Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B13. Elaborar una taula amb l'horari setmanal

Per crear una taula podeu escollir l'opció Tabla | Insertar | tabla… (o bé Ctrl+F12) i entrar el nombre de columnes i de files.
També es pot crear activant directament la fletxa al costat de la icona de taules i amb el ratolí indicar el nombre de files i columnes (prement el botó esquerre del ratolí i ultrapassant la graella inicial que apareix de 5 files per 5 columnes, s'hi pot arribar fins un màxim de que dependrà de la resolució de la pantalla). A la part inferior de la graella, s'indiquen les dimensions que tindrà la taula en format Files x Columnes.
Un cop inserida la taula, els contorns de les cel·les són visibles de color negre i d'un gruix de ½ punt.

1. Poseu en funcionament i dissenyeu una taula per a confegir els horaris, similar a la taula següent:

1. Feu clic sobre la fletxa al costad de la icona (Insertar tabla)
  2. Passegeu el ratoli per la graella que haureu obtingut fins que hagin quedat ennegrides 6 columnes i 8 fileres (a la part inferior veureu que hi apareix 6 x 8 ). Feu clic amb el botó del ratolí quan tingueu definida la taula que volíeu.
  3. Introduïu les dades. Tingueu present que en cada cel·la podem decidir un format diferent. Tal com heu inserit la taula, OpenOffice.org Writer, defineix un format d'encapçalament per a la primera filera: Times New Roman, 12 punts, Negrita i Cursiva amb alineació centrada.
    • Amb el ratolí, feu clic a l'interior de la primera cel·la de la segona columna i, sense deixar anar el botó esquerre del ratolí, arrossegueu-lo fins a la última cel·la de la filera. Deixeu anar el botó del ratolí. D'aquesta forma haurem seleccionat totes aquestes cel·les (observeu que queden en color invers).
      • Demaneu Tabla | Propiedades de tabla … | (pestanya) Fondo i feu clic al color gris 40% (el de més a la dreta de la segona filera dels colors).
      • Assegureu-vos que a Para: hi diu Celda
      • Premeu el botó Aceptar.
      • Feu clic en qualsevol casella de la taula i observeu com queda el color de les cel·les de la primera filera.
      • Feu clic a cada una d'elles i escriviu els dies de la setmana.
    • Seleccioneu les cel·les corresponents a les franges horàries 9 a 13:30. Establiu alineació centrada (amb l'eina ) i color de fons (amb Tabla | Propiedades de tabla … | (pestanya) Fondo) Turquesa 1 .
    • Repetiu, a la resta del cel·les de la vostra taula, el format de la taula que teniu al començament. Tot i que no és imprescindible, assigneu els colors més semblants al que es mostren al model.
    • Podeu escollir una imatge de fons per a les cel·les si desplegueu Como i escolliu Imagen. El botó Seleccionar us permet navegar pel vostre ordinador i cercar el fitxer d'imatge adient. En la carpeta share\gallery\www-back del programa (C:\Archivos de programa\OpenOffice.org 1.9.95 ) trobareu força models de trames per als fons de les cel·les.
      L'opció Tipo: Mosaico farà que la trama ocupi tot el fons de la cel·la.
  1. Imprimiu el document.
  2. Deseu el document en format OpenDocument (.odt) amb el nom b13 i sortiu del OpenOffice.org Writer.