Discapacitat visual i TIC
  Ajut

UpcTV

Molts programes d'ordinador incorporen música, sons i veu per millorar la interacció amb l'usuari/ària. En la major part dels casos, es tracta de sons digitalitzats en uns fitxers que l'ordinador reprodueix com si fos un casset. Amb aquest sistema, només es poden escoltar els missatges enregistrats.

Els sistemes de síntesi de veu són programes d'ordinador que converteixen el codi escrit en un missatge oral, de manera que l'ordinador pot llegir qualsevol text, el qual se sent a través de la targeta de so i l'altaveu de l'ordinador sense que calgui l'enregistrament previ.

L'UpcTV és un sistema de síntesi de veu en català i castellà desenvolupat pel Grup de Tractament de la Parla UPC, que funciona exclusivament en sistemes Windows de 32 bits, Windows 95, Windows 98 o Windows NT, utilitzant qualsevol targeta de so. El sistema se serveix del llenguatge de control SABLE. Incorpora dos locutors, un de masculí i un de femení, que es poden alternar per comandaments interns. També hi ha comandaments per controlar la velocitat del locutor, seleccionar la llengua, així com de pausa i aturada. Incorpora la capacitat de llegir nombres i dates i disposa de fitxers de diccionaris i d'abreviatures per resoldre les expressions més complexes.

Instal·lació de la síntesi de veu UpcTV

Com instal·lar la síntesi de veu UpcTV des del Sinera 2000, en cas de no tenir-la instal·lada:

• Obriu el Sinera 2000.
  • Seleccioneu l'opció Programari educatiu i Educació especial.
  • Trieu l'opció Síntesi de veu UpcTV. Surt una explicació sobre la síntesi de veu i una icona d'instal·lació.
  • Cliqueu sobre la icona d'instal·lació i confirmeu tots els missatges de la seva instal·lació.

La síntesi de veu UpcTV inclou:

• UPCTV.DOT, una plantilla per al Microsoft Word que afegeix una barra d'eines amb les icones per controlar el sistema. La plantilla s'instal·la en el directori de l'aplicació, per defecte el directori C:\UPCTV, i cal copiar-la amb la resta de les plantilles del Word.
  • Fitxers ABR_*.txt amb abreviatures i fitxers DIC_*.txt amb diccionaris. Aquests fitxers són diferents per a cada idioma i són al directori DAT de l'aplicació. Es poden editar i personalitzar.

La UpcTV al Word

La instal·lació de la UpcTV deixa el fitxer Upctv.dot a la carpeta C:\Upctv\Upctv.dot.

• Aquest fitxer és una plantilla del Word. Cal que sigui a la carpeta de plantilles del Word. Heu de copiar-lo a C:\Archivos de programas\Microsoft Office\Plantillas.
  • Obriu el Word. Seleccioneu Archivo | Nuevo.

• Seleccioneu la plantilla del Word Upctv.dot i premeu sobre Aceptar.
  • S'obre el document nou amb la barra d'eines de l'UPC lector.

Funcionament de l'UpcTV lector

Amb les icones de la barra d'eines de l'UPC lector podeu controlar el procés automàtic de lectura del text escrit.

upc Read: llegeix
upc Faster: augmenta la velocitat lectora

upc Pause: pausa

upc Lng Catalan: idioma de lectura: català
upc Stop: atura
upc Lng Spanish: idioma de lectura: castellà
upc Slowler: disminueix la velocitat lectora
upc Next Speaker: canvia veu de dona / veu d'home

• Escriviu unes frases al Word. El lector fa la lectura per paràgrafs. Col·loqueu-vos en un paràgraf i premeu la icona upc Read; el lector llegeix tot el paràgraf.
  • També podeu seleccionar, amb el ratolí, tot el text que voleu llegir: des d'una lletra fins a uns quants paràgrafs.
  • Comproveu l'efecte de les diferents icones de control. Sovint cal modificar la velocitat lectora per fer més comprensible la lectura.
  • Si durant l'activitat desapareix la barra d'eines UpcTV lector, podeu tornar a fer-la visible des del menú Ver | Barras de herramientas | UPC lector.

La utilitat de l'UpcTV lector en l'alumnat que s'inicia en la lectura i escriptura pot ser prou interessant. Sobretot en la pronúncia de paraules que puguin estar treballant. Cal tenir present que això serà positiu sempre que el programa faci una lectura prou clara i entenedora, cosa que amb algunes paraules costa una mica d'aconseguir, tot i modificar els controls de velocitat i tipus de veu.