Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B31<S>. Crear una consulta de selecció dins una BD

Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer B31.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris pel desenvolupament de la pràctica.

Les Consultes són preguntes sobre determinada informació que es fan a la BD i que es desen. D'aquesta manera podreu executar-les quan voldreu, sense haver de tornar-les a crear.
L'objectiu d'aquesta pràctica és entendre la utilitat de les consultes d'una BD i aprendre a crear les primeres consultes de selecció, aplicant filtres i criteris d'ordenació.

1. Obriu la base de dades acc311.mdb que es troba a la carpeta tic\blocb.
  2. Seleccioneu la fitxa Consultas i premeu .

1. Premeu Aceptar per crear la primera consulta en la modalitat Vista Diseño.
  2. Afegiu les taules DADES_ANYALS i DADES_PERSONALS:
    • Feu clic a les taula DADES_ANYALS i posteriorment Agregar o doble clic a sobre de la taula. Feu el mateix amb DADES_PERSONALS.
    • A sobre de la graella amb les dades per la consulta apareixen les taules que heu afegit. Un cop afegides, tanqueu la finestra Mostrar tabla.
    • El botó permetrà mostrar novament aquests elements per afegir-los a la consulta.
  3. Afegiu ara els camps que interessa que apareguin en la consulta fent doble clic a sobre de cadascun d'ells o arrossegant amb el punter del ratolí cada camp des de la taula a la graella de la consulta:
    • De la taula DADES_PERSONALS els camps N_DOC, COGNOM1, COGNOM2 i NOM.
    • De la taula DADES_ANYALS els camps CUSR_ACAD, ETAPA, NIVELL i GRUP.

1. Guardeu la consulta amb el nom 6PRIM fent clic a la icona , i tot seguit executeu-la amb la icona per comprovar el resultat:
    • En aquesta consulta no s'ha establert cap criteri de selecció, en el resultat apareixen tots els alumnes del centre a tots els anys en els quals s'han matriculat alguna vegada, en total 1302 registres.

Criteris de selecció

Els criteris de selecció són els elements de la consulta que us permeten filtrar la informació pel contingut d'un camp determinat.

1. Aplicar criteris de selecció a una consulta:
    • Passeu a la modalitat de disseny de consulta fent clic a la icona .
    • Establiu els següents criteris de selecció a la consulta: dins el camp CURS_ACAD poseu 2002, dins el camp ETAPA poseu PRI, dins el camp NIVELL poseu 6, i dins el camp GRUP poseu A.

1. Guardeu els canvis amb la icona i feu clic a la icona per veure el resultat. D'aquesta manera s'hauran recuperat els 25 alumnes de 6è de primària del curs 2002-03, però interessaria que estiguin ordenats alfabèticament.

Criteris d'ordenació

1. Aneu a ordenar-los alfabèticament:
    • Passeu novament a la modalitat de disseny fent clic a la icona i, a la línia Orden dels camps COGNOM1, COGNOM2 i NOM de la consulta, seleccioneu Ascendente, i ja que esteu posats, desmarqueu la casella de verificació de la línia Mostrar del camp CURS_ACAD de la consulta, doncs es tracta d'una informació redundant.

1. Guardeu els canvis i executeu novament la consulta per comprovar el resultat.
  2. Feu clic a la icona per visualitzar el resultat de la consulta, tal com sortiria per la impressora.
  3. Per últim, imprimiu la consulta i sortiu del programa.