![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
Apunts i treballs. Recursos per a l'estudi Ceguesa i baixa visió |
||
A partir del segon cicle de Primària els alumnes de baixa visió o amb ceguesa coneixen el teclat de l'ordinador i controlen les adaptacions tiflotècniques (el revisor de pantalla Jaws, l'anotador parlant i la impressora). En aquesta pràctica revisareu: |
||
Alguns consells en el moment de transmetre informació a l'aula | ||
![]() |
Cal que el mestre d'aula consideri els següents punts en el moment de donar la informació:
|
|
![]() |
Si teniu algun dubte per saber si el programa és accessible amb el Jaws podeu preguntar al mestre itinerant de l'ONCE i ell ho consultarà amb el departament tècnic del Centre de Recursos o al CIDAT. | |
Prendre apunts o realitzar treballs | ||
Alumnes amb ceguesa | ||
![]() |
A partir de Primària, l'alumnat amb ceguesa pren apunts amb la màquina d'escriure Perkins o amb l'anotador parlant (Braille'n Speak), explicat en el mòdul 1, i són capaços d'imprimir aquests apunts en vista (impressora en tinta) o en braille per tal d'estudiar, fer exàmens o presentar treballs. En alguns casos, a 2n cicle d'ESO o batxillerat, disposen d'un ordinador portàtil per fer anotacions a classe, realitzar els exàmens i lliurar els treballs al professor/a. L'ús de l'ordinador permet lliurar els treballs en tinta al mestre/a, compartir els treballs amb companys i companyes, i imprimir-los en Braille utilitzant un programari conversor de format (QuickBraille). |
|
![]() |
Per imprimir un document en Braille, caldria arxivar-lo en format rtf. Recuperar el fitxer en un programari específic (QuickBraille), que converteix el text a format Braille (crea un fitxer amb extensió .bra). Aquest fitxer pot imprimir-se directament en una impressora Braille. | |
Alumnes de baixa visió | ||
El alumnes de baixa visió normalment prenen apunts en tinta i utilitzen el tractament de textos per realitzar treballs amb l'ampliador Zoomtext. | ||
![]() |
Durant aquesta etapa és molt important l'adaptació de materials, exàmens, llibres, apunts, etc. L'ONCE a banda d'atorgar les adaptacions tiflotècniques que precisa l'alumne tant a l'escola com a casa de l'alumne, també té el servei de transcripció de llibres al Braille i l'adaptació de materials en el Centre de Recursos. El mestre de l'escola ordinària a través del mestre itinerant pot utilitzar aquest servei. | |
Llegir documents o apunts | ||
Quan doneu apunts o documents a un/a alumne/a amb ceguesa, els pot recuperar en el tractament de text i fer la revisió o lectura. Mitjançant el teclat numèric, situat a l'extrem dret del teclat, s'accedeix a moltes de les funcions de lectura de Jaws. Aquest teclat numèric s'utilitza habitualment per escriure números, així que desactiveu la funció Bloq Num (preméu la tecla Bloq Num situada en la cantonada superior esquerra del teclat numèric). Jaws utilitza la tecla Ins, que es troba a la part inferior esquerra del teclat numèric, en combinació amb altres tecles del teclat numèric per dur a terme diferents funcions.
|
||
![]() |
Proveu alguna d'aquestes opcions en el processador de textos.
|
|
L'alumne de baixa visió també pot utilitzar el lector de documents de l'ampliador Zoomtext per estudiar els apunts. Aquesta eina l'heu utilitzat en la pràctica 6 del mòdul 3. | ||
Altres recursos per a l'estudi | ||
Un recurs que disposa l'alumne per a l'estudi és el lectotext. Aquest programari permet passar els documents de text .doc a .mp3 per a ser escoltats amb un reproductor o amb el Windows media player. | ||
![]() |
És una bona manera d'estudiar uns apunts, escoltar una novel·la, etc. |
|
Webs d'interès per treballar el llenguatge | ||
![]() |
Hi ha diverses pàgines web molt útils per practicar la lectoescriptura i la utilització de l'ampliador Zoomtext. Teniu diferents opcions alhora d'escollir segons les necessitats de l'alumne:
|
|
|
||
![]() |
||