Bloc DP
Formació TIC en centres educatius
Pràctica DP113. Extreure informació de l'Enciclopèdia Catalana Bàsica

Aquesta pràctica consisteix a localitzar un text, seleccionar-ne el contingut, copiar-lo i passar-lo a un processador de text, des d'on podeu modificar-lo.

L'Enciclopèdia Catalana Bàsica és una enciclopèdia en llengua catalana, de l'editorial Proa.
És una obra de consulta tipus enciclopèdic, que cobreix totes les àrees de l'activitat humana: arts, tecnologia, biografies, història, geografia, etc. Incorpora diversos índexs temàtics per localitzar entrades, té connexions hipertextuals entre diferents conceptes relacionats i mecanismes de cerca de text.

Funciona amb el programa Adobe Acrobat, i amb el Quick Time, per a la visualització de vídeo digital.

Contingut i ús

El menú principal permet escollir entre sis índexs diferents: general, biografies, topònims, mapes, il·lustracions i fotografies. A més, conté l'ajuda i la sortida des de qualsevol menú.

En escollir un menú, us presenta una pàgina que conté l'índex ordenat alfabèticament i per agilitar la cerca d'un ítem (presenta les entrades de les lletres de l'abecedari), podeu fer clic sobre la lletra que correspon a la inicial del terme buscat, accedint a la primera pàgina que conté mots que comencen per aquesta inicial.

Un cop localitzada la paraula, només cal fer-hi un clic i us portarà al punt del text on és.

La pantalla de l'Enciclopèdia Catalana Bàsica té quatre àrees ben diferenciades:

• A la part superior, la barra d'eines. Si accioneu Ctrl + Majús + M, surt la barra de menús.
  • A l'esquerra, l'àrea de menú d'índex i de vista general del document.
  • A baix, l'àrea de la barra d'estat.
  • A la part central, l'àrea de visualització del document.

Text

Aquesta pràctica consisteix a localitzar un text, seleccionar-ne el contingut, copiar-lo i passar-lo a un processador de text, des d'on podeu modificar-lo (resumir-lo, eliminar parts que no interessen, ordenar dades, donar forma al text...) i incorporar-lo a un treball determinat o imprimir-lo.

1. Introduïu el CD-ROM de l'Enciclopèdia Catalana Bàsica a la unitat corresponent.
  2. Si no està instal·lada, obriu la icona El meu ordinador i observeu el contingut del CD. Seleccioneu el fitxer Instal.exe i executeu-lo. Seguiu les instruccions dels quadres de diàleg per instal·lar-lo.
  3. Una vegada instal.lada, feu doble clic sobre la icona per executar-la.
  4. A la pàgina principal de l'Enciclopèdia Catalana Bàsica, feu clic sobre el botó Índex General.
  5. Aneu a la lletra "E", i ara seleccioneu l'entrada Ebre, delta de l'.
  6. Apareix el text l'entrada que heu seleccionat a l'àrea de contingut. Seleccioneu l'eina de Seleccionar text. Marqueu tot el contingut de l'entrada Ebre, delta de l'.
  7. Copieu la selecció des del menú Edición | Copiar o Ctrl + C. Si no surten els menús, premeu les tecles Ctrl + Majús + M
  8. Executeu el programa .
  9. Enganxeu-lo, amb l'opció Pegar del menú Editar o Ctrl+V.
  10. Ara cal que modifiqueu aquest text: elimineu les parts que no interessen, doneu-li forma, etc.
  11. Finalment, imprimiu el document.

Imatges

Quan allò que voleu copiar de l'Enciclopèdia són imatges, dibuixos, fotografies o il·lustracions, per inserir en un treball o per editar en un programa de dibuix o simplement imprimir-les, cal seguir uns procediments semblants a la pràctica anterior.

1. Aneu a Il·lustracions, fent clic en aquest botó del menú principal.
  2. Escolliu la lletra "F", i seleccioneu flor (parts).
  3. Moveu el contingut de la finestra del text, amb la icona de la de la barra d'eines, fins que la imatge surti bé a la pantalla.
  4. Si no surten els menús, premeu les tecles Ctrl + Majús + M. Aneu al menú Herramientas | Seleccionar gráficos i amb el punter del ratolí, seleccioneu tot el gràfic a copiar.
  5. Copieu la selecció des de Edición | Copiar o Ctrl + C.
  6. Aneu al programa de destinació, , i enganxeu-la.

Aquesta pràctica està basada en el curs Informàtica i necessitats educatives especials.