Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B26. Donar format a un full de càlcul

Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer B26.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris pel desenvolupament de la pràctica.

En aquesta pràctica treballareu els continguts següents:

• Donar diferents formats a les cel·les.
  • Intercalar files.

1. Executeu el programa
  2. Recupereu de la carpeta tic\blocb el fitxer calc26.ods
  3. Seleccioneu el rang A1:E1.
  4. Desplegueu el menú Formato | Celdas..., de la finestra diàleg Formato de celdas, feu clic a la pestanya Fuente , trieu l'opció Negrita de la finestreta Estilo i premeu el botó Aceptar. D'aquesta manera tots els rètols de la filera 1 tindran el format de negreta.
    • També ho podeu aconseguir prement la icona Negrita de la barra d'eines Formato.
      • En el cas que aquesta icona no es visualitzi, accediu al menú Ver | Barra de herraientas | Formato.
  5. Seleccioneu el rang A9:E9 i feu el mateix que a l'apartat anterior.
  6. Seleccioneu el rang A1:B7 i accediu al menú Formato | Celdas..., feu clic a la pestanya Alineación, escolliu l'opció Centrado del desplegable que està a l'apartat Horizontal i premeu el botó Aceptar. Així aconseguiu que les paraules que hi ha en aquestes cel·les quedin centrades respecte cada cel·la.
  7. Seleccioneu el rang D2:E9 i accediu al menú Formato | Celdas..., feu clic a la pestanya Números i seguiu les indicacions de la figura 1 .Observeu que en les cel·les seleccionades surt el símbol monetari.

Figura 1

1. Deseu el llibre amb Archivo | Guardar o bé prement Ctrl+G.
    • També es pot desar, fent clic a la icona de la barra Estàndard
  2. Proveu de canviar diferents nombres en les columnes C i D i observeu com es calculen els preus nous.
  3. Si voleu intercalar nous materials, cal seleccionar la fila que voleu que quedi per sota de la nova fila, seleccionant amb el ratolí el número corresponent, i accediu al menú Insertar | Filas. Observeu com les files posteriors corren cap a la part inferior deixant lloc a la nova fila. La fórmula de la suma (SUMA) s'adapta a la nova situació. Per eliminar una fila cal seleccionar el número de la fila corresponent i accedir al menú Editar | Eliminar celdas...
    • Els procediments anteriors també és poden portar a terme, seleccionant les cel·les afectades, i prement el botó dret del ratolí. Si ho feu, veureu com apareix un menú contextual on podeu escollir l'acció desitjada.
  4. Intercaleu noves files, feu còpies i doneu formats a cel·les fent servir el procediment descrit en aquest últim paràgraf (botó dret del ratolí).
  5. Per finalitzar la pràctica, deseu el document amb el nom b26 i tanqueu el programa.