Bloc DP
Formació TIC en centres educatius
Pràctica DP132. Descarreguem un vídeo digital

Introducció

Una selecció de la col·lecció de vídeos didàctics del Departament d'Educació i d'altres materials audiovisuals d'interès educatiu ha estat digitalitzada per poder ser distribuïda via Internet.

La videoteca digital té dues opcions d'utilització:

• La primera, i més recomanable, representada per la icona del disquet, consisteix a descarregar de la xarxa al disc dur de l'ordinador el fitxer que correspon al vídeo seleccionat. La visualització és aleshores uniforme i en tot moment es té la possibilitat d'avançar i retrocedir a voluntat. Aquesta és la proposada en aquesta pràctica.
  • La segona opció és la presentació del vídeo mentre es va descarregant en temps real (streaming) a mesura que arriba a l'ordinador. Aquesta modalitat de visualització en directe, que correspon a la icona de la càmera, pot veure's afectada per les congestions i incidències de la xarxa, per la qual cosa és recomanable fer servir una connexió ADSL per minimitzar aquests problemes.

1. Executeu el navegador Firefox.
  2. Accediu a la web Videoteca digital:
  3. Us apareix la pàgina següent (vegeu figura 1):

Figura 1

1. Els formularis de cerca de la part esquerra de la pantalla permeten la selecció del material de la videoteca digital. Suposem que voleu cercar un vídeo digital que parli del "sol com a font d'energia" i que es pugui passar als alumnes de primària.
  2. A l'apartat TÍTOL escriviu sol, a DESTINATARIS premeu la icona : s'obre una finestra amb una llista de destinataris; feu clic a Educació primària. A l'apartat TEMA, escolliu l'àrea de Coneixement del medi: el medi natural. Per últim, premeu el botó Cercar (vegeu figura 2).

Figura 2

1. Feu doble clic sobre El sol i contesteu les preguntes següents:

Nom del vídeo
Quina durada té?
De què tracta?
Està en llengua catalana?
Es pot aplicar a altres etapes educatives?
Quin any es va fer?

1. Aneu a descarregar el vídeo El sol:
    • Feu clic sobre la icona : us apareix una finestra informativa que explica com s'ha de fer la descàrrega (vegeu figura 3).

Figura 3

• Deseu-lo a la carpeta tic\blocdp.

1. Per visualitzar-lo, obriu l'Explorador del Windows, cerqueu la carpeta tic\blocdp i feu doble clic a sobre del seu nom (2mt10.ram).

Per poder visualitzar els vídeos i fa falta instal·lar el Real Player (versió Real Player 8 o superior).