Enrera
Mòdul 4
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

Iniciació a les TIC. Jocs i entreteniments educatius

Ceguesa

   

L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar un esquema del programari d'entreteniment que es pot utilitzar a l'aula amb alumnes amb ceguesa durant l'etapa d'iniciació a les TIC.

Generalment durant aquesta etapa no s'introdueixen els programes tiflotècnics (revisors de pantalla) explicats en el mòdul 3. El principal motiu és no complicar la tasca de l'alumne i l'accés a l'ordinador amb programes complementaris. Per això s'opta per la utilització de perifèrics i programari dissenyats per facilitar l'accés a l'ordinador dels alumnes.

Veureu:

 

Atenció !
L'ordinador, per als nostres alumnes, és un instrument bàsic per accedir a la informació, és un mitjà de comunicació, facilita la integració laboral, i també és fonamental en la seva educació i formació personal. La nostra pretensió és que l'alumne amb deficiència visual pugui gaudir, a l'igual dels seus companys, donant els primers passos en la informàtica, de manera lúdica, i a través del joc cap a l'adquisició de les competències bàsiques en Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
   
  Principals dificultats amb que ens podem trobar
Informació

Amb un alumne cec durant l'etapa d'iniciació a les TIC cal partir de la base que en general no pot utilitzar el programari estandar que tenim a l'aula. No fa servir el ratolí, no coneix el teclat i per tant no pot buscar les lletres. Això significa que cal utilitzar un altre maquinari o programari per tal de treballar la informàtica.

Algun d'aquest maquinari o programari el proporciona el Departament d'Ensenyament o l'ONCE a l'alumne que ho precisa perquè pugui treballar a l'aula de l'escola. D'altre més específic el trobarà l'alumne al Centre de Recursos ONCE Catalunya quan assisteixi a les classes de Complementàries.

   
  "El toque mágico"
Pràctica

Aquest és un programa que es treballa amb monitor tàctil i també amb tauleta digitalitzadora. Divideix la pantalla en quatre quadrants, que l'alumne explora i obté instruccions sonores quan toca la pantalla o la làmina en relleu. Es treballen els nombres, l'espai, les lletres i el temps. Situant unes marques en el monitor, l'alumne cec s'orienta i pot jugar seguint les instruccions rebudes.

  1. Busqueu més informació a l'adreça http://www.puc.cl/sw_educ/catalogo/html/toque.html

El monitor tàctil és un perifèric molt útil per tal d'accedir a l'ordinador. A diferència de l'alfombra i la tauleta no es treballa amb el tacte però sí és important,

  • L'exploració sistemàtica de la pantalla.
  • L'estimulació auditiva.
Flash/ Vídeo... Fes clic al fitxer chile per veure un vídeo de demostració.
     
   
 
Imatge de la portada del programa "El toque mágico"
   
   
  Jocs en  OpenOffice Impress o Powerpoint
  Utilitzant el mateix sistema de dividir la pantalla en quatre quadrants per treballar amb un monitor tàctil o una tauleta digitalitzadora es poden crear jocs per a alumnes amb ceguesa.
  Feu clic al fitxer crea joc per veure un exemple.
   
Pràctica
  1. Obriu el powerpoint o l'OpenOffice Impress.
  2. Fareu una presentació nova.
  3. Diapositiva 1. Dividiu la pantalla amb 4 quadrants.Un de cada color amb l'ajut de l'eina de dibuix rectangle.
  4. Diapositiva 2. So del gos i imatge del gos.
    • Insertar imatge. Des de fitxer: gos.bmp
    • Presentació. Transició de diapositiva. Modificar transició. So. Altre so: gos_____.wav
    • Presentació. Configuració de l'acció: Hipervincle a diapositiva 1.
  5. Diapositiva 3. So del cavall i imatge del cavall.
    • Insertar imatge. Des de fitxer: cavall.bmp
    • Presentació. Transició de diapositiva. Modificar transició. So. Altre so: cavall__.wav
    • Presentació. Configuració de l'acció: Hipervincle a diapositiva 1.
  6. Diapositiva 4. So del gat i imatge del gat. Repetiu l'operació 5)
  7. Diapositiva 5. So del gall i imatge del gall. Repetiu l'operació 5)
  8. Ara aneu a la diapositiva 1 i feu els hipervincles a les altres diapositives. Un per cada zona de color.
    • Presentació. Configuració de l'acció: Hipervincle a diapositiva 2, 3, 4, 5..
  9. Graveu la presentació.
  10. Executeu-la.
  11. Com no disposeu de monitor tàctil o tauleta digitalitzadora podeu fer la prova amb el ratolí.
  Comproveu el resultat. Feu clic al fitxer joc presentació.
 
  Ratolí braille VTPLAYER
 

El ratolí braille és un ratolí amb dues cel·les braille que permet jugar a l'ordinador combinant el tacte, el so i el moviment o acció.

Aquest ratolí només està disponible al Centre de Recursos de l'ONCE Catalunya. Només es menciona a tipus d'informació general.

   
 
 
Imatge del ratolí i de les cel·les braille
   
  En aquesta taula podeu trobar alguns exemples de jocs.
   
 

RATOLÍ BRAILLE

(disposa de 2 cel.les Braille i 2 tecles esquerra i dreta laterals)

"BullsEye". Fer diana seguint els contorns i treballant l'orientació en l'espai.

"Hide and Seek". Trobar elements ocults en un espai restringit mitjançant pistes a les cel·les braille que indiquen el sentit a del moviment (pins en moviment).

"Duck Shooting Gallery". Disparar a diferents elements (ànecs i llops) coordinant el tacte (cel·la dreta i esquerra), el so (ordre de disparar) i l'acció (botó superior o inferior).

Rebre informació tactil a través de dues cel·les.

Prestar atenció a la informació auditiva.

Reaccionar prement el clic del ratolí superior o inferior, segons correspongui.

   
Pràctica Fes clic al fitxer vtplayer per veure un vídeo de demostració.
   
  Jocs amb la catifa màgica o amb la tauleta sensible/digital
   
 

Amb els alumnes amb ceguesa es poden fer servir altres perifèrics per jugar.

  1. Fer servir la tauleta sensible/tauleta digital amb fitxes de material adaptades amb textures i materials tàctils per destacar els elements. Pels més petits hi ha cançons, sons d'animals, etc.
  2. Per als que tenen més dificultats o són més petits, sempre es pot utilitzar un joystick o l'alfombra de ball per accedir als jocs d'ordinador.

Pràctica

Pràctica

Per veure una demostració de treball fes clic en el fitxer tauleta.

Feu clic en el fitxer tswin per veure com funciona el programa de la tauleta sensible.

  Aquestes són algunes imatges de fitxes.
   
 
 
Imatge Cançoner
Imatge Associa
   
 
 
Imatge alfombra adaptada
Imatge alfombra de ball
   
  Jocs d'entreteniment
   
Pràctica
  1. Entreu a Internet.
  2. Poseu l'adreça ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/06_Juegos_Cuentos/
  3. Descarregueu al vostre ordinador la demostració de aventuras. TA_demo_Esp.exe
  4. Feu la instal·lació al vostre ordinador seguint les instruccions. Unzip.
  5. Us crea una carpeta amb el nom Code Factory\Time Adventures demo Esp
 
 
Imatge de la pàgina web per descarregar els fitxers de joc
   
 
  1. Executeu el joc. Start.exe
  2. Si voleu simular la situació de l'alumne apagueu el monitor.
  3. L'objectiu del joc és salvar la humanitat!
  4. Amb F12 ens explica l'ajuda del joc.
  5. Amb l'ajut de Fletxa dreta o esquerra us desplaceu per l'habitació. Feu un recorregut per tota l'habitació a dreta i esquerra. Us va informant dels objectes que troba.
  6. Amb F1 teniu una descripció de la pantalla on us trobeu.
  7. Atureu-vos a un objecte. Feu F3 per fer una acció amb l'objecte seleccionat.
  8. Amb F2 podeu mirar l'objecte seleccionat.
  9. Quan arribeu a la porta de l'esquerra feu Intro. Entrareu a l'habitació. Hi ha portes que estan tancades i no s'obren.
  10. Per moure-us premeu la tecla Tabulador, o la Fletxa amunt o avall. Si xoqueu amb el mur premeu Ctrl.
  11. Per sortir preméu M (MENÚ) i amb Fletxa avall aneu fins a sortir. Feu Intro..
  12. Els alumnes cecs s'orienten amb el so i les instruccions del joc.
  Podeu trobar altres jocs a l'adreça http:\\educacion.once.es a l'apartat de Recursos/Juegos educación infantil. Aquests jocs són accessibles amb el teclat i amb tauleta digitalitzadora.
   
   
 
Amunt