la xarxa. 
   
  El primer cop que executeu el NetMeeting versió 2.11
  La primera vegada que executeu NetMeeting heu de passar per una sèrie de pantalles de configuració:
  1. Executeu el NetMeeting v. 2.11.
    • A les aules de primària el podeu trobar instal·lat a la ruta següent (vegeu la Figura 1), sempre i quan s'hagin restaurat les màquines a partir del CD-ROM de restauració distribuït per l'SGTI i no no s'hagi modificat l'estructura del menú Inici.
 
 

Figura 1

 
  1. Una pantalla inicial on es resumeixen totes les possibilitats de l'aplicació.
  2. Després, per defecte, ens mostra la configuració en el cas d'utilitzar-lo en connexions a Internet. Cal indicar a quin servidor de NetMeeting us voleu connectar en iniciar la sessió. En xarxa local, és preferible desmarcar Iniciar sesión en un servidor.... D'aquesta manera, evitareu els intents de connexió amb el servidor del directori i els missatges d'error corresponents. També cal indicar un servidor de directorio. Escriviu en el desplegable, per exemple,aula. Tot seguit, premeu el botó Endavant. Vegeu laFigura 2:
 
 

Figura 2

 
  1. En la pantalla següent, cal que indiqueu un Nombre, com per exemple, Argo, uns Apellidos, per exemple. 1 (el número de la màquina) i la Dirección de correo electrónico en la qual podeu repetir el número de la màquina. Aquesta informació només és indispensable per poder passar a la pantalla següent. No cal posar cap adreça de correu electrònic real, ja que treballarem en xarxa local. Tot seguit, premeu el botó Endavant. Vegeu la Figura 3.
 
 

Figura 3

 
  1. En aquesta pantalla deixareu l'opció per defecte: Uso personal (todas las edades). Activeu-la en el cas que no estigui activada. A continuació, premeu el botó Endavant. Vegeu la Figura 4.
 
 

Figura 4

 
  1. Activeu l'opció Red de àrea local, encara que disposeu d'encaminador o mòdem. Tot seguit, premeu el botó Endavant. Vegeu la Figura 5:
 
 

Figura 5

 
  1. Les darreres pantalles permeten configurar les eines multimèdia que el NetMeeting podrà utilitzar.
  2. Un cop finalitzada la configuració inicial, entrareu a l'aplicació. Mentre no truquem a altres màquines o usuaris de la nostra xarxa local, no disposarem de connexió encara que ens indiqui que estem situats al Directorio: aula.
  3. Si disposem de Web Cam instal·lada en alguna de les màquines, el NetMeeting també la pot utilitzar. Amb tot, cap d'aquestes possibilitats multimèdia té massa sentit en una xarxa situada dins d'una mateixa aula.
   
  Configurar el NetMeeting v. 2.11
 

Abans d'establir comunicació amb altres màquines, cal finalitzar la configuració:

Ordinador Servidor

  1. Executeu el NetMeeting v. 2.11.
  2. Desplegueu el menú Herramientas | Opciones. Vegeu la Figura 6:
 
 

Figura 6

 
  1. És convenient revisar i marcar totes les opcions que apareixeran en la pantalla. Tot seguit, premeu el botó D'acord. Vegeu la Figura 7.
 
 

Figura 7

 
  • Ejecutar al iniciar Windows y notificar llamadas entrantes: assegura la possibilitat de disposar immediatament de l'aplicació a totes les màquines.
  • Aceptar llamadas entrantes automáticamente: permet obrir el programa automàticament des de la màquina que truca, el Servidor en el nostre cas. 
   
  Ordinadors Clients
 
  1. Executeu el NetMeeting v. 2.11.
  2. Desplegueu el menú Herramientas | Opciones. A la pestanya General es pot prescindir de:
    • Mostrar icono de Microsoft NetMeeting en la barra de tareas.
    • Mostrar la ficha Marcado rápido al iniciar NetMeeting, només és necessari al servidor, ja que serà des d'aquest que es trucarà a la resta de màquines.
    • Mostrar icono de Intel Connection Advisor en barra de tareas, aquesta opció serveix per a controlar gràficament el rendiment multimèdia (àudio i vídeo) en una connexió. Vegeu la Figura 8:
 
 

Figura 8

 
  1. A la pestanya Información personal, hi podeu modificar les dades de la màquina que seran visibles des de les altres màquines, un cop establerta la comunicació.
  2. També cal comprovar que a la pestanya Llamada estigui activada l'opció Siempre de l'opció Agregar automàticamente marcado ràpido... i totes les opcions de l'apartat Opciones predeterminades de Marcado ràpido. Vegeu la Figura 9.
 
 

Figura 9

 
  1. Àudio i Vídeo: si no penseu utilitzar cap eina multimèdia amb el NetMeeting, és convenient desactivar l'audio i el vídeo per millorar el rendiment de la màquina i de la xarxa local. Vegeu la Figura 10.
 
 

Figura 10

  Com connectar en xarxa
  Tant des de la barra de menús com des de la d'eines, podeu establir comunicació amb altres màquines de la xarxa, només cal Llamar.
 
  Us demanarà que indiqueu a quina màquina, podeu trucar l'altra màquina pel seu nom a la xarxa (Argo2, ...) o bé per la seva IP (192.168.0.101, ...); evidentment, és més clara la primera opció.
 
  És convenient centralitzar aquesta tasca en el Servidor. A mesura que truqueu a cada màquina, aquesta s'incorpora a una llista de l'Aula dins del menú desplegable Dirección. En connexions futures, ja no caldrà tornar a escriure el nom de cada màquina. Quan hi truqueu, aquestes responen automàticament entrant en comunicació, sense necessitat d'anar a executar el NetMeeting a cada ordinador. 
 
 

Un cop s'ha trucat a cada màquina i s'ha obtingut resposta, a tots els monitors a la part central de la pantalla en la visualització Llamada actual, podreu veure tots els ordinadors connectats a la sessió de treball, amb el seu nom a la xarxa, si tenen operatiu l'àudio i/o el vídeo, les propietats de la connexió i la seva situació en relació al compartiment de recursos de cada màquina.

Les altres visualitzacions (Directorio, Marcado rápido i Historial) no tenen un interès especial en xarxa local.

Pel que fa a la barra d'eines, un cop heu connectat (Llamar), són: 

  • Colgar: permet tallar la comunicació amb qualsevol ordinador connectat.
  • Cambiar: modifica les relacions de nostra màquina amb qualsevol altre pel que fa a multimèdia (àudio i vídeo).
  • Compartir: mostra totes les aplicacions que s'estan executant a l'ordinador i us permet marcar aquelles que vulgueu compartir a la xarxa, de manera que es puguin veure a les altres màquines, però sense cedir el control a altres usuaris.
  • Colaborar: nivell superior de treball que permet visualitzar les aplicacions compartides. Així mateix, possiblita que els usuaris agafin el control de forma ordenada.
  • Conversación i Pizarra: la primera permet compartir i col·laborar en una conversa entre usuaris; la segona, en la utilització d'una eina de dibuix.
   
  Què i com compartir
 

Podeu compartir qualsevol aplicació que funcioni amb el Windows 95 o 98, com per exemple, el Word, un CD-ROM o bé un navegador d'Internet. 

Cal que executeu les aplicacions escolllides des de fora del NetMeeting. Després, indiqueu les que vulgueu compartir.  De tota manera, s'ha de tenir en compte que els fitxers de so només els escoltareu a l'ordinador on s'està executant l'aplicació. Tingueu en compte que la a visualització d'animacions i de vídeos consumeix molts recursos dels ordinadors i de la xarxa i, en conseqüència, provoca molts problemes.

És convenient compartir només aplicacions del Servidor com el Word, el Paint Shop Pro, el Netscape o fins i tot un CD-ROM, com per exemple el Galí, que utilitzarem com a exemple tot seguit.

   
  Exemple de compartir el CD-ROM Galí
   
  Per poder compartir i posteriorment col·laborar en la utilització del Galí, cal que hagueu realitzat els passos següents:
  • Executeu el NetMeeting.
  • Truqueu a la resta de màquines, sense tancar el programa.
  • Executeu el Galí.
  • Torneu al NetMeeting.
  • A la barra d'eines trieu compartir i marqueu l'aplicació a compartir, en aquest cas el Galí.
   
  Què passa als clients? 
  A la barra de tasques de tots els ordinadors clients apareixerà l'aplicació que compartim.
 
  Això indica als usuaris que poden accedir a una aplicació compartida de l'ordinador Servidor i, per tant, només caldrà que hi facin clic per visualitzar-la. Cada acció realitzada pel Servidor podrà ésser observada a la resta de monitors, sense possibilitat d'intervenció. Tot seguit, podeu activar l'eina Colaborar, de manera que a partir d'aquest moment tots els usuaris, de forma ordenada, poden prendre el control de l'aplicació fent-hi un doble clic.
   
  Què veurem a les pantalles?
 

A totes les màquines el NetMeeting mostrarà una pantalla similar. Es mostra novament els ordinadors connectats, si tenen àudio i vídeo activats, les propietats de cada màquina.

Però ens interessa especialment la indicació de la darrera columna, en la qual podeu observar diverses situacions:

  • Argo 1, En control: màquina que en aquests moments té el control de l'aplicació que es comparteix.
  • Aptiva 2, Colaborando: màquina que ha agafat en algun moment el control de l’aplicació.
  • Argo2, Argo3, ..., Sin colaborar: màquines que únicament han actuat com a observadors passius.
 
  Un cop finalitzada la sessió de treball, si s'ha realitzat algun treball cooperatiu amb una aplicació compartida i en col·laboració, deseu-lo des de qualsevol de les màquines. Finalment, només cal que feu Colgar al Servidor.  
   
   
 
Aquesta pràctica està basada en la Revista del Sati.
   
 
Amunt