Enrera
Mòdul 5
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

Programari estàndard en entorn Windows i OppenOffice

Ceguesa i baixa visió

   

El control de les aplicacions Windows pot realitzar-se en la majoria de casos a través del teclat, per tant, un alumne cec podrà sense massa dificultats realitzar les mateixes tasques que els seus companys vidents, i l'alumne de Baixa visió també podrà fer-ho utilitzant el magnificador de pantalla Zoomtext. L'alumne amb discapacitat visual pot:

  • Amb l'explorador de Windows: copiar, moure fitxers, crear carpetes, dreceres, formatar disquets, etc.
  • Amb el tractament de textos: crear i arxivar fitxers, atributs, taules, tabuladors, columnes, encapçalaments i peus, etc.
  • Amb la base de dades: crear taules, relacions, consultes, formularis, llistats, aplicacions, etc.
  • Full de càlcul: càlculs, funcions, atributs, referències absolutes i relatives, fins i tot crear gràfics senzills, etc.
  • Programari per a fer presentacions.
  • Programari per editar pàgines web tals com el Dreamweaver.
  • Navegar per internet, xatejar, correu electrònic, etc.

Això vol dir que els alumnes de baixa visió o amb ceguesa poden assolir la majoria de competències bàsiques en TIC del cicle superior de Primària i de l'ESO.

El mestre però haurà de tenir en compta el temps que necessita l'alumne per a realitzar la tasca i les limitacions en aspectes de distribució en el full.

En aquesta pràctica revisareu:

   
  Principals limitacions
Informació

Limitacions dels alumnes amb ceguesa::

  • Un alumne cec no pot utilitzar programari de disseny/dibuix gràfic donat que el revisor de pantalla no pot llegir imatges, només allò que sigui text. Els conceptes bàsics de dibuix tècnic, tipus de línies, etc. s'estudien en paper i amb una superficie especial que permet la visualització en relleu.
  • El tractament i inserció d'imatges en documents també serà difícil ja que el revisor de pantalla li podrà dir quina imatge és (si el nom del fitxer és identificatiu), però l'alumne cec difícilment podrà modificar els tamanys i realitzar tasques de distribució en el document. L'alumne de baixa visió, en funció del grau de visió, tindrà especials dificultats per dimensionar les imatges si ho vol fer amb el ratolí.
  • L'alumne amb ceguesa no podrà utilitzar programari no accessible amb el teclat. Algunes enciclopèdies o programari mal dissenyat.
  • Crear documents amb gràfics complexes.
  • Les matemàtiques, física, química, etc. tenen una signografia especial i en general l'alumne utilitza una màquina d'escriure Braille mecànica (màquina Perkins).
   
  Presentacions en Powerpoint o OpenOffice Impress
pràctica

L'alumne amb ceguesa pot crear presentacions senzilles seguint algunes directrius:

  1. Obriu el programari per fer presentacions i per defecte s'inicia una presentació en blanc.
  2. Activeu el revisor de pantalla Jaws.
  3. El format de títol i text de la presentació, és el més adient. L'alumne amb ceguesa no pot utilitzar el format en blanc ja que no pot per sí mateix situar els quadres de text. Els altres formats són per alumnes més avançats.
  4. Observeu com amb el Tabulador us moveu de l'apartat de Títol al de text.
  5. Feu Intro a l'apartat Títol i escribiu el títol de la vostra presentació.
  6. Feu Escape per sortir de l'apartat.
  7. Feu Tabulador per anar a l'apartat de Subtítol. Feu Intro per escriure el text de la vostra presentació.
  8. Escribiu el text i observeu com us informa del número de línies que podeu escriure a la diapositiva en relació al tamany de la font que teniu seleccionada. No s'ha de sobrepassar aquest número de línies.
  9. Dins del quadre del text, premeu Tabulador i observeu com les vinyetes es creen automàticament i el text es situa fent avançar la sangria. Amb Majúscula-Tabulador es fa disminuir la sangria.
  10. Després de fer com a màxim 8 línies feu Escape i sortireu del quadre de text.
  11. Ara afegirem una altre diapositiva. Per anar a la barra de menú feu Alt i desplaceu-vos amb Fletxa dreta fins el menú Insertar.
  12. Per desplegar el menú, feu Fletxa avall. Baixeu fins Insertar diapositiva. També podrieu haver fet Ctrl-I.
  13. Ara ja podeu editar la següent diapositiva de la mateixa manera. Us moveu amb Tabulador i feu Intro per entrar al quadre i editar el text. Quan acabeu feu Escape.
  14. Per guardar la presentació feu Alt i aneu a la barra de menús. Arxiu, i amb Fletxa avall aneu fins guardar. Feu Intro.
  15. Escribiu el nom del fitxer i feu intro. S'arxiva a la carpeta per defecte.
  16. Per revisar les diapositives feu AvPag i RetPag. Veureu com el Jaws us llegeix el text.
  17. Per fer la presentació aneu amb Alt i Fletxa dreta fins el menú Veure. Desplegueu amb fletxa avall fins Veure Presentació. (F5).
  18. Veureu com la presentació s'executa i el Jaws parla. Quan finalitza la primera diapositiva, per avançar cal obrir el menú contextual amb la tecla que hi ha entre el AltGR i el Ctrl dela dreta de la barra espai. Feu Intro a siguiente. Amb això avanceu.
  19. Si el Jaws no llegeix, aneu avançant amb Fletxa avall i veureu com llegeix.
  20. Feu Escape per sortir.

Per incorporar imatges li caldrà l'ajut d'una persona vident.

Les animacions a les diapositives interfereixen la presentació amb el revisor de pantalla Jaws.

  Feu clic al fitxer exemple per visualitzar un model de presentació.
   
   
  Alguns consells amb Excel o OpenOffice Calc
 

 

  • Mitjançant el teclat es poden realitzar qüasi bé tots els càlculs però l'alumne cec s'ha de concentrar i precisa més temps per recordar o revisar amb el Jaws on hi ha les cel·les que ha de sumar, fer referències absolutes, etc. mentre que el company vident ho troba més ràpidament amb un cop d'ull.
  • També poden crear gràfics senzills seguint les instruccions de l'assistent. El Jaws verbalitza el resultat del gràfic. S'aconsella fer el gràfic en un full nou i no en el mateix full. L'alumne cec no podrà saber si es superposa amb les dades del full inicial.

A l'ajut del programa (F1) podeu consultar les funcions d'accessibilitat d'Excel i les tecles de mètode abreujat. Podeu fer la mateixa consulta en OpenOffice Calc.

 

pràctica

Mireu el següent exemple amb el Jaws i veureu com el llegeix.

  1. Obriu el fitxer notes.ods
  2. Amb el Jaws escolteu com fa la descripció del gràfic.
   
     
   
 

Amunt