Discapacitat visual i TIC

Programari específic d'estimulació visual

Baixa visió

L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar el funcionament d'algún del programari que es pot utilitzar a l'aula amb alumnes amb discapacitat visual greu per realitzar un entrenament visual. Veureu:

Programa d'estimulació visual EVO

Informació

Programa informàtic d'entrenament visual que permet treballar diferents aspectes d'estimulació com ara la consciència visual, fixació, canvi de mirada, localitzacions, seguiment horitzontal i vertical, trajectòries lliures, exploracions, etc.

Aquest és un programa que deixa en préstec el mestre itinerant de l'ONCE per a treballar l'entrenament visual de l'alumne a l'aula.

També el podeu descarregar de l'adreça http://educacion.once.es a l'apartat de Recursos / Recursos específicos.

Flash/ Vídeo...

Feu clic al fitxer demoevo per a veure un exemple de joc.

Feu clic al fitxer obrirevo per a veure els passos per iniciar el programa..

A continuació, instal·leu el programa EVO seguint les indicacions següents:

1. Aneu a la carpeta que conté el programa EVO.
  2. Executeu el fitxer setup.exe
  3. Seguiu les instruccions d'instal·lació sense modificar cap paràmetre.
  4. El programa s'instal·la a la carpeta c:\Archivos de programa\entrena0
  5. Aneu al botó Inici, Programes i trobareu el menú EVO, i els diferents nivells.

Imatge menú Inici, programari EVO

1. Escolliu l'opció 1 "Estimulación básica".
  2. Aneu a "Exploraciones" (opció dels cercles de colors).

Imatge pantalla EVO - Estimulació bàsica

1. Per configurar els paràmetres aneu a l'ordinador, a dalt a l'esquerra.
  2. Seleccioneu una plantilla en blanc (full NUEVO) i aneu a edició (LLAPIS).

Imatge pantalla EVO - Estimulació bàsica - barra d'inici

1. Modifiqueu els paràmetres següents: mostrar punter en pantalla (aquest programa està configurat per treballar amb monitor tàctil i no apareix el cursor si no s'activa aquesta opció), seleccioneu 4 estímuls, seleccioneu colors.
  2. Feu clic a l'opció de verificació de color verd.
  3. Quan sigueu a la pantalla anterior, feu clic al intro de color groc per sortir de configuració.
  4. Aneu a la mà de la part inferior dreta per iniciar el joc.

Imatge pantalla EVO - Estimulació bàsica- confituració

1. A la pantalla us apareixen 4 objectes de diferents colors, cal fer clic als que tenen el mateix color que el model. El model sempre és el de dalt a l'esquerra. Obtindreu una resposta sonora per motivar a continuar jungant. El ratolí és un cercle de color verd amb el centre vermell.
  2. Per sortir del joc, premeu Esc.
  3. Feu la prova modificant el nombre d'estímuls.

Imatge pantalla EVO - Estimulació bàsica - Exploracions

Programa d'Estimulació Visual EFIVIS de Ricard Saz

Informació

Es troben diferents programes realitzats en Flash pensats per treballar amb nens amb deficiències visuals. Tots estan ideats per treballar habilitats bàsiques com: fixació, seguiments, descobriment del color, funcionament visual continu, discriminació visual, reconeixement visual, camps visuals, jocs afavoridors d'una major agudesa visual, coordinació ull - mà.

El mestre itinerant de l'ONCE us pot proporcionar aquest programa si l'alumne amb discapacitat visual ho necessita.

Informació
Fes clic en el fitxer demoevrs per a veure una demostració del seu funcionament.

El més interessant del programa és que pot ser utilitzat per alumnat amb discapacitat visual greu sense necessitar un magnificador de pantalla. Incorpora un ratolí de grans dimensions, contrastat, permet canvis de configuració de colors de fons, figures, tamanys, etc.

Imatge pantalla diferències

També és interessant l'apartat de jocs ja que permet jugar utilitzant el teclat, i el ratolí de forma molt senzilla.

Imatge pantalla de jocs

Presentacions en OpenOffice Impress o Powerpoint

Informació

Es poden dissenyar moltes presentacions seguint els criteris d'estimulació visual i utilitzant l'OpenOffice Impress o el Powerpoint. En el mòdul 7 treballareu els criteris visuals.

• Pocs estímuls.
  • Imatges senzilles.
  • Contrastades.
  • Sons.
  • Moviments.

Les presentacions de Powerpoint/OpenOffice Impress són molt útils amb alumnes amb discapacitat visual greu ja que permeten ser accionades amb ratolí, la tecla intro o amb el monitor tàctil. També poden ser activades utilitzant una càmera web i el programari Ull de color (en proves).

D'altra banda permeten la flexibilitat d'adaptar-se a les necessitats de l'alumne.

Feu clic per veure uns exemples de presentacions.

• Seguiments de trajectòries. Autors: Equip de Mestres del CRE de Girona i Lleida.ONCE. Feu clic per fer avançar les diapositives de la presentació.
  • Seguiments i canvis de mirada. Autors: Equip de Mestres del CRE de Girona i Lleida. ONCE. Feu clic per fer avançar les diapositives de la presentació.

Adreces d'Internet

Per als alumnes més grans s'utilitzen galeries d'imatges, observació de fotografies, reconeixement d'objectes, etc.

Atenció !

El mestre itinerant orienta al mestre d'aula sobre quins programes pot utilitzar l'alumne amb discapacitat visual i li proporciona el programari específic.