Discapacitat visual i TIC

Iniciació al revisor de pantalla Jaws

Ceguesa

En aquesta pràctica aprendrem els coneixements bàsics per utilitzar Jaws. En uns pocs passos aprendrem com utilitzar les combinacions de tecles bàsiques per a moure's per l'escriptori de Windows, com utilitzar-lo per obrir aplicacions i com desactivar-lo. Amb Jaws, els alumnes poden accedir a pràcticament totes les aplicacions en entorn Windows actuals relacionades amb la informació, educació i treball, sempre que aquestes tinguin un disseny accessible.

Veureu:

Atenció !

Sempre que sigui possible, farem la pràctica utilitzant el teclat. Les persones cegues no poden utilitzar el ratolí i accedeixen als programes de l'ordinador únicament mitjançant el teclat.

La majoria de programes de Windows permeten realitzar les mateixes funcions recorrent els menús amb les anomenades tecles de mètode abreujat com alternativa al ratolí. Un programa accessible per a persones cegues ho serà, entre altres coses, si es poden fer totes les funcions utilitzant el teclat.

Tecles bàsiques de funcionament de l'entorn Windows

Podem obrir, tancar, desplaçar-nos pel menú Inici, escriptori, menús, quadres de diàleg i pàgines Web mitjançant mètodes abreujats de teclat. Aquests mètodes faciliten la interacció amb l'ordinador.

Mostrar el menú Inici Ctrl+Esc
  Recòrrer un menú Fletxa amunt o avall
  Obrir submenú Fletxa dreta
  Seleccionar opció Retorn
  Canviar aplicació activa Alt+Tab
  Tancar l'element actiu o el programa actiu Alt+F4
  Tancar el document actiu en els programes que permeten tenir oberts varis documents simultàneament Ctrl+F4
  Seleccionar l'opció d'un menú Alt+lletra subrallada d'un nom del menú
  Mostrar el menú contextual de l'element seleccionat May+F10
  Obrir el menú contextual de la finestra activa Alt+barra espai

Podeu ampliar les tecles si consulteu l'ajuda de Windows F1 i busqueu el concepte Tecles de mètode abreujat.

Podeu imprimir el document resum de tecles.doc per treballar amb més facilitat.

Iniciar el revisor Jaws

Situats a l'escriptori de Windows inicieu el Jaws de forma manual. Ho fareu utilitzant només el teclat.

1. PremeuCtrl+Esc per obrir el menú d'inici.
  2. Premeu P per seleccionar Programes (si treballeu amb Windows 98) o preméu O (si treballeu en Windows XP), i a continuació preméu la Fletxa dreta per obrir el submenú.
  3. Premeu J fins a seleccionar Jaws 5.0, i obriu el submenú.
  4. Premeu J fins a seleccionar Jaws 5.0, i preméu Retorn.
  5. S'obre la finestra "Asistente de autorización", amb Tabulador aneu a Ejecutar como version de demostración i premeu Retorn.

Imatge per escollir la versió demostració

Ara ja teniu activada la síntesi de veu Jaws. A partir d'aquest moment qualsevol programa que vulgueu iniciar ho fareu a través del botó d'inici, programes. I amb la Fletxa amunt/avall seleccionareu el programa desitjat.

Iniciar altres Aplicacions

Ara obrireu la Llibreta dels Accessoris de Windows.

1. Premeu Ctrl+Esc, P (Programes en Windows 95/98) o O (Tots els programes en Windows XP), per obrir el menú d'inici i a continuació la llista de programes.
  2. Utilitzeu les fletxes amunt i avall per anar a l'aplicació que desitgeu obrir, en aquest cas, el submenú Accessoris.
  3. Premeu Fletxa dreta per obrir el submenú Accessoris.
  4. Baixeu pel submenú fins l'opció Llibreta de Windows amb Fletxa avall.
  5. Quan localitzeu l'aplicació en qüestió, premeu Return per a iniciar-la.
  6. Escribiu algun paràgraf i observeu com el revisor de pantalla us llegeix.
  7. Tanqueu l'aplicació utilitzant Alt+F4. No cal que guardeu el document. Premeu N per respondre el quadre de diàleg que s'obre.

Imatge de la llibreta i el Jaws

Atenció !
Els alumnes cecs tenen activada una opció que inicia el revisor Jaws quan s'arrenca l'ordinador i així quan entren ja tenen la síntesis de veu activada i poden moure's per treballar.

Sortir de Jaws i altres aplicacions

Per tancar Jaws, preméu Ins+F4. En aquest moment finalitza la síntesi de veu. Per sortir de qualsevol aplicació, podeu fer:

1. Preméu Alt+F4.
  2. Apareix un quadre de diàleg. Preméu Tab fins arribar a l'opció desitjada i preméu Return.

Atenció !

Quan tanqueu l'ordinador es tanca també el programa de síntesi de veu Jaws. D'aquesta manera, l'alumne cec disposa de la síntesi de veu en tot el procés de sortida de l'ordinador. No cal tancar-lo prèviament.

Com esteu utilitzant una versió demostració cal reinicialitzar l'ordinador si desitgeu tornar-la a activar.

NOTA: Totes les explicacions d'aquesta pràctica són vàlides per versions més modernes del Jaws.