Enrera
Mòdul 4
Discapacitat visual i TIC
  Ajut
       
 
 
  Alfombra de ball o joystick
   
 

La catifa màgica, en anglès Dance Pad Dance Mat o Pad Dance segons els casos , és un dispositiu de joc que té com a principal característica que s'utilitza dret, trepitjant-lo amb els peus com si l'usuari estigués ballant.

   
  Descripció d'alfombra de ball
   
 

Físicament, és de forma quadrada, d'aproximadament 1 m. de banda, dividida en nou rajoles o polsadors de 30 x 30 cm. La rajola central és inactiva i està destinada a situar al jugador, mentre que les 8 restants corresponen a les quatre direccions i a quatre polsadors.

Es distribueix per Internet (http://www.paginanet.com/play/). És de cost reduït i ha dues versions una per a PC i una altra per a Play Station.

La Catifa Màgica és un dels pocs perifèrics al nostre abast, que permet utilitzar l'ordinador per exercitar moviments amb les extremitats inferiors o amb tot el cos. Per la seva mida i forma d'interacció la podem utilitzar per :

  • Treballar ritmes i exercicis de coordinació de peus i mans.
  • Exercicis d'orientació a l'espai i dictats d'ordres.
  • Exercicis d'estimulació del moviment a terra o desplaçament mitjançant el gateig.
  • Macropulsadors, per a un o diversos jugadors, amb persones amb problemes motrius o altres situacions que així ho aconsellin.

Tswin permet utilitzar la Catifa Màgica com un teclat virtual de 8 tecles a utilitzar amb les mans, els peus o altres parts del cos.

   
  Avantatges de la seva utilització amb alumnes deficients visuals
 

Aquest perifèric de comunicació que substitueix al teclat, permet crear jocs senzills d'acció-reacció per alumnes deficients visual o cecs.

  • Permet situar damunt l'alfombra objectes tridimensionals, relleus, textures, etc. que permetin a l'alumne utilitzar el tacte i després obtenir la resposta de l'ordinador.
  • Motiva a l'exploració dels més petits.
  • És una forma més d'accedir als jocs.
   
  Activitats creades amb aquest perifèric
  En la següent taula es presenten les fitxes per ordre d'utilització amb els alumnes amb deficiència visual.
 
  1. Jocs per treballar l'orientació (amunt, avall, dreta, esquerra).
  2. Cançons tradicionals.
Pràctica

Per obtenir més informació:

  1. Aneu a l'adreça http://www.xtec.net/~jfonoll
  2. Seleccioneu l'opció Catifa, joystick, ull de color i altres perifèrics especials.
  3. Feu clic a Catifa màgica per veure una presentació en powerpoint del perifèric.
   
   
 
 
Imatge de la pàgina web dels recursos
   
  Ampliació d'informació
   
Pràctica

En el curs D25. Informàtica i necessitats educatives especials. Quim Fonoll Salvador, Pere Bassach Pérez, Benjami Vidiella Gironès, Ferran Marco Viñés, trobareu informació ampliada sobre l'ús, i creació d'activitats amb aquest perifèric.

Podeu trobar alguns d'aquests materials i el programari a l'adreça

 
http://www.xtec.net/~jfonoll
   
   
   
 
Amunt