|
Introducció a l'estimulació
visual
Baixa visió
|
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar un esquema del
programari que es pot utilitzar a l'aula amb alumnes amb discapacitat
visual greu en qualsevol etapa per realitzar un entrenament visual.
Com ja heu vist en el mòdul 1
un element fonamental en la baixa visió és "aprendre
a mirar" i per això cal un entrenament visual, cal conèixer
i adoptar estratègies que ens serveixin per identificar models,
objectes, etc. què posteriorment ens seran útils en la vida
diària.
Això significa que l'alumne que està a l'aula d'informàtica
pot realitzar una doble tasca, l'aprenentatge curricular i l'entrenament
visual.
Veureu:
|
|
|
|
Objectius de treball |
 |
Ara utilitzareu el programari com a eina d'Estimulació visual,
treballant de manera lúdica aspectes que estimulin la vista i que
serveixin al mestre per descobrir quines àrees de la visió
de l'alumne s'han de reforçar. Les passes seran:
- Realitzar un diagnòstic de quin és el comportament
visual de l'alumne.
- Entrenament i estimulació visual mitjançant el joc
amb programari divers.
|
|
El diagnòstic del comportament visual
dels alumnes el realitza un equip de mestres especialitzat del CRE ONCE
Catalunya amb els test de Barraga i Frostig. |
|
|
|
Aspectes de la visió
que cal entrenar |
|
Hi ha diversos aspectes de la visió que
cal treballar. En aquesta taula trobareu les activitats aconsellades segons
l'aspecte que es vulgui reforçar. |
|
|
|
|
COLOR |
- Pintar resseguint
un model de colors establerts
- Relacionar
objectes diferents del mateix color
- Reconèixer
colors seguint instruccions auditives
- Trobar el
color que se correspon amb el model
|
CAMP
VISUAL |
- Modificar la mida dels objectes
- Aparició
dels objectes en la pantalla
- Localització
- Simular una
visió túnel per descobrir objectes
- Seguiment
de trajectòries
|
|
|
|
|
|
|
PERCEPCIÓ |
- Reconeixement
i identificació d'objectes, representacions simbòliques:
cares, persones i dibuixos.
- Detalls interiors:
diferències i semblances internes i externes.
- Memòria
visual.
|
PERCEPCIÓ
ESPAIAL |
- Coordinació
visomotriu.
- Còpia
de dibuixos, línies i formes
- Lateralitat
- Simetries
- Parcialment
visibles
- Trencaclosques
- Classificació
d'objectes.
|
|
|
|
|
|
|
PERCEPCIÓ
VISUAL |
- Diferència
figura-fons.
- Parts-Tot,
Tot-Parts.
|
|
|
|
|
|
|
|
Metodologia de treball |
 |
A continuació veureu el mètode a seguir:
- Determinar el maquinari: monitor tàctil i/o ratolí.
En primer lloc cal determinar quin és el maquinari que utiltizarà
l'alumne per al programari d'estimulació visual. Si disposem
d'un monitor tàctil facilitarem la tasca a l'alumne, ja que la
resposta i coordinació óculo-motriu només dependrà
del moviment de la mà. En cas negatiu, utilitzarem el ratolí.
- Diagnòstic i entrenament visual. Fet el diagnòstic
de l'alumne a través farem la selecció del programari.
Inicialmente hi ha una feina d'observació d'un mestre davant
l'ús del programari, i d'un instructor informàtic per
tal de veure l'actitud de l'alumne, la seva resposta visual, tics, postura
davant l'ordinador, etc. Això permet elaborar una pauta d'aspectes
a treballar, segons les necessitats de l'alumne: orientació,
traç, colors, lateralitat, etc. Aquesta pauta serà la
base en sessions posteriors.
|
|
En alguns casos l'alumne no pot controlar el ratolí llavors el
mestre li fa assenyalar a la pantalla la resposta, com si tingués
un monitor tàctil, i després ell mateix fa clic amb el ratolí.
|
|
|
|
Exemples de situacions
possibles |
 |
Les diferents sessions de treball, i l'observació del comportament
visual dels alumnes ens permeten crear unes pautes generals que us poden
servir d'orientació amb els vostres alumnes. Aquestes són:
- Un alumne que presenta dificultats d'identificació
visual de colors, la seva pauta de treball consisteix en programes
variats que treballin de manera lúdica aquest aspecte. Per exemple,
pintar seguint un model de colors establert, relacionar objectes diferents
del mateix color, reconèixer colors seguint instruccions auditives,
trobar el color que es correspon amb el model.
- Un alumne que presenta dificultats de camp
visual, la seva pauta de treball consisteix en programes que permeten
modificar la mida dels objectes, la seva aparició en diversos
punts de la pantalla, la localització i el seguiment de les seves
trajectòries, simular una visió túnel per descobrir
objectes.
- Un alumne que presenta problemes òptic-perceptius,
la seva pauta de treball consisteix en programes que permetin treballar
el reconeixement i identificació d'objectes (cares, persones,
dibuixos), representacions simbòliques (objectes, persones, detalls
interiors, figures abstractes i símbols, memòria visual),
percepció espacial (coordinació visomotriu, còpia
de dibuixos, línies i formes, lateralitat, simetries, elements
parcialment visibles, trencaclosques, classificació d'objectes),
percepció visual (diferència figura-fons, relació
de parts amb tot i el tot amb les seves parts).
- Per a alumnes amb deficiències associades, o molt petits, que
poden presentar problemes motrius o de
coordinació óculo-motriu, s'usa programari d'acció/
reacció, programes d'escaneig automàtic amb activació
de funcions en polsar una tecla, ús de cursors, i monitor tàctil,
i finalment, si és possible, l'ús del ratolí.
|
 |
Si teniu un alumne a la classe amb discapacitat
visual és important conèixer quines són les seves dificultats
i així us serà més fàcil trobar les activitats
que li són més adients. El mestre itinerant de l'ONCE us orientarà
en aquest i altres aspectes. |
|
|
|
|
|
Programari divers
per a l'entrenament visual |
 |
Hi ha molts programes que acompleixen els requisits d'entrenament
visual.
Reviseu el següent programari i ompliu la taula del
document taulavisual.doc segons el vostre
criteri. Per quin apartat de la taula creieu que aniria bé aquest
programari?
- Pintar a la web. http://www.edu365.cat
| infantil | pintar
- Lectura eficaç. http://www.edu365.cat
| primaria | lectura eficaç
- Trencaclosques. http://www.uptoten.com
- Dibuix. http://www.xtec.cat
| Escola oberta | NEE | Sati fig-fons.
- Ombres. http://www.edu365.cat/primaria/muds/visual/jugaimatges/ombres/index.htm
Afegeix dos exemples de programari que coneguis i creguis que pot ser adient per a l'entrenament visual.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|