Simulacions amb l'Interactive Physics

Trieu dues de les cinc propostes següents

OPCIÓ A: mecanisme de jou escocès

Aquest mecanisme transforma el moviment circular de la maneta en un moviment rectilini (moviment oscil·latori harmònic simple).

Un motor fa girar la maneta groga, que es troba unida amb una articulació al pistó vermell.
El pistó vermell llisca al llarg d'una ranura vertical que hi ha a l'objecte negre en forma de T. L'objecte negre es mou al llarg d'una ranura horitzontal.

Considereu si les articulacions canalitzades han de ser de clavilla o rígides. Haureu d'indicar que determinats objectes no han de xocar.

Si voleu veure aquesta simulació en modalitat de reproducció, podeu obrir des de l'Interactive Physics el fitxer m3e1jouescoces.IP que es troba en la carpeta del curs dins del directori fitxers. Si esteu connectats a Internet també podeu descarregar-lo en format zip, fent clic en el següent enllaç m3e1jouescoces.zip. Posteriorment haureu de descomprimir-lo i obrir-lo des del programa Interactive Physics.

Si heu optat per aquest exercici guardeu-lo com a identificadorm3e1.ip.

OPCIÓ B: mecanisme de retorn ràpid

Aquest mecanisme parteix d'un moviment circular uniforme de la maneta i provoca en el bloc 4 un moviment oscil·latori lent en un sentit i ràpid en l'altre.

Un motor fa rodar la maneta 1, que està unida amb una articulació a la baula 2, la qual està unida per una articulació canalitzada a la baula vermella 3.
L'extrem inferior de la baula 3 està unit amb fons a una articulació, mentre que una barra uneix l'extrem superior amb el bloc 4, que es mou sobre una taula fixa.
Compte amb els objectes que se superposen i que han de tenir activada l'opció No Chocar.

Si voleu veure aquesta simulació en modalitat de reproducció, podeu obrir, des de l'Interactive Physics el fitxer m3e1retornrapid.IP, que es troba en la carpeta del curs dins del directori fitxers. Si esteu connectats a Internet també podeu descarregar-lo en format zip, fent clic en el següent enllaç m3e1retornrapid.zip. Posteriorment haureu de descomprimir-lo i obrir-lo des del programa Interactive Physics.

Si heu optat per aquest exercici guardeu-lo com a identificadorm3e2.ip.

OPCIÓ C: sistema pedal-roda a una bicicleta

Es tracta de construir un sistema pedal - maneta - plat - pinyó - roda que simuli la transmissió a una bicicleta.

El plat i la roda estan fixats al fons amb una articulació.
La maneta està fixada rígidament al plat i sobre ella actua una força que gira amb el cos.
El pedal està articulat amb la maneta de manera que pot girar.
El pinyó és un cercle petit concèntric a la roda.
El pinyó i la roda estan fixats entre si amb una articulació rígida de manera que giren solidàriament.
El plat i el pinyó estan units per una cadena, que pot simular-se com un engranatge intern.
Si la simulació està correctament muntada el plat ha de girar cada vegada més ràpid i la roda i el pinyó han de girar en el mateix sentit que el plat però amb una velocitat angular major.

Si voleu veure aquesta simulació en modalitat de reproducció, podeu obrir, des de l'Interactive Physics el fitxer m3e2bici.IP que es troba en la carpeta del curs dins del directori fitxers. Si esteu connectats a Internet també podeu descarregar-lo en format zip, fent clic en el següent enllaç m3e2bici.zip. Posteriorment haureu de descomprimir-lo i obrir-lo des del programa Interactive Physics.

Deseu aquest exercici ( si heu optat per ell) com a identificadorm3e3.ip.

OPCIÓ D: equilibri del sòlid rígid

Observeu la figura:

A la figura, dos pals estan units al terra mitjançant articulacions a les seves bases i mitjançant cordes als extrems superiors. A més, un bloc penja d'unes cordes sostingudes pels pals.
Però el pal vermell no està en situació d'equilibri. Perquè ho estés, hauria d'afegir-se-li un moment d'una força prou gran i en el sentit correcte.
Una simulació com aquesta podria servir per presentar als alumnes, o perquè la consolidin, la idea d'equilibri de moments en un sòlid rígid.

Construïu aquesta simulació o una altra, més o menys semblant, que pugui servir per treballar amb els alumnes l'equilibri del sòlid rígid incorporant moments de forces.

Deseu-la com a identificadorm3e4.ip.

OPCIÓ E: partícules en un cilindre

En aquesta simulació heu de representar un cilindre que conté un gas, representat per unes molècules esfèriques, amb un èmbol sobre el que actua un impulsor de força constant.

Els tres blocs rectangulars de color gris clar estan units rígidament entre si i ancorats al fons. Un èmbol (en gris fosc) pot moure's al llarg d'una guia (articulació canalitzada rígida) i un impulsor de força constant empeny l'èmbol. Diverses esferes, amb velocitats a l'atzar, es mouen dins del cilindre.

Seleccioneu Mundo | Gravedad | Ninguna ( al mòdul següent es tractarà aquest menú) .

Doneu velocitats adequades a les boles i assigneu a l'impulsor una força convenient per tal que l'èmbol es mantingui dins del cilindre però sense arribar al fons.

Recordeu que es tracta d'un gas ideal i els xocs amb les parets i entre les boles són elàstics. Feu també que el fregament sigui zero entre tots els elements del sistema.

Deseu la simulació com a identificadorm3e5.ip.

Lliurament dels exercicis

Eviteu enviar fitxers de més de 100 K . Recordeu-vos d'aplicar l'opció Mundo | Inicia aquí just abans de gravar.

• Envieu els 2 exercicis escollits al vostre tutor/a.