Formació en MAV en centres educatius
   
Enrera
Educació en comunicació audiovisual a secundària
Imprimir
Pràctica ES101. "Com veure la TV?": un material didàctic a l'abast per treballar el món de la televisió
   

És el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) qui ha editat aquest material didàctic pensat per treballar amb els infants i els joves el món de la televisió. Des d'aquesta proposta, s'ofereixen idees i materials per incitar l'alumnat a veure les imatges amb ulls crítics i a analitzar-ne els trets més significatius. Es pretén contribuir de forma decidida en la formació de telespectadors amb capacitat de descobrir quina és la dimensió comunicativa en què es mou el món de la televisió, quin és el seu llenguatge, i quina és, també, la influència que exerceix en nosaltres individualment i col·lectivament des de la lògica de les emocions.

   
  Aquesta publicació consta de tres guies didàctiques i tres cintes de vídeo amb material audiovisual de suport que giren al voltant de tres grans àmbits: els relats de ficció, els informatius i la publicitat.
 

Bona part de les propostes didàctiques que es presenten al voltant d'aquests àmbits estan pensades per ser dutes a terme amb alumnes d'ensenyament secundari, tot tenint en compte les diferents àrees del currículum (llengua, literatura, ciències socials, educació artística...), cosa que les fa més fàcilment aplicables a l'aula si us proposeu treballar aquesta qüestió.

Si al vostre centre no disposeu d'aquests materials, podeu demanar-los a la Coordinació d’Audiovisuals (smav@xtec.net) o trobar-los al vostre Centre de Recursos Pedagògics , o consultar-ne la disponibilitat a la seva mediateca penjada a Internet.

 

 

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Es aquesta pràctica, es proposa un apropament a les activitats plantejades en els materials descrits valorant la possibilitat de ser dutes a terme i el nivell d'adaptació que això pot suposar al vostre centre.

Aquests són els temes que es tracten a cada un dels àmbits mencionats:

ÀMBIT 1: RELATS DE FICCIÓ
- L'audiovisual a la tradició narrativa
- Característiques de la narració audiovisual
- La narració audiovisual com a transmissora de valors

ÀMBIT 2: ELS INFORMATIUS

- Els criteris informatius
- La importància de la imatge en la selecció de la informació a la televisió
- El llenguatge visual i les notícies
- La selecció del missatge
- Els condicionants estructurals dels informatius de televisió
- La forma de les notícies de televisió
- La realitat social i la televisió

ÀMBIT 3: LA PUBLICITAT
- A qui va destinada la publicitat
- Publicitat, necessitats i desitjos
- El benefici del producte
- L'estratègia creativa de la publicitat
- El tractament narratiu i formal als espots publicitaris
- Els valors en la publicitat
- Publicitat institucional
- Les campanyes electorals
- Tècniques de publicitat indirecta
- Publicitat i art

A la vista dels temes i tenint a les mans els materials dels quals es parla (les tres guies més els tres vídeos), dividiu-vos en tres grups per repartir-vos cada un dels tres àmbits. Valoreu en petit grup els aspectes següents:

  • El tractament que es dóna als continguts. Què es vol treballar fonamentalment?
  • Les propostes d'utilització didàctica de la guia. Com se us suggereix que utilitzeu el material i quin tipus de metodologia se suposa que heu d'utilitzar.
  • La relació que s'estableix entre les àrees i les activitats que es proposen. És factible i suggeridor dur a terme les activitats proposades lligades estretament a determinades àrees?
  • Trieu una activitat de l'àmbit que treballeu i prepareu-la conjuntament per poder explicar-la als altres dos grups.

Posada en comú: els tres grups comenten les idees més importants de cada una de les tres primeres qüestions plantejades i s'expliquen la posada en pràctica de l'activitat triada.

   
 
Amunt