Enrera
Mòdul 4
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

Introducció a l'estimulació visual

Baixa visió

   

L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar un esquema del programari que es pot utilitzar a l'aula amb alumnes amb discapacitat visual greu en qualsevol etapa per realitzar un entrenament visual.

Com ja heu vist en el mòdul 1 un element fonamental en la baixa visió és "aprendre a mirar" i per això cal un entrenament visual, cal conèixer i adoptar estratègies que ens serveixin per identificar models, objectes, etc. què posteriorment ens seran útils en la vida diària.

Això significa que l'alumne que està a l'aula d'informàtica pot realitzar una doble tasca, l'aprenentatge curricular i l'entrenament visual.

Veureu:

   
  Objectius de treball
Informació

Ara utilitzareu el programari com a eina d'Estimulació visual, treballant de manera lúdica aspectes que estimulin la vista i que serveixin al mestre per descobrir quines àrees de la visió de l'alumne s'han de reforçar. Les passes seran:

  • Realitzar un diagnòstic de quin és el comportament visual de l'alumne.
  • Entrenament i estimulació visual mitjançant el joc amb programari divers.
Atenció !
El diagnòstic del comportament visual dels alumnes el realitza un equip de mestres especialitzat del CRE ONCE Catalunya amb els test de Barraga i Frostig.
   
  Aspectes de la visió que cal entrenar
  Hi ha diversos aspectes de la visió que cal treballar. En aquesta taula trobareu les activitats aconsellades segons l'aspecte que es vulgui reforçar.
   
Informació
 
COLOR
  • Pintar resseguint un model de colors establerts
  • Relacionar objectes diferents del mateix color
  • Reconèixer colors seguint instruccions auditives
  • Trobar el color que se correspon amb el model
CAMP VISUAL
  • Modificar la mida dels objectes
  • Aparició dels objectes en la pantalla
  • Localització
  • Simular una visió túnel per descobrir objectes
  • Seguiment de trajectòries
     
   
PERCEPCIÓ
  • Reconeixement i identificació d'objectes, representacions simbòliques: cares, persones i dibuixos.
  • Detalls interiors: diferències i semblances internes i externes.
  • Memòria visual.
PERCEPCIÓ ESPAIAL
  • Coordinació visomotriu.
  • Còpia de dibuixos, línies i formes
  • Lateralitat
  • Simetries
  • Parcialment visibles
  • Trencaclosques
  • Classificació d'objectes.
     
   
PERCEPCIÓ VISUAL
  • Diferència figura-fons.
  • Parts-Tot, Tot-Parts.
     
   
  Metodologia de treball
Informació

A continuació veureu el mètode a seguir:

  1. Determinar el maquinari: monitor tàctil i/o ratolí. En primer lloc cal determinar quin és el maquinari que utiltizarà l'alumne per al programari d'estimulació visual. Si disposem d'un monitor tàctil facilitarem la tasca a l'alumne, ja que la resposta i coordinació óculo-motriu només dependrà del moviment de la mà. En cas negatiu, utilitzarem el ratolí.
  1. Diagnòstic i entrenament visual. Fet el diagnòstic de l'alumne a través farem la selecció del programari. Inicialmente hi ha una feina d'observació d'un mestre davant l'ús del programari, i d'un instructor informàtic per tal de veure l'actitud de l'alumne, la seva resposta visual, tics, postura davant l'ordinador, etc. Això permet elaborar una pauta d'aspectes a treballar, segons les necessitats de l'alumne: orientació, traç, colors, lateralitat, etc. Aquesta pauta serà la base en sessions posteriors.
Atenció !

En alguns casos l'alumne no pot controlar el ratolí llavors el mestre li fa assenyalar a la pantalla la resposta, com si tingués un monitor tàctil, i després ell mateix fa clic amb el ratolí.

   
  Exemples de situacions possibles
Informació

Les diferents sessions de treball, i l'observació del comportament visual dels alumnes ens permeten crear unes pautes generals que us poden servir d'orientació amb els vostres alumnes. Aquestes són:

  • Un alumne que presenta dificultats d'identificació visual de colors, la seva pauta de treball consisteix en programes variats que treballin de manera lúdica aquest aspecte. Per exemple, pintar seguint un model de colors establert, relacionar objectes diferents del mateix color, reconèixer colors seguint instruccions auditives, trobar el color que es correspon amb el model.
  • Un alumne que presenta dificultats de camp visual, la seva pauta de treball consisteix en programes que permeten modificar la mida dels objectes, la seva aparició en diversos punts de la pantalla, la localització i el seguiment de les seves trajectòries, simular una visió túnel per descobrir objectes.
  • Un alumne que presenta problemes òptic-perceptius, la seva pauta de treball consisteix en programes que permetin treballar el reconeixement i identificació d'objectes (cares, persones, dibuixos), representacions simbòliques (objectes, persones, detalls interiors, figures abstractes i símbols, memòria visual), percepció espacial (coordinació visomotriu, còpia de dibuixos, línies i formes, lateralitat, simetries, elements parcialment visibles, trencaclosques, classificació d'objectes), percepció visual (diferència figura-fons, relació de parts amb tot i el tot amb les seves parts).
  • Per a alumnes amb deficiències associades, o molt petits, que poden presentar problemes motrius o de coordinació óculo-motriu, s'usa programari d'acció/ reacció, programes d'escaneig automàtic amb activació de funcions en polsar una tecla, ús de cursors, i monitor tàctil, i finalment, si és possible, l'ús del ratolí.
Atenció ! Si teniu un alumne a la classe amb discapacitat visual és important conèixer quines són les seves dificultats i així us serà més fàcil trobar les activitats que li són més adients. El mestre itinerant de l'ONCE us orientarà en aquest i altres aspectes.
   
   
  Programari divers per a l'entrenament visual
Pràctica

Hi ha molts programes que acompleixen els requisits d'entrenament visual.

Reviseu el següent programari i ompliu la taula del document taulavisual.doc segons el vostre criteri. Per quin apartat de la taula creieu que aniria bé aquest programari?

  1. Pintar a la web. http://www.edu365.cat | infantil | pintar
  2. Lectura eficaç. http://www.edu365.cat | primaria | lectura eficaç
  3. Trencaclosques. http://www.uptoten.com
  4. Dibuix. http://www.xtec.cat | Escola oberta | NEE | Sati fig-fons.
  5. Ombres. http://www.edu365.cat/primaria/muds/visual/jugaimatges/ombres/index.htm

Afegeix dos exemples de programari que coneguis i creguis que pot ser adient per a l'entrenament visual.

   
   
 
Amunt