Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B150. Immobilització de files i columnes d'un full i filtratge de dades
 
Abans de fer la pràctica, cal executar el fitxer B150.exe.
Aquest fitxer us permet crear, al vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris per al desenvolupament de la pràctica.
   

Introducció

En aquesta pràctica treballareu amb uns fulls de càlcul que estan estructurats en forma de llistes, de manera que cada columna té un nom i a cada fila hi ha les dades referents a un mateix individu.

El programa OpenOffice.org Calc permet incorporar dades dins d'un full de càlcul  amb l'estructura de taula de bases de dades organitzada en camps (cada columna) i registres (cada fila). El programa reconeix el caràcter singular de la primera fila que conté els noms dels camps. Disposa, també, d'eines específiques per a la realització de les accions més bàsiques sobre aquestes taules (ordenació, filtratge...) agrupades al menú Datos. Aquestes dades estructurades en registres i camps les anomenarem Llistes. Aquesta feina es concreta en:

  • Immobilització de files i columnes d'un full estructurat en forma de llista.
  • Filtratges d'una llista.
  • Ordenació d'una llista.
  • Creació de subllistes a partir de determinats criteris.
   
Desenvolupament de la pràctica
   

Immobilització de files i columnes

  1. Executeu el programa
  2. Obriu el full de càlcul calc150.ods que hi ha a la carpeta tic\blocb:
    • Accediu al menú Archivo | Abrir... o (Ctrl+A).
  3. Seleccioneu el full Alumnes1 del llibre calc150.ods .Si moveu la barra de desplaçament de la part inferior dreta de la pantalla podeu veure la totalitat de les columnes, però quan veieu la columna GRUP perdeu de vista la primera columna, NOM. Això és degut al fet que la llista té massa columnes per veure-les simultàniament per pantalla (segons la resolució que tingueu). A més, si moveu la barra de desplaçament vertical per accedir a les últimes files de la llista, perdeu de vista els títols de les columnes. Una manera d'evitar aquest problema consisteix a immobilitzar les primeres columnes i la primera fila.
  4. Seleccioneu la cel·la A1. A continuació, mantenint premuda la tecla Ctrl, seleccioneu la cel·la D2. Assegureu-vos que la cel·la A1 és visible.
    • Accediu al menú Ventana | Fijar . Us apareixen en pantalla una línia vertical i una línia horitzontal que es creuen al vèrtex superior esquerre de la cel·la seleccionada. D'aquesta manera, si ara accediu a les últimes columnes o files, sempre queden visibles les tres primeres columnes (nom i cognoms de l'alumnat) i la primera fila amb els títols. Comproveu-ho. La cel·la D2 ha marcat el límit entre les parts mòbils i les parts fixes de la llista. Si volguéssiu tornar a la situació inicial cal que accediu al menú Ventana | Fijar.
 

Filtratge de dades de 1r d'ESO A

  1. De la llista Alumnes1 heu de seleccionar l'alumnat de 1r d'ESO A:
    • Seleccioneu una cel·la qualsevol de la llista.
    • Accediu al menú Datos | Filtro | Filtro automático . Fixeu-vos com al costat dels títols de cada columna ha aparegut un botó que us permet filtrar les dades que us interessen.
    • Premeu el botó de la columna ETAPA. Del menú que apareix, podeu triar, entre d'altres, les opcions BATX o ESO. Trieu l'opció ESO.
    • Fixeu-vos com la llista ha canviat d'aspecte: la fletxa del botó que heu premut abans és de color blau. Ara només són visibles els registres (files) d'alumnes d'ESO. Els altres no s'han perdut, i quan sigui oportú, els podeu tornar a fer visibles.
    • Ara voleu reduir més la llista i filtrar només els alumnes de 1r. Premeu el botó de la columna NIVELL i trieu l'opció 1.
    • Premeu el botó de la columna GRUP. Seleccioneu l'opció A. La llista ha deixat visible només l'alumnat que compleix els tres requisits que heu imposat: alumnat de 1r d'ESO i del grup A.
    • Si voleu saber el nombre de registres que hi ha, una vegada aplicats els filtres, feu clic amb el botó dret del ratolí a la part dreta de la barra d'estat. Us apreixerà el menú contextual que es mostra a la figura 1. Activeu l'opció Cantidad 2.
      • En el supòsit que no visualitzeu la barra d'estat, desplegueu el menú Ver i activeu l'opció Barra de estado.
 
 
Figura 1
 
    • Seleccioneu qualsevol columna, excepte el títol de la columna i automàticament, a la part dreta de la barra d'estat podreu veure el nombre de registres. En aquest cas són 26.
   
 

Ordenació de dades

Les dades d'una llista es poden ordenar per diversos criteris.

  1. Seleccioneu una cel·la qualsevol de la llista i accediu al menú Datos | Ordenar... Fixeu-vos com ha quedat seleccionada tota la llista deixant la fila dels noms de les columnes de color blanc. Feu servir els criteris d'ordenació que es mostra a la figura 2. Abans de prémer el botó Aceptar, feu clic a la pestanya Opciones i comproveu que estigui activada l'opció El intervalo contiene etiquetas de columnas. Per últim premeu Aceptar.
 
 
Figura 2
 

Còpia de la llista filtrada i ordenada en un full nou

  1. Inseriu un full nou:
    • Situeu el punter del ratolí a sobre del full Alumnes1; a continuació premeu el botó dret i escolliu, del menú contextual, l'opció Insertar hoja... De la finestra que apareix, activeu la casella Detrás de la hoja actual, a la casella Nombre escriviu el nom de Llistats.
  2. Torneu al full Alumnes1, on hi ha la llista filtrada i ordenada, i seleccioneu el rang A1:C1, és a dir, els títols de les tres primeres columnes.
  3. Manteniu premudes les Ctrl i Majús i, sense deixar de prémer-les, premeu la tecla fins que tigueu seleccionats tots el registres. D'aquesta manera, us ha de quedar seleccionat el contingut visible de les tres primeres columnes de la llista. És una manera d'assegurar-se que no queda cap fila sense seleccionar.
  4. Inicieu el procés de copiar-les amb Ctrl+C o accedint al menú Editar | Copiar.
  5. Feu clic sobre el full Llistats i seleccioneu la cel·la B3.
  6. Enganxeu-les amb Ctrl+V o Editar | Pegar.
  7. Numereu els 26 registres, resultats del filtratge aplicat:
    • Entreu a la cel·la A3 del full Llistats la paraula NUM.
    • Entreu a les cel·les A4 i A5 els nombres 1 i 2, respectivament.
    • Seleccioneu el rang A4:A5. Deixeu anar el botó del ratolí.
    • Col·loqueu el punter del ratolí sobre el quadret negre del vèrtex inferior dret de la selecció feta. Premeu el botó esquerre i estireu el requadre seleccionat, com si anéssiu a fer una còpia, a la resta de la columna (fins a A29). Fixeu-vos com s'han escrit tots els nombres, de l'1 al 26.
  8. Entreu el rètol Alumnes de 1r d'ESO A a la fila 1.
  9. Modifiqueu la mida de les columnes al vostre criteri.
  10. Deseu el llibre a la carpeta tic\blocb amb el nom b150
  Una vegada acabada la pràctica, el resultat serà semblant al de la figura 3
 
 
Figura 3