| ||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Pràctica ES5. Els herois i les heroïnes virtuals a debat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Quan veiem una pel·lícula, llegim un llibre o ens capfiquem en una trepidant acció de videojoc, els personatges són essencials. Ens agrada una història en particular, perquè hem trobat uns personatges amb els quals ens identifiquem. El significat que extraiem d'una narració, l'actitud que adoptem enfront d'ella i les emocions que aquesta ens desperten, depenen, en part, dels valors que tenen els seus personatges i de la facilitat amb què ens hi identifiquem. Aquests personatges prenen una dimensió més gran quan els donem el tractament d’herois. Des de la literatura clàssica, l’heroi s’ha proposat com a model per a la societat, ell és el posseïdor dels valors que els individus han d'assumir, seguir i respectar per ser socialment acceptats. Aquest aspecte també ha estat promocionat per les cultures posteriors. L’heroi ha volgut ser el reflex d’aquells valors que cada moment històric ha considerat més adequats. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els patrons pel que fa a la forma, els valors i les característiques dels herois han anat variant durant el temps, però ha estat en aquests últims anys, i amb l’ajut dels intercanvis culturals entre els diferents pobles, que han aparegut una munió d’herois que representen uns valors molts diversos i moltes vegades contradictoris. Podeu analitzar els exemples de Matrix, un superheroi per lluitar contra les màquines que dominen el planeta, o bé Lara Croft, una versió femenina de l’aventurer a la recerca de tresors. Aquests herois són els que ara per ara proposen uns valors i unes pautes de comportament determinats, que d’alguna manera afecten els nois i noies d’avui. Cal valorar-los i analitzar-los per veure quines són les seves propostes i quina relació poden tenir amb la nostra societat. Com que les produccions literàries, audiovisuals i informàtiques són cada cop més abundants, s'han generat grans quantitats de nous herois que estan presents en els entorns dels joves. Dissenyats per creadors cada vegada més diversos culturalment i ideològicament, la diversitat es reflecteix en els joves amb les seves lectures, programes o entreteniments, molts amb herois com a protagonistes o conductors dels discursos ideològics. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Us proposem comparar algunes de les característiques més sobresortints dels actuals herois i heroïnes amb les dels herois i heroïnes d'altres èpoques, per reflexionar sobre si, en el fons, han estat sempre els mateixos models els que ens han encisat. En grups de dos/tres persones, trieu dos herois o heroïnes Aquests personatges han de mantenir una distància en el temps i unes diferències prou marcades per introduir el debat posterior. Amb l'ajut del quadre següent procureu caracteritzar-los. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A partir d'aquí, podeu analitzar quines són les diferències i semblances més marcades entre els diferents herois que heu triat. Per extensió, podeu fer-ho amb altres herois que tingueu pensats. - Creieu que són significativament diferents els actuals herois dels d'abans?
Aquesta activitat us pot servir també per veure i analitzar quines són les tendències actuals de les històries contades o interactives que omplen l’univers dels joves. Podeu analitzar i reflexionar sobre diversos aspectes. Aquí teniu unes quantes qüestions per debatre entorn als herois:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||