Enrera
Mòdul 5
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

La lectoescriptura

Ceguesa

   
 

Si per a l'alumnat de baixa visió és fonamental l'aprenentatge del teclat, per a l'alumnat amb ceguesa és imprescindible a partir del segon cicle de Primària. En funció de les necessitats de l'alumne/a cec/ega i del que determini el/la mestre/a d'aula juntament amb el/la mestre/a itinerant de l'ONCE, s'inicia l'aprenentatge de tot el teclat.

En aquesta pràctica veurem com es realitza aquest aprenentatge en l'alumnat amb ceguesa i en quines tasques serà important el seu ús.

Prèviament a l'aprenentatge del teclat, l'alumnat amb ceguesa utilitza la tauleta sensible/tauleta digitalitzadora i una làmina adaptada en Braille per tal de començar a confegir paraules. És el mateix que heu vist en la pràctica 1 d'aquest mòdul.

   
  Aprendre el teclat. Configuració del revisor de pantalla Jaws.
 

L'aprenentatge del teclat es fa seguint el mètode tradicional de repetició de les tecles, filera per filera en un tractament de textos, en general, Microsoft Word o OpenOffice Writer, i amb l'ajut del revisor de pantalla Jaws, configurat de forma que ens verbalitzin els caràcters i les paraules.

L'alumnat cec memoritza la disposició de les tecles de la mateixa manera que un administratiu o administrativa coneix el teclat de memòria.

Per fer-vos una idea més acurada de com aprèn l'ús del teclat l'alumnat amb ceguesa, començareu per configurar el revisor de pantalla Jaws per fer aquest aprenentatge.

   
  Modificar la velocitat del Jaws
   
Pràctica

Per configurar la síntesi de veu del Jaws seguiu els següents passos:

  1. Obriu la finestra del programa Jaws.
  2. Aneu al menú Opcions.
  3. Seleccioneu el submenú de Veus | Configuració general.
 
 
 
Imatge de la pantalla de l'aplicació Jaws
   
  Velocitat

Pràctica

Flash/ Vídeo...

Aquesta barra de desplaçament permet ajustar la velocitat de la veu del sintetitzador amb el que esteu treballant.

  1. Utilitzeu el ratolí i situeu la velocitat a 45 o 50.
  2. Feu clic a Acceptar.

Feu clic al fitxer demostració per veure un vídeo de funcionament.

 

 

 
 
Imatge de la pantalla de configuració de veu general del Jaws
   
Atenció !

L'alumnat cec està acostumat a entendre la veu sintetitzada del Jaws, és per això, que pot tenir la velocitat del Jaws a 65 o 70, mentre que persones menys avesades haurem de treballar a velocitats inferiors.

Recordeu que cada cop haureu de modificar la velocitat donat que estem treballant amb una demostració del programa.

 
  Modificar l'eco d'escriptura en un tractament de text
Pràctica


Quan es treballa amb un tractament de text es pot escollir l'eco d'escriptura de la síntesi de veu. Per frases, per paraules, caracter a caracter, caracter i paraula.

  • Quan l'alumne inicia l'aprenentatge del teclat utilitza un eco de caràcter a caràcter. El teclat s'aprèn amb el mètode tradicional (asdf, jklñ, etc.).
  • Després s'utilitza l'eco caracter i paraula, quan ja comencen a confegir paraules.
  • A l'ESO normalment s'utilitza l'eco per paraules.
 

Ara aprendreu a modificar l'eco d'escriptura per passos:

  1. Obriu la finestra del Jaws. Aneu al menú "Asistentes | Asistente de configuración".
  2. Escolliu "Opciones | Opciones de usuario".
  3. En aquest quadre de diàleg modifiqueu l'eco d'escriptura a caracters i paraules.
  4. Feu clic a Acceptar.
  5. Aneu a Arxiu, guardar i sortir.
   
 
 
Imatge de la pantalla de l'assistent de configuració del Jaws
   
 
 
Imatge de la pantalla de l'assistent de configuració del Jaws. Opcions d'usuari.
   
Atenció !

Els aspectes de configuració del Jaws també es poden realitzar només utilitzant el teclat, tot i això, per anar més ràpid, podeu realitzar les modificacions utilitzant el ratolí.

La majoria d'alumnes no modifiquen aquestes opcions. El/la tècnic/a de l'ONCE que realitza la instal·lació del programa adequa la configuració al perfil de l'alumne/a. Més endavant, l'alumne/a ja serà capaç de trobar la seva pròpia configuració autonòmament.

   
Flash/ Vídeo...
Feu clic al fitxer demostració per veure un vídeo de funcionament.
   
  Pràctica amb el teclat
Pràctica Un cop teniu configurat el revisor de pantalla Jaws ja podeu iniciar la pràctica d'aprenentatge del teclat.
 

Sense tancar el revisor de pantalla Jaws, obriu el programa OpenOffice Writer o Microsoft Word o qualsevol tractament de text i inicieu un document. Finalment l'arxivareu en una carpeta.

  1. Escriviu un paràgraf en un document en blanc.
  2. Ara escribiu: asdf jklñ,i aneu repetint aquesta seqüència. Així és com aprenen el teclat.
  3. Observeu com el revisor de pantalla llegeix els caràcters i les paraules a mesura que es van escribint.
  4. Feu Fletxa amunt o avall per revisar el text escrit.
  5. Esborreu amb la tecla Retrocés l'última paraula. Observeu com el revisor de pantalla Jaws us informa lletra a lletra el que esteu esborrant.
  6. Arxiveu el document. Feu Ctrl-G, per arxivar.
  7. S'obre la finestra de Guardar Com. El cursor es situa al nom del fitxer. Escribiu el vostre nom.
  8. Amb la tecla Tabulador podeu recòrrer les opcions de la finestra. Feu Tabulador fins al botó Desa.
  9. Feu Intro a Desa. El fitxer s'arxiva a la carpeta que tingueu configurada per defecte. En general "Els meus documents".

Podeu intentar tancar el monitor i treballar només utilitzant el revisor de pantalla Jaws. També podeu posar paraules amb negreta, títols centrats, etc. Per això hauríeu d'utilitzar les tecles ràpides o els menús. Aquí podeu imprimir un resum d'aquestes tecles word-write teclat.odt

   
   
Atenció !

Una bona manera de motivar i reforçar l'aprenentatge del teclat és la utilització del xat. El més utilitzat per l'alumnat amb ceguesa és el Windows Messenger amb el revisor de pantalla Jaws, ja que permet saber el text mentre vas escrivint i, a la vegada, quan es rep el missatge de l'interlocutor/a també el verbalitza sense haver-se de canviar de posició.

Podeu fer la prova de xat amb el Windows Messenger i el revisor de pantalla Jaws.

   
   
   
 
Amunt