Bloc DP
Formació TIC en centres educatius
Pràctica DP126. El joc "Memòria de xiulets" del CD-ROM Trampa Papú

Pràctica que treballa el joc "Memòria de xiulets" del CD-ROM "Trampa Papú".

Exemple del continguts d'una unitat didàctica del CD-ROM "Trampa Papú".

Descripció del joc: Memòria de xiulets

El joc consisteix a trobar les parelles de personatges que xiulen la mateixa melodia. L'usuari ha de fer clic sobre un dels personatges per escoltar la melodia que xiula i, després, fer clic sobre el personatge que cregui que entona la mateixa melodia.

A la pantalla es poden veure els personatges mig amagats entre la vegetació. Segons el nivell de dificultat, n'hi ha més o menys. Cal observar que en els tres nivells de dificultat, cada cop que s'encerta una parella, els dos personatges desapareixen de la pantalla, de forma que la dificultat decreix conforme s'avança en la resolució del joc. El so és imprescindible per resoldre aquest joc, ja que cal escoltar bé les melodies que xiulen els personatges per trobar-ne les parelles. El so d'encert indica que s'ha encertat una parella, mentre que el d'errada indica que les melodies no coincideixen.
El joc s'acaba quan s'han trobat totes les parelles o bé quan s'ha acabat el temps. Habilitat Principal: memòria i Secundària: musical.

Instruccions Ot:

Troba les parelles de personatges que xiulen la mateixa melodia.

Pistes bruixa:

1. Un dels nostres personatges s'ha passejat pel bosc xiulant diferents melodies. Podràs trobar-lo, mig amagat, a cada lloc on ha xiulat. Si hi fas clic, podràs escoltar la seva tonada. Cal que trobis els dos llocs on ha xiulat la mateixa melodia.
  2. Escolta bé les melodies i no et confonguis. N'hi ha que s'assemblen, però, per encertar-la, has de trobar les parelles de tonades que són exactament iguals.
  3. Mmmh! Jo ja no et puc ajudar més. Afina l'oïda i molta sort!

Paràmetres dels nivells de dificultat: Prudent, valent i temerari.
Nombre d'oportunitats són infinites.
Temps suggerit: 271, 308, 441.
Nombre de parelles: 10, 12, 15.
N. possibles melodies: 28.
Resposta quan encertes: so d'encert i la parella de personatges desapareix.
Resposta quan erres: so d'errada i els personatges es tornen a amagar.

Observacions en els usuaris de prova:

Aquest joc treballa a la vegada la memòria auditiva i la visual, ja que no només s'han de recordar les tonades que xiulen els personatges, sinó que cal tenir present on és el personatge que ha xiulat cada melodia. S'ha observat que la majoria de jugadors fan clic sobre els personatges per escoltar les seves tonades sense cap ordre preestablert.

Els jugadors que han repetit aquest joc moltes vegades elaboren estratègies que els faciliten la memorització del lloc que correspon a cada melodia. Per exemple, s'han observat jugadors que trien un, dos o tres personatges, escolten les seves melodies, i després van fent clic a la resta de personatges fins que troben les parelles dels primers. També hi ha casos en què es fa una exploració ordenada dels personatges, per files o columnes, per exemple.

Aquesta pràctica està basada en la revista del SATI.