|
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les característiques del so digital i familiaritzar-se amb el funcionament del programa "Audacity". |
|||||||
El so digital | |||||||
El so és la sensació per la qual percebem els canvis de pressió i densitat de l'aire que es transmeten en forma de vibracions. Tal com hem vist, els aparells digitals poden treballar únicament amb seqüències de xifres numèriques. Si volem treballar el so amb l'ordinador ens caldrà obtenir una representació numèrica d'aquestes vibracions. Primer cal convertir les vibracions de l'aire en oscil·lacions d'un corrent elèctric. D'això se n'encarreguen els micròfons i altres aparells similars. La imatge que veiem en un oscil·loscopi connectat a un micròfon és una analogia dels canvis que el so provoca en la pressió de l'aire al llarg del temps. També rep el nom de representació analògica. |
|||||||
Un micròfon connectat a un
oscil·loscopi que mostra una representació analògica
del so d'un diapasó
|
|||||||
El segon pas consistirà a mesurar a intervals regulars la intensitat del senyal elèctric que dóna el micròfon. La col·lecció de valors obtinguts serà ja una representació digital del so. En el procés de digitalització hi intervenen tres factors:
Els valors que escollim per a cada un d'aquests tres paràmetres determinaran la qualitat de la digitalització, i ens indicaran també el nombre de bytes que necessitarem per a emmagatzemar les dades recollides. |
|||||||
|
|||||||
Procés de digitalització
a baixa qualitat i alta qualitat
|
|||||||
Tècniques de compressió del so digital | |||||||
Les dades provinents d'un enregistrament digital d'àudio poden ocupar molt d'espai, especialment si la digitalització s'ha realitzat a alta qualitat. Per exemple, per digitalitzar una cançó de 3 minuts de durada a 44.100 Hz es realitzen gairebé 8 milions de lectures:
Si l'enregistrament és estereofònic caldrà multiplicar aquest valor per 2, i si les lectures es fan a 16 bits (que és el normal) necessitarem 2 bytes per emmagatzemar cada una de les xifres recollides. En total l'enregistrament ocuparà:
És a dir, gairebé 32 milions de bytes per només una cançó! Necessitaríem més de 20 disquets d'1,4 Mb per guardar-la, i hauríem d'invertir més d'una hora si la volguéssim enviar per internet amb un mòdem. Els códecs són algorismes matemàtics que permeten comprimir les dades, fent que ocupin molt menys espai. La paraula còdec ve de la contracció de les expressions COder i DECoder. El Windows incorpora uns quants còdecs especialitzats en àudio, i d'altres especialitzats en vídeo. Per veure la llista de còdecs aneu al tauler de control i remeneu per les pestanyes de la icona Multimèdia (o "Sons i multimèdia", segons la versió del Windows que estigueu fent servir). Sempre que es fa servir un còdec es perd una mica de qualitat, ja que s'acostumen a sacrificar algunes dades que els nostres sentits gairebé no perceben. Per això convé fer el procés de compressió una sola vegada, quan ja haguem realitzat totes les modificacions desitjades a les dades originals. Els còdecs d'àudio més usuals són:
Si consulteu la llista de còdecs des del tauler de control veureu que n'hi ha molts més, i probablement en el futur n'apareixeran de nous. |
|||||||
Formats d'emmagatzematge | |||||||
Les seqüències numèriques provinents d'una digitalització d'àudio es poden emmagatzemar i transmetre en formats molt diferents:
|
|||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||
Aquesta pràctica consistirà a instal·lar el programa Audacity i fer-lo servir per a realitzar alguns enregistraments. Per realitzar-la necessitareu un micròfon i auriculars o altaveus. |
|||||||
Instal·lació del programa Audacity | |||||||
L'Audacity és un programa de codi obert. Això significa que es pot descarregar lliurement d'internet, i que el seu codi font està disponible per a tothom que vulgui consultar-lo, modificar-lo o distribuïr-lo, sempre que es respectin certes condicions expressades a la llicència d'ús. Amb els programes de codi obert es defensa la idea de que el treball cooperatiu pot servir per a generar projectes de qualitat. A la pàgina http://www.xtec.es/fie/eines hi trobareu la darrera versió del programa, en una distribució especial que inclou la traducció al català i les llibreries necessàries per treballar amb fitxers MP3 i filtres VST. També hi ha un instal·lador del programa al CD-ROM de materials de formació, però correspon a una versió anterior que presenta alguns problemes d'estabilitat. Descarregueu l'instal·lador de la pàgina indicada, executeu-lo i seguiu les indicacions que apareixeran a la pantalla. Quan arribeu al final del procés tindreu una icona del programa a l'escriptori i una altra al menú inici. |
|||||||
Introducció al funcionament de l'Audacity | |||||||
L'Audacity és un editor de so digital multipistes. En posar-lo en marxa observarem tres barres d'eines i una barra d'estat:
Si deixeu el cursor damunt de cada un dels botons i controls us apareixerà una etiqueta amb una breu descripció de la seva funció. L'audacity treballa amb pistes, que es representen en forma de finestres horitzontals que es van col·locant una damunt de l'altra. Per crear una pista hem de fer un enregistrament. |
|||||||
Realització d'un enregistrament amb el micròfon | |||||||
Abans de començar a enregistrar convé establir les característiques de les dades que volem obtenir: Com que farem servir un micròfon només necessitarem un canal (a no ser que tingueu un sistema estereofònic de dos micròfons), i per a enregistrar veu humana en tindrem prou amb una resolució de 22 KHz:
És probable hagi quedat un fragment de silenci davant i darrera de l'enregistrament. Intentarem esborrar-los, fent que les dades quedin ajustades al fragment de la lectura:
|
|||||||
L'Audacity i els fitxers | |||||||
L'Audacity fa servir un format propi per a desar els fitxers, que només ell entén. Aquest format és útil per a desar projectes complexos, amb múltiples pistes, i amb els que volguem treballar al llarg de més d'una sessió. Si volem escoltar o fer servir els sons creats amb l'Audacity amb altres programes caldrà exportar-los. Hi ha tres opcions, que es troben al menú Fitxers: exportar a WAV sense comprimir, exportar a MP3 o exportar a Ogg - Vorbis. Recordeu que els formats comprimits sacrifiquen una mica de qualitat per a obtenir unes mides de fitxer acceptables. Per aquesta raó l'exportació a MP3 o a Ogg ha de ser sempre el darrer pas en l'edició d'un projecte. Cada vegada que importem i exportem un fitxer de so comprimit perdem una mica de qualitat. Els formats comprimits (MP3 i Ogg) tenen la possibilitat d'incorporar unes etiquetes anomenades ID3 tags, que identifiquen algunes propietats de l'enregistrament: títol, autor/a, intèrpret, any d'enregistrament, etc. També hi ha la possibilitat d'importar fitxers de diversos formats, des del menú Projecte - Importa àudio. Ara provarem a desar el so que hem enregistrat, en format estàndard i en format comprimit:
Aquest enregistrament no el desarem en format aup (projecte audacity), ja que té només una pista i no el volem modificar més. Per acabar, obriu l'explorador del Windows i busqueu la carpeta on heu desat els tres fitxers. Compareu les mides de cada un d'ells: veureu com el format WAV, que és l'únic no comprimit, ocupa molt més espai que els altres dos. Si proveu a escoltar-los amb el Media Player Classic veureu que la qualitat és molt similar. |
|||||||
Obtenció de fitxers WAV comprimits | |||||||
Tal com s'ha vist en parlar dels formats d'àudio digital, les dades dels fitxers WAV no han de ser forçosament en format PCM sense comprimir. El Windows té un sistema d'administració dels còdecs anomenat ACM (Audio Compression Manager) que permet crear fitxers WAV comprimits. Aquest tipus de fitxers resulten molt pràctics per a programes que únicament reconeixen el so digital si el fitxer porta l'extensió WAV, com ara el Clic 3.0. La versió 1.2 de l'Audacity no permet generar directament fitxers WAV comprimits, però si ens podem fer servir l'enregistrador de sons del Windows com a conversor. Els passos serien aquests:
|
|||||||