Bloc DS
Formació TIC en centres educatius
Pràctica DS103. Materials TIC per a l'ESO

Introducció

La incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) al currículum de les diferents àrees de coneixement de l'educació secundària obligatòria, sobre tot a l'àrea de tecnologia, han aconsellat a la SGTI la creació i publicació de materials que facilitin al professorat aquesta integració.

El professorat ja disposa de recursos variats per a emprar les TIC a les seves classes. En són excel·lents exemples les pàgines d' Escola Oberta del Web de la XTEC i també els materials d'Internet a l'aula i les Unitats didàctiques que van ser seleccionades en el concurs públic de l'any 2002. L'alumnat pot accedir al portal edu365.com on trobarà també diversitat de propostes.

Ara bé, vista l'actual proposta curricular relativa a l'ús didàctic de les TIC, la SGTI va creure necessari posar a l'abast del professorat i l'alumnat un conjunt de materials que tractessin de manera exhaustiva aquests continguts pel que fa a l'àrea de tecnologia i a les eines informàtiques.

1. Executeu el navegador Firefox.
  2. Escriviu l'adreça http://www.xtec.net , us sortirà la pàgina principal de la XTEC
  3. Activeu l'opció , es troba a la part de dalt a la columna de l'esquerra.
  4. S'obrirà la pàgina d'Escola Oberta, feu clic a l'enllaç Tecnologia. A la nova pantalla
    hi trobareu l'enllaç Materials TIC per a l'ESO, feu clic a sobre d'ell o bé a la icona . Us apareixerà la següent pantalla. Vegeu figura 1.

Figura 1

1. Feu clic a sobre d'Àrea de tecnologia, tot seguit, feu clic a sobre Materials per al professorat, s'accedeix a una pàgina on es podrà consultar:
    • El currículum oficial de l'àrea.
    • Els objectius terminals TIC del primer i segon cicle.
    • Les guies dels materials dels diferents cursos amb periodització i normes per a la seva utilització.
  2. Feu clic a sobre de Currículum. En aquest apartat, podeu tenir accés, per a llegir-lo o recuperar-lo, al document, en format PDF, El currículum oficial de l'àrea de Tecnologia,
    • Activeu-lo i reviseu el contingut.
    • Retrocediu a la pàgina anterior.
  3. Accediu, fent clic a sobre de l'enllaç corresponent, als objectius terminals corresponents al Primer cilce i Segon cicle. Obtindreu, en cada cas, la llista d'aquells que estan relacionats amb l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
  4. L'enllaç Guies didàctiques, us adreçarà a una pàgina central on trobareu l'explicació oficial sobre el que es pretén assolir en aquell curs amb l'alumnat, i els apartats que hi ha desenvolupats, cadascú d'ells amb la seva guia pròpia.
    • Feu clic a sobre de l'enllaç Primer curs de Guies didàctiques
    • De la pàgina central, feu clic a sobre de Aplicacions de creació, edició i producció de textos i reviseu-ne el contingut que haureu obtingut.
    • Feu clic a sobre de l'enllaç Segon curs de Guies didàctiques
    • De la pàgina central, feu clic a sobre de disseny gràfic de l'apartat Representació gràfica i reviseu-ne el contingut.
    • Si és del vostre interès, podeu accedir a altres continguts de les guies didàctiques.
  5. Torneu a l'inici fent clic sobre l'enllaç
  6. Feu clic a sobre de Material per a l'alumnat.
  7. De la pàgina central, feu clic a sobre de creació, edició i producció de textos i accediu als diferents apartats del material:
    • Feu clic, de la barra de navegació de l'esquerra, a l'enllaç del bloc Imatges, dibuixos i WordArts.
    • Aquesta primera pàgina desenvolupa els continguts relacionats amb les pràctiques que es proposen al bloc.
      • Objectius del bloc
      • Nocions sobre el tractament de objectes gràfics al Word.
      • Animacions per a il·lustrar les nocions que s'expliquen que s'activen en fer clic a sobre de l'icona. Un cop acabada la reproducció, es tanquen automàticament. Activeu la primera d'elles.
    • A la pàgina, hi és l'enllaç que envia a les pràctiques proposades, corresponents al bloc. S'accedeix fent clic a l'icona del principi o del final de la pàgina.
      • Accediu a la pàgina de pràctiques del bloc fent clic a l'icona
      • Reviseu el contingut de les dues pràctiques que es proposen.
  8. Accediu a altres materials dels diferents cicles i cursos.