Discapacitat visual i TIC

Instal·lació del revisor de pantalla Jaws

Ceguesa

L'objectiu d'aquesta pràctica és descarregar i instal·lar una versió demostració d'un revisor de pantalla utilitzat pels alumnes cecs i algunes vegades per alumnes de baixa visió que precisen del suport d'una síntesis de veu, el Jaws per a Windows, i entendre el aspectes generals bàsics del seu funcionament. Veureu:

El revisor de pantalla Jaws per a Windows

El Jaws és un programa per a persones cegues o de baixa visió que revisa la pantalla

Requeriments del sistema

Jaws és un revisor de pantalla potent per a Windows NT 4.0, Windows 2000 Professional, Windows 98/95/EM i Windows XP Home i Professional.

• Pentium II o superior.
  • Windows XP, Millennium, 2000 o 98.
  • Un controlador de pantalla de color de 16 bit o color veritable (24 o 32 bit).
  • Mínim 128 MB RAM (256 MB recomanats).
  • Tarjeta de so o un sintetitzador compatible SSIL (pel nivell 2).

Instal·lació del Jaws
Atenció !
Si feu la instal·lació a l'escola, assegureu-vos de tenir els permisos del coordinador d'informàtica.

Aneu a l'adreça d'internet ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/04_Revisor_Jaws/ i baixeu-vos el fitxer Jaws50_Esp.exe

Executeu el fitxer Jaws50_Esp.exe que heu descarregat de la direcció web i seguiu les instruccions d'instal·lació.

S'inicia el procés d'extracció d'arxius i la preparació de l'assistent d'instal·lació.

Imatge 1 de la instal·lació del Jaws

Un cop finalitzada l'extracció d'arxius, el programa inicia el procés d'instal·lació. Feu clic a Siguiente.

Imatge 2 de la instal·lació del Jaws

Abans de continuar la instal·lació apareix un missatge per reiniciar l'ordinador. Feu Intro a reiniciar l'ordinador.

Imatge 3 de la instal·lació del Jaws

Un cop reiniciat l'ordinador, continua la instal·lació fins que apareix la pantalla d'acceptació de la Llicència d'usuari. Premeu "Sí" i avanceu fins la següent pantalla.

Imatge 4 de la instal·lació del Jaws

Seleccioneu la instal·lació automàtica, i premeu "Siguiente". S'inicia el procés d'instal·lació dels fitxers, s'adequa el driver de video, la síntesi de veu i finalment s'atorga una llicència provisional.

Imatge 5 de la instal·lació del Jaws

En acabar apareix aquesta pantalla. Feu clic a "Finalizar".

Imatge 6 de la instal·lació del Jaws

Abans de finalitzar ens pregunta si volem que el Jaws s'executi automàticament cada cop que s'arranqui l'ordinador. Feu clic a No.

Atenció !

Els alumnes cecs tenen activada aquesta opció a l'ordinador i així quan entren a l'ordinador ja tenen la síntesis de veu activada i poden moure's per treballar.

Imatge 7 de la instal·lació del Jaws

El procés d'instal·lació finalitza i crea una icona a l'escriptori. També en el menú de programes s'inserta el menú Jaws 5.0.

Atenció !

Tot el procés d'instal·lació anirà acompanyat d'un suport auditiu. Aquest element permet realitzar la instal·lació del producte a les persones amb discapacitat visual.

Aquesta demostració dura uns 30 minuts. Acabat aquest temps cal reiniciar l'ordinador si voleu continuar treballant amb el revisor de pantalla Jaws.

Actualment, ja està en el mercat les versions 6.20 i les 7.1 que impliquem sempre millores sobretot alhora de treballar en internet o en algunes aplicacions més específiques del paquet office de windows.

És important destacar que cap d'aquestes és de moment compatible amb el nou sistema operatiu Windows Vista tot i que s'està treballant perquè apareguin versions posteriors que sí que ho siguin.

NOTA: Si us voleu instal·lar les altres versions del jaws en lloc de la 5.0, el procés que s'ha de seguir és exactament el mateix.