Enrera
Mòdul 5
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

Apunts i treballs. Recursos per a l'estudi

Ceguesa i baixa visió

   

A partir del segon cicle de Primària els alumnes de baixa visió o amb ceguesa coneixen el teclat de l'ordinador i controlen les adaptacions tiflotècniques (el revisor de pantalla Jaws, l'anotador parlant i la impressora).

En aquesta pràctica revisareu:

   
  Alguns consells en el moment de transmetre informació a l'aula
Informació

Cal que el mestre d'aula consideri els següents punts en el moment de donar la informació:

  • Millor donar la informació en format digital. Un fitxer en Word o OpenOffice Write pot ser fàcilment llegit amb el revisor de pantalla Jaws per l'alumne cec o amb l'ampliador Zoomtext per l'alumne de baixa visió.
  • Procureu donar pàgines web que siguin accessibles amb el revisor de pantalla Jaws. O feu una descripció ràpida del contingut de la pàgina per tal que l'alumne de baixa visió pugui localitzar més fàcilment la informació.
  • Si doneu fotocòpies als alumnes amb ceguesa millor que no portin imatges ja que així ho podrà escannejar millor a casa seva.
  • Si doneu fotocòpies als alumnes de baixa visió reviseu la qualitat del text o l'ampliació realitzada.
  • Quan doneu les explicacions per utilitzar el programari a banda de donar les funcions utilitzant les barres d'eines cal donar les instruccions utilitzant la barra de menús (es pot seguir per teclat), o donar sempre un llistat a l'alumne cec o de baixa visió de les tecles ràpides.
  • Una bona eina de treball a l'aula pels alumnes de baixa visió és disposar d'una pissarra digital interactiva. D'aquesta manera l'alumne de baixa visió, si disposa d'un ordinador pot seguir el que el mestre escriu a la pissarra.
   
Atenció ! Si teniu algun dubte per saber si el programa és accessible amb el Jaws podeu preguntar al mestre itinerant de l'ONCE i ell ho consultarà amb el departament tècnic del Centre de Recursos o al CIDAT.
   
  Prendre apunts o realitzar treballs
   
  Alumnes amb ceguesa
Informació

A partir de Primària, l'alumnat amb ceguesa pren apunts amb la màquina d'escriure Perkins o amb l'anotador parlant (Braille'n Speak), explicat en el mòdul 1, i són capaços d'imprimir aquests apunts en vista (impressora en tinta) o en braille per tal d'estudiar, fer exàmens o presentar treballs.

En alguns casos, a 2n cicle d'ESO o batxillerat, disposen d'un ordinador portàtil per fer anotacions a classe, realitzar els exàmens i lliurar els treballs al professor/a. L'ús de l'ordinador permet lliurar els treballs en tinta al mestre/a, compartir els treballs amb companys i companyes, i imprimir-los en Braille utilitzant un programari conversor de format (QuickBraille).

   
Atenció !
Per imprimir un document en Braille, caldria arxivar-lo en format rtf. Recuperar el fitxer en un programari específic (QuickBraille), que converteix el text a format Braille (crea un fitxer amb extensió .bra). Aquest fitxer pot imprimir-se directament en una impressora Braille.
   
  Alumnes de baixa visió
  El alumnes de baixa visió normalment prenen apunts en tinta i utilitzen el tractament de textos per realitzar treballs amb l'ampliador Zoomtext.
     
Atenció !
Durant aquesta etapa és molt important l'adaptació de materials, exàmens, llibres, apunts, etc. L'ONCE a banda d'atorgar les adaptacions tiflotècniques que precisa l'alumne tant a l'escola com a casa de l'alumne, també té el servei de transcripció de llibres al Braille i l'adaptació de materials en el Centre de Recursos. El mestre de l'escola ordinària a través del mestre itinerant pot utilitzar aquest servei.
   
   
  Llegir documents o apunts
 

Quan doneu apunts o documents a un/a alumne/a amb ceguesa, els pot recuperar en el tractament de text i fer la revisió o lectura.

Mitjançant el teclat numèric, situat a l'extrem dret del teclat, s'accedeix a moltes de les funcions de lectura de Jaws. Aquest teclat numèric s'utilitza habitualment per escriure números, així que desactiveu la funció Bloq Num (preméu la tecla Bloq Num situada en la cantonada superior esquerra del teclat numèric).

Jaws utilitza la tecla Ins, que es troba a la part inferior esquerra del teclat numèric, en combinació amb altres tecles del teclat numèric per dur a terme diferents funcions.

  • Perquè Jaws comenci a llegir el contingut de la pantalla, premeu la combinació de tecles Ins+Fletxa avall. Aquest és el comandament per Verbalitzar-ho Tot.
  • Per interrompre la lectura, pulseu la tecla Ctrl.
  • Per llegir línia a línia, feu Fletxa amunt o avall.
  • Per llegir lletra a lletra, feu Fletxa a la dreta o esquerra.
Pràctica

Proveu alguna d'aquestes opcions en el processador de textos.

  1. Recupereu el document viajar.odt.
  2. Activeu el revisor de pantalla Jaws i torneu al tractament de text, per exemple, utilitzant Alt-Tab.
  3. Llegiu el primer paràgraf línea a línea amb la Fletxa avall i amunt.
  4. Llegiu tot el text amb Ins+Fletxa avall, i atureu la lectura amb la tecla Ctrl.
  5. Atureu-vos en una paraula i proveu el lletreig.
  6. Quan acabeu tanqueu el document de treball. Feu Alt per anar a la barra de menús. Amb Fletxa avall desplegueu el menú Arxiu. Seleccioneu l'opció Tancar i feu Intro.
  L'alumne de baixa visió també pot utilitzar el lector de documents de l'ampliador Zoomtext per estudiar els apunts. Aquesta eina l'heu utilitzat en la pràctica 6 del mòdul 3.
   
  Altres recursos per a l'estudi
  Un recurs que disposa l'alumne per a l'estudi és el lectotext. Aquest programari permet passar els documents de text .doc a .mp3 per a ser escoltats amb un reproductor o amb el Windows media player.
Pràctica
  1. Aneu a l'adreça d'internet ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/14_Lector_de_documentos/
  2. Descarregueu el fitxer LectoText_DEMO_castellano.exe
  3. Feu la instal·lació del programa seguint les instruccions.
  4. Escriviu un petit paràgraf.
  5. Aneu a gravar.
  6. Escolteu el fitxer que s'ha creat en mp3

És una bona manera d'estudiar uns apunts, escoltar una novel·la, etc.

   
  Webs d'interès per treballar el llenguatge
Pràctica

Hi ha diverses pàgines web molt útils per practicar la lectoescriptura i la utilització de l'ampliador Zoomtext.

Teniu diferents opcions alhora d'escollir segons les necessitats de l'alumne:

 
  1. Si encara no s'ha esgotat la versió demostració del Zoomtext, activeu el Zoomtext.
  2. Entreu a les pàgines web anteriors i proveu de fer els exercicis amb l'ampliador.
   
   
   
 

Amunt