Enrera
Mòdul 5
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

La lectoescriptura

Baixa visió

   

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer el programari que es pot utilitzar a l'aula amb alumnes amb discapacitat visual per aprendre la lectoescriptura.

La selecció d'un programari o altre vindrà donat per les característiques de l'alumne. En aquesta pràctica veureu:

   
  Criteris de selecció
   
Informació

Quan s'inicia l'aprenentatge de la lectoescriptura, la majoria d'alumnes són capaços d'escriure paraules sense tenir un coneixement previ del teclat, simplement miren les lletres del teclat i escriuen.

L?alumnat de baixa visió té dificultat per realitzar la mateixa activitat ja que no pot veure les lletres del teclat i encara no ha fet ordinografia. Davant aquesta situació tenim diferents opcions:

   
  Alumnat de baixa visió
 
  1. Posar damunt les tecles unes enganxines amb les lletres ampliades. (L'empresa Telefònica en fa el subministrament).
  2. Utilitzar un teclat virtual en pantalla per escriure utilitzant el ratolí, les tecles de cursor, etc.
  3. Utilitzar la tauleta sensible/tauleta digitalitzadora amb una plantilla de teclat amb lletres ampliades. Aquesta plantilla engega el programa Parlador que porta una síntesi de veu.
  4. Aprendre i memoritzar la disposició de tecles a l'ordinador.
  En qualsevol dels casos anteriors, serà molt important per a aquest alumnat poder escriure i crear paraules. Això anirà bé per a la seva motivació i la seva autoestima.
   
  Teclats virtuals
Informació

Hi ha diferents teclats virtuals que es poden utilitzar segons les necessitats de l'alumne. Us parlarem dels que estem utilitzant amb els alumnes de baixa visió.

Criteris de selecció:

  • Teclat virtual de Windows. És massa petit i difícil d'utilitzar amb el magnificador de pantalla Zoomtext. Els alumnes encara no dominen massa l'adaptació. Per activar-lo només cal anar a Inici | Programes | Accessoris | Accessibilitat | Teclat a pantalla.
  • Xerraire. El tamany de les lletres és gran, però no segueix la disposició del teclat. Es pot utilitzar amb ratolí i incorpora una síntesis de veu. Si voleu més informació feu clic al fitxer adjunt. (Jordi Lagares)
  • Tpwin. Es poden crear plantilles segons les necessitats de l'alumne. Es pot utilitzar amb ratolí, teclat, etc. i incorpora síntesis de veu (upctv). És el més recomanat per alumnes de Baixa Visió ja que encara que són massa petits per utilitzar el teclat en l'ús del Tpwin van memoritzant la disposició de les tecles segons el teclat.
  • Plaphons. Amb aquest programari de Jordi Lagares també es poden crear teclats virtuals amb so i amb el tamany de lletra adequats a les necessitats dels alumnes de Baixa Visió.
  • Teclats virtuals a Linkat. Linux ofereix una major varietat de teclats virtuals com accessoris d’accessibilitat. A la Linkat. podem trobar el Gok i el Dasher. Podeu trobar més informació a l'adreça
 http://www.xtec.cat/dnee/doc/teclats_linux.htm
  Tpwin
 

Autor: Joaquim Fonoll (http://www.xtec.cat/~jfonoll)

El Tpwin (teclat en pantalla Windows) és una eina pensada per personalitzar i adaptar el funcionament de programes amb l'objectiu de crear entorns educatius i facilitar l'ús de l'ordinador a persones inexpertes o persones que requereixen una accessibilitat adaptada.

Els teclats virtuals del Tpwin actuen com una barra d'icones personal que s'afegeix a qualsevol programa. El programa actua com un teclat que envia ordres a un programa del Windows. Aquests teclats poden tenir una triple utilitat:

  • Ampliar i automatitzar les funcions del programa original.
  • Redefinir la interfície de comunicació dels programes per simplificar-ne l'ús.
  • Facilitar l'accés a l'ordinador a persones que tinguin dificultats en l'ús del teclat.

Vosaltres utilitzareu el tpwin amb un teclat virtual que ens permet anar introduint les lletres que va aprenent l'alumne. Les opcions d'accessibilitat del Tpwin ens permeten configurar-lo per ser utilitzat amb els les fletxes de cursor (Fletxa amunt, fletxa avall, fletxa dreta i fletxa esquerra), si a això hi afegim el so, obtenim un teclat virtual que permet als alumnes amb discapacitat visual iniciar-se en la lectoescriptura.

Flash/ Vídeo...
Feu clic en el fitxer tpwin per veure una demostració.
   
Pràctica
  1. Anéu a la pàgina web http://www.xtec.cat/~jfonoll Tpwin
  2. Baixeu els fitxers Disc 1 i Disc 2. Tpw203.exe i Tpw203.w02. Instal·leu el programari Tpw203.exe seguint les instruccions.
  3. Aneu a http://www.xtec.cat/cgi/programari_educatiu a l'apartat de Educació especial. Busqueu l'apartat Tpwin-Escriure. Baixeu el fitxer d'Aplicacions Write i feu la instal·lació del fitxer write.exe a la mateixa carpeta on s'ha instal·lat el Tpwin.
  4. Executeu el programa tpwin32.exe
  5. Ara carregueu la plantilla teclat1.tpw. Seleccioneu el menú Fitxers | Obre, el fitxer teclat1.tpw i accepteu. Veureu una imatge similar a aquesta.
 
 
Imatge de l'entorn de treball del Tpwin
   
 
  1. Podeu observar com ja està carregat; es veu la caràtula a l'espai de treball del programa.
  2. Per activar-lo, seleccioneu Fitxers | Activa; també s'activa si premeu la barra vermella situada a la dreta d'on es visualitza la caràtula.
  3. Us ha obert el programa Wordpad i el teclat virtual confeccionat amb el Tpwin, en aquest cas, l'aplicació Teclat.
  4. Proveu d'escriure fent clic amb el ratolí a les tecles.
Atenció!

Si no disposeu del programari Wordpad a l'ordinador us donarà error. Podeu modificar el programari de tractament de text fent les següents modificacions.

  1. A la finestra del Tpwin, aneu a Veure | Dades Globals | Programa.
  2. Desplegueu la llista i seleccioneu un editor de text. També podeu seleccionar Altres i navegar per les carpetes del vostre ordinador fins el winword.exe.

No us preocupeu si no podeu modificar-ho amb èxit.

   
 
 
Imatge de l'ús del teclat Tpwin
   
 
  1. Ara modifiqueu l'accessibilitat i escolliu cursors.
  2. Mireu d'escriure utilitzant els cursors.
  3. Per sortir, premeu l'opció Surt del menú del teclat virtual.
  4. Per sortir del programa: Fitxers | Surt.
 
 
Imatge del menú d'accessibilitat del Tpwin
   
 
 
Imatge exemple de treball del Tpwin utilitzant els cursors
   
   
  La tauleta sensible/tauleta digitalitzadora i el Parlador
Pràctica

Quan els alumnes de baixa visió i amb problemes motrius associats encara no coneixen el teclat podeu utilitzar el parlador amb la tauleta sensible/tauleta digitalitzadora i la làmina adaptada per treballar la lectoescriptura.

El parlador és un tractament de textos que incorpora la síntesis de veu upctv.

  1. Instal·leu la veu upctv.
   
 
 
Imatge de la pantalla del parlador
   
 

A continuació fareu la pràctica utilitzant només el parlador, ja que segurament no disposeu de la tauleta sensible/tauleta digitalitzadora ni de la làmina adaptada.

Feu clic en el fitxer ajut per instal·lar el programa i per a més informació.

 

Si heu trobat un ordinador on instal·lar el programari:

  1. Obriu el parlador. parlador.exe
  2. Seleccioneu l'opció de veu de lletreig. Veu | lletreig.
  3. Escribiu asdf jklñ, vàries vegades. Escribiu un text. Si tot s'ha instal·lat correctament, inclosa la síntesis de veu upctv, a la vegada que aneu escribint es sent la síntesis de veu.
  4. Això que vosaltres heu escrit amb el teclat, els alumnes ho fan utilitzant la tauleta sensible/tauleta digitalitzadora.
 
 
Imatge mostra de l'adaptació de la làmina de la tauleta sensible
   
  Aprenentatge del teclat amb alumnes de baixa visió
   
 

Quan l'alumne/a fa 2n o 3r de Primària (sempre segons la maduresa de l'alumne/a), s'inicia l'aprenentatge del teclat. Per a un/a alumne/a de baixa visió és fonamental aquest aprenentatge ja que en dependrà la velocitat d'escriptura i la utilització del programari en un futur (tractament de textos, full de càlcul, Internet, etc.).

Penseu que els alumnes sense problemes de visió, encara que desconeixen el teclat, miren i localitzen amb facilitat la tecla que volen escriure, en canvi, els alumnes amb dificultats visuals molts cops no poden fer-ho. L'aprenentatge del teclat és fonamental.

Aquest aprenentatge es fa amb un programa clàssic de mecanografia, adaptat a les necessitats de cada alumne i, si cal, amb un programa ampliador, el Zoomtext.

  • Teclado20.exe

Aneu a aquesta adreça d'Internet i descarregueu-vos el programa Teclado 2.0


Pràctica
  1. Instal·leu el programa teclado20.exe en una carpeta.
  2. Executeu el programa.
  3. Seleccioneu la primera lliçó. Lecciones| Lección 1.
  4. Aneu a opcions i modifiqueu el color de fons. Poseu color blau.
  5. Igualment modifiqueu la mida de la lletra. Poseu la font Arial tamany 36.
  6. Inicieu la primera lliçó.
   
  Webs d'interès
  Hi ha diverses pàgines web fàcils d'utilitzar per a l'alumnat de baixa visió, fins i tot, amb l'ampliador Zoomtex.
Pràctica
  1. Confegir. http://www.edu365.cat/infantil/confegir/
  2. Paraules. http://www.edu365.cat/infantil/index.htm
  3. Lletres. http://www.edu365.cat/infantil/index.htm
   
   
 
Amunt