Discapacitat visual i TIC
  Ajut

La tauleta sensible

La tauleta sensible és un perifèric de comunicació amb l'ordinador que facilita l'accés als recursos informàtics a nens i nenes en els primers nivells educatius i a d'altres persones amb necessitats educatives especials. Per les seves característiques, la tauleta sensible és un perifèric:

• flexible, perquè permet adaptar les dificultats pròpies dels programes a les possibilitats i necessitats de cada persona.
  • redefinible, perquè l'usuari pot dissenyar i configurar el seu funcionament.
  • polivalent, perquè se li poden implementar aplicacions i simular diversos teclats.

Descripció de la tauleta sensible

La tauleta sensible té una membrana tàctil que reconeix les posicions per contacte. Té una superfície quadrada de 32 centímetres de costat i 14.400 punts sensibles, distribuits en una trama interior de 120 x 120 punts. És una tauleta digital que s'activa per contacte físic amb la pressió del dit, i per això no necessita cap ratolí ni punter especial.

Es pot connectar a l'ordinador tant pel port paral·lel (Centrònics) de la impressora com pel port de sèrie (RS232), i es gestiona amb un programa resident diferent per a cada port que es configura en fer la instal.lació del programa Tswin.

Existeixen dues versions de tauleta sensible compatibles amb el programa gestor (Tswin). Aquestes versions són el model DIL, de color groc, que té uns cables especials i el model EASY, de color blau, amb cables estàndars RS232 i amb una font d'alimentació externa.

model DIL
model EASY

Avantatges de la seva utilització amb alumnes deficients visuals

Aquest perifèric de comunicació que substitueix al teclat, ens permet situar objectes reals, plantilles en relleu, plantilles amb imatges simplificades, plantilles de color,etc. (En el mòdul 8 d'aquest curs veureu com realitzar aquestes adaptacions)

Aquestes fitxes de treball, es relacionen amb imatges, paraules i sons que apareixen en l'ordinador. D'aquesta manera permet treballar el joc, la manipulació, l'expressió oral i escrita dels alumnes amb necessitats educatives especials.

Fitxes de treball utilitzades amb alumnes d'Educació Infantil
  En la següent taula es presenten les fitxes per ordre d'utilització amb els alumnes amb deficiència visual.

MÚSICA

1.        Cançoner.

2.        Característiques del so: intensitat, direcció, timbre, alçada, durada.

3.        Sons d'animals. (Fixat-hi).

4.        "Memory" d'animals.

5.        "Sac de Gemecs" sons diversos.

·         Descripció general de la làmina.

·         Exploració tactil i/o visual de l'alumne.

·         Identificació de funcions de treball (sortida, informació, pregunta, etc.)

·         Interacció amb l'ordinador.

·         Autoevaluació.

MATEMÀTIQUES

1.        Associa (números 1 -10 amb objectes).

2.        Calculadora parlant:

·          Números.

·          Dictat.

·          Sumes, restes, multiplicacions, divisions.

·          Problemes.

LECTOESCRIPTURA

1.        "Confegir" (formar paraules a partir de determinades lletres de l'abecedari).

2.        ABC. Làmina amb l'abecedari complet per a l'escriptura en un tractament de textos.

3.        Diccionari. (Relaciona la imatge amb la palabra i el so).

4.        Write. (Introducció al tractament de textos per a la creació de frases).

5. El.la. (Associar articles i paraules).

Ampliació d'informació

En el curs D74. Desenvolupament d'aplicacions amb la tauleta sensible. Joaquim Fonoll i Tona Castell, trobareu informació ampliada sobre l'ús, i creació d'activitats amb aquest perifèric.
Podeu trobar alguns d'aquests materials i el programari a l'adreça

Atenció !

La tauleta sensible és una dotació del Departament d'Educació de la Generalitat, i en cas de no tenir-la i precisar-la per algun alumne, es pot sol·licitar al Departament.